AGA 324

FJS90/91; sa:
Eftersom gaserna inte kan kontrolleras volymmässigt vid tryck över 230bar så blir det svårt att tekniskt lösa fyllningarna..

Nejdå, det är inte svårt alls. Om man blandar från separata flaskor för gaserna genom att mäta trycket i målflaskan blir det fel, om man däremot blandar genom att istället väga flaskorna så blir det rätt.

Som jag skrev är det så man normalt gör när man blandar gaser under högt tryck med hög precision, gravimetrisk blandning alltså.

Temperaturproblemet är väl inga problem att komma runt genom att fylla långsammare? Det borde väl t.o.m. gå att vattenkyla flaskorna om man har bråttom?

Sen är det väl så att en majoritet av sportdykarna dyker med vanlig luft och för dem är det här resonemanget helt ointressant.
 
nermander; sa:
Nejdå, det är inte svårt alls. Om man blandar från separata flaskor för gaserna genom att mäta trycket i målflaskan blir det fel, om man däremot blandar genom att istället väga flaskorna så blir det rätt.

Som jag skrev är det så man normalt gör när man blandar gaser under högt tryck med hög precision, gravimetrisk blandning alltså.

Temperaturproblemet är väl inga problem att komma runt genom att fylla långsammare? Det borde väl t.o.m. gå att vattenkyla flaskorna om man har bråttom?

Sen är det väl så att en majoritet av sportdykarna dyker med vanlig luft och för dem är det här resonemanget helt ointressant.

Betänk nu verkligheten som finns... Tänk dig hur många flaskor som fylls på ett dykcentra, det håller inte. Sedan så leveraras det inte gasflaskor till fyllningsstationerna på mer än 200bar.. Sedan så har man aldrig flaskor i vattenbad när man fyller för hanteringen skapar rost i flaskorna... Du måste komma ut ur labratoriet, jag har sagt innan att det är många saker som fungerar i labb men inte ute i verkligheten.. Jag vet inte hur lång tid det skulle ta att fylla en dubbel 10'a 300bar med så lågt tryck att värmeutvecklingen blev försumbar, det gäller även vattenbad då det inte räcker som kylning(detta vet jag av erfarenhet)... Sedan att någon i ett labb med specialutrustning och lång tid på sig skulle kunna producera trimixblandningar i högt tryck det tror jag säkert! Men försök att få det att fungera på riktigt.. Det blir nog lättare den dagen AGA levererar gaserna i 450 bars flaskor och man kyler tuben med flytande kväve eller nått annat...

Jag tror inte majoriteten av dykare kommer att dyka med "slangluft" om 10år... Precis som att vi inte längre gör dyktabeller genom att kasta i soldater i vattnet... Så visst e det ett problem som kommer att vara aktuellt i framtiden..
 
FJS90/91; sa:
Betänk nu verkligheten som finns... Tänk dig hur många flaskor som fylls på ett dykcentra, det håller inte. Sedan så leveraras det inte gasflaskor till fyllningsstationerna på mer än 200bar.. Sedan så har man aldrig flaskor i vattenbad när man fyller för hanteringen skapar rost i flaskorna...

Man måste ju inte ha flaskorna i vattenbad för att kyla dem, det går ju att kyla dem med t.ex. tryckluft om man nu vill det.

Men å andra sidan undrar jag ju om det verkligen är flaskorna som blir varma? I normala fall när man komprimerar tryckluft så ger luften ifrån sig värme när den komprimeras och man kyler luften med en kylare efter kompressorn (där kondenseras också eventuell fukt så man slipper den i rörledningarna).

Det är klart att om nu fyllningsstationerna bara får gaser med 200 bar så kan de inte fylla mer än 200 bar. De kan ju inte ens fylla så mycket. Kopplar du ihop en tom flaska med en lika stor flaska som är fylld med 200 bar så kommer du ju att sitta där med 100 bar i vardera flaskan och inte kunna göra nåt åt det...?

Hur får de ur det sista ur flaskorna då? Jag trodde i min enfald att de hade kompressorer som pumpade gas mellan leveransflaskorna och dykflaskorna för att kunna använda så mycket av gasen som möjligt? Och har man det är det ju inget problem att trycka in 300 bar i en flaska även om flaskan som man tar gasen från bara är fylld med 200 bar? När man fyller med luft så tar man ju luften från en "behållare" med 0 bar och trycker in den i flaskan...
 
Det är klart att man använder kompressor när man fyller flaskor. Då har vi det med ekonomin igen, då skall man ha en kompressor som kan fylla ren syrgas med ett tryck av 300bar... (Vi vet hur otäckt syre kan vara)

Det går att fylla flaskor till 300bar.. Men idag så finns varken utbildning eller utrustning som kan fixa detta på ett sätt som går att lösa ekonomiskt.. MAO vi kommer förmodligen aldrig till att fylla 300bars flaskor med några "mixar" eftersom det inte finns någon som helst anledning att jobba fram tekniken för det. Detta tillsammans med de andra aledningarna gör att 300bars systemet är ett döende system och vi kommer alla att sakta men säkert att gå över till 200-232bars systemen som är standard i resterande världen.

Vill man så kan man säkert få AGA att fixa en trimixblandning i en 300bars flaska(dom väger alltid sin luft) för ett gäng tusenentals kronor...
 
FJS90/91; sa:
Det är klart att man använder kompressor när man fyller flaskor. Då har vi det med ekonomin igen, då skall man ha en kompressor som kan fylla ren syrgas med ett tryck av 300bar...

Varför ska man det? Ingen har väl snackat om att fylla flaskorna med ren syrgas?

Sen är det ju såklart så att med trimix så blir det inte så stor skillnad mellan 232 bar och 300 bar. Det blir 30% högre tryck men man får ju (enligt den sidan du hänvisade till) inte i 30% mer gas i flaskan. Och vad säger att man måste fylla en 300-flaska med 300 bar? Man kan väl lika gärna fylla den med 232 eller 200? Visst, man får inte i lika mycket gas men det beror ju på vad man prioriterar.

Vill man ha det "bästa" och är beredd att betala så, men vill man ha nåt "hyffsat billigt" att komma igång med så är det ju en annan femma.
 
nermander; sa:
Varför ska man det? Ingen har väl snackat om att fylla flaskorna med ren syrgas?

Sen är det ju såklart så att med trimix så blir det inte så stor skillnad mellan 232 bar och 300 bar. Det blir 30% högre tryck men man får ju (enligt den sidan du hänvisade till) inte i 30% mer gas i flaskan. Och vad säger att man måste fylla en 300-flaska med 300 bar? Man kan väl lika gärna fylla den med 232 eller 200? Visst, man får inte i lika mycket gas men det beror ju på vad man prioriterar.

Vill man ha det "bästa" och är beredd att betala så, men vill man ha nåt "hyffsat billigt" att komma igång med så är det ju en annan femma.

Du har byggt hela ditt resonemang på att man trycker in gaserna separat och att man väger flaskan mellan gasfyllningarna.. Eller hur? Du måste man väl för bövelen trycka in ren syrgas någon gång under processen eller hur.. Annars falerar hela vikt resonemanget och vi är tebax till volymerna igen och dom funkar ju inte heller för att helium och syre beteer sig som dom gör över 230bagare.. Så enligt hela ditt resonemang så skall ren syrgas in i tuben och detta under tryck! (lite farligt men kul)..

Nästa grej fattar jag inte överhuvudtaget.. Va fan ska man med en 300 bars flaska om den enda fördelen med skiten inte används, varför ge sig ut med minorna om man inte just nyttjar luftresurserna dom har... En 300bars flaska med 200 bar luft?!? då e det bara en tung flaska....

Sedan så är det bästa systemet inte 300bar så varför slösa pengar på dyngan? 200/232 bars systemen är överlägsna på så många faktorer.. Medans 300bars systemets enda fördel är att man får lite mer luft med sig... Inga problem, ta med mer flaskor eller så får man lära sig andas!!
 
FJS90/91; sa:
Du har byggt hela ditt resonemang på att man trycker in gaserna separat och att man väger flaskan mellan gasfyllningarna.. Eller hur?

Det är sant att jag har resonerat så OM man vill ha trimix eller nån annan blandning. Men vad hindrar att man blandar i en separat flaska (den kan ju ha större volym så man inte behöver lika stort tryck, en 50-liters tank som du blandar i till max 200 bar och sen trycker över till flaskpaktetet med kompressor?).

Om man börjar med syrgasen så kommer ju den inte behöva tryckas i med några 300 bar.

Nästa grej fattar jag inte överhuvudtaget.. Va fan ska man med en 300 bars flaska om den enda fördelen med skiten inte används, varför ge sig ut med minorna om man inte just nyttjar luftresurserna dom har... En 300bars flaska med 200 bar luft?!? då e det bara en tung flaska....

Som jag skrev: Kan man få flaskan billigt så. Och 232 bar i en 300-barsflaska är väl inte så illa? Alla vill inte ha det bästa, alla vill inte ens ha det som är mest prisvärt, de vill ha det de har råd att komma igång med.

[Ändrat av nermander 2003-04-08 kl 15:07]
 
Visst det e jätte enkelt, billigt och skitbra.. Resterande världen har fel när dom säger att det är svårt och inte ekonomiskt lösbart.. Det är därför att man kan få trimix och nitrox blandningar i 300bar på så många ställen i världen.. Vänta lite, det finns inte ett enda ynka dykcenter i hela världen som fyller trimix/nitrox till 300bar. Undrar varför när det bevisligen är lika enkelt, lika billigt och lika lätt som 200/232bars systemen..
 
nermander; sa:
Som jag skrev: Kan man få flaskan billigt så. Och 232 bar i en 300-barsflaska är väl inte så illa? Alla vill inte ha det bästa, alla vill inte ens ha det som är mest prisvärt, de vill ha det de har råd att komma igång med.

Tillbaka till ursprungsfrågan så är inte den flaskkonfiguratioen billig eftersom masken måste göras om, regulatorn bör frysskyddas och alukranarna måste bytas för MYCKET pengar annars så kommer inget dykcentra att fylla dom.. Så det är inte ens en bra affär att köpa det aktuella flasksystemet..
 
Är inte så insatt i gasers egenskaper som ni är men jag kommer använda mina 300flaskor med vanlig luft och ingen blanding. Så länge jag hittar någon som kan fylla 300bar "rumluft" så är det helt OK för mig. Det finns ganska många sådana och jag tror inte att de kommer försvinna. Rökdykarna har dessutom AGA324 MkII vilket är mina tuber, i kolfiber, med mask, så jag kan fylla hos vilken brandstation som helst i hela landet som fyller sina egna flaskor. Vidare så är dessa flaskor väldigt behändiga i storlek och väger knappast mycket mer än två 6 liters, 200bar.
Jag måste faktiskt säga att denna diskussion var underhållande. :)
No hard fealings!
 
jepp.. det var en rätt kul diskussion, är man i ditt läge så e det klart att tuberna e bra. Har själv ett äldre dubbel 4 packet från AGA därhimma, med stålkranar som jag använder.. Men det e lite kul att dra trådarna till sin spets ibland!!

Kör hårt!!

;)
 
Re: stålkranar

-------------------------------------
Det är ingen som påstått något annat, men problemet är om man inte personligen äger en kompressor så finns det "inget" dykcenter som kommer att fylla en flaska med alu-kran... Men detta är egentligen inget problem då 300bars systemet e skit och man skall inte befatta sig med det.. Det enda vanlig komprimerad luft duger till är att pumpa däck och att blåsa bort skit med.
--------------------------------------

Öhöö finns det något dykcenter som INTE fyller dessa 324:eek:r idag?? Jag har iaf inte sett el hört om något sådant ännu.
300bars skit?? jasså det var ochså nå nytt va har du fått det ifrån??
Visst jag vet mycke väl att man har ca 10% i bortfall på luftmängd vid 300:dra mot ca 2% vid 200bars. Men för den delen skulle inte jag betäckna det som skit för det.. Lovordar istället 232:eek:rna som börjar ta markand.

Men..nu halka vi från ämmnet lite.. Jag har ju mycke hellre en 324:a på ryggen än knubb 8:a dessa är ju så olik varandra så.. (men med samma luft/gasmängd iaf) och dessa knubb 8:eek:r är ju mycke vanligt i nybörjarsammanhang.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.