Pony

Alla system har ju sina för- och nackdelar.

- En pony på 3-4 liter kan man ju släpa med sig utomlands (tömd på luft, i det incheckade bagaget). Kan vara rätt skönt om man kör med hyrgrejor av oklar kvalitet, eller när man dyker med okända människor.

- Har man redan egen enkeltub, så är pony ett smidigt tillägg som ger väsentligt ökad säkerhet utan att man behöver byta befintlig utrustning.

Däremot är man rätt obegåvad om man planerar för att använda ponyn annat än i nödsituationer, men det är förhoppningsvis självklart för de dykare som dyker såpass mycket att de väljer att investera i en massa egen utrustning.
 
Om man redan har en pony så kan man naturligtvis använda den till sin enkeltub.. Handlar det om en nyinvestering så är det rätt korkat att köpa en pony när den är lika dyr som in stor tub, köp då hellre en likadan tub till och sätt på ett nytt kranpaket så har du vips ett dubbelpaket för i princip samma pengar!!

Angående flygning så har jag för mig att man inte får flyga med dykflaskor även om dom är tomma, enda undantaget måste vara ifall kranen är demonterad.. Jag vet dock att det ibland slarvas med detta.

Har man en pony och inte vill investera i ett riktigt system så är det ett bra alternativ för ökad säkerhet.. Men som sagt, det e svårt att motivera ett nyinköp...
 
Nåja, alla system har som sagt var sina för- och nackdelar, och dubbeltubpaketet är inte alls fel. Men om man som jag startade med en enkel-tolva, så blir det rätt otympligt att hänga på en till likadan. Har iof sig provat det, men det blir väldigt skrymmande, och man får väsentligt mycket mer luft till förfogande än man behöver för normal sportdykning. Lite overkill, helt enkelt. Då fungerar pony mycket bra. Så det hänger inte minst på vad man startar med. Jag är personligen synnerligen nöjd med mitt system (enkel-tolva med helmask, pony med separat andrasteg, och reservmask i fickan), och kan rekommendera det. Ett rent backup-system, 100% isolerat från primärsystemet. Ser jag bara till att ponyn alltid är full, så vet jag med säkerhet vad jag har att leva på om primärsystemet går åt fanders. Det gillar jag.

Vad avser resandet så är det enklaste att låta kranen vara öppen. Klagar någon så får man naturligtvis skruva ur kranen. Lite mek, men det kan det vara värt på vissa ställen, och i vissa situationer. Man lever bara en gång.
 
oddbol; sa:
Jag är personligen synnerligen nöjd med mitt system (enkel-tolva med helmask, pony med separat andrasteg, och reservmask i fickan), och kan rekommendera det. Ett rent backup-system, 100% isolerat från primärsystemet.

Odd! Det är inget fel på ditt system, mycket säkrare blir det inte, det jag egentligen oponerar mig mot är att jag inte tycker att en pony är ett prisvärt alternativ vid nyköp.. Men som sagt smaken e som baken..

Angående kranen i nacken.. Inga problem att nå den om man inte är gravt handikappad eller regält rörelsehindrad..
 
Pony-erfarenhet & flygning med gasbehållare

Ännu en intressant diskussion....

Har själv skaffat Pony efter många år med parkamraten som enda säkerhet. Visserligen är fortfarande buddy'n den bästa livförsäkringen men efter att ha tagit del av Sjöfartsverkets undersökning konstaterade jag att en investering i en Pony var en av de bästa sätten att minska riskerna vid en incident.

Har själv ett AGA 324 som jag satt en 3 l pony som piggyback på. Det blev otroligt bra balans då Pony'n hamnar mellan dubbelfyrorna. Eftersom jag oftast dyker med torrdräkt har jag dräkt & reg på ordinarie förstasteg. På ponyn's förstasteg har jag bara en kombinerad inflator/octo. Det innebär att jag alltid har reservluft till väst och andning oavsett vad som händer. Skulle min buddy behöva luft får han/hon ta min reg och jag tar octon.

Vad gäller fyllning så fyller jag alltid båda flaskorna från kompressor. I de fall någon annan kör kompressorn brukar jag alltid kontrollera trycket i pony'n innan dykning. Detta är inget problem då det finns små miniatyrmanometrar att montera på förstasteget till pony'n.

Vad gäller flygning med tryckkärl så är inte det nåt problem. Jag har en dykkamrat som gjort det inrikes vid flera tillfällen. Kravet är att trycket inte får vara högre än visst många bar (tror det var 30). Problemet är dock att väldigt få inom flygindustrin har koll på detta och de försöker alltid neka en. Det finns dock alltid experter på alla flygplatser som har koll på detta. Man brukar få visa med manometer att trycket inte överstiger det tillåtna så det gäller att ha reg lätt åtkomlig.

Mvh:
Pär
 
Boots; sa:
Dessutom inget släpande på luft som inte ska användas. Låter riktigt bra.

Talar man säkerhet kommer man aldrig undan släpande på luft som helst inte skall användas...

Det jag menar är att det inte hjälper om du har dubbeltolvor eller ens dubbelarton om du råkar ut för en incident vid slutet av dyket och har dykt upp all luft. En dubbeltolva med 55 bar är inte säker när du råkar ut för friflöde. Innan du har isolerat den flödande reggen är luften slut... Patric var inne på tredjedelsregeln, vettigt enligt min mening. Det innebär att efter ett planerat dyk har den som dyker dubbeltolvor kvar nästan lika mycket luft som den som dyker med en 10*200 har innan han ens börjar dyket... Uppenbart säkrare.

Själv dyker jag med en 12*200 och en pony (2*300)där jag har andrasteget i en bungee under hakan. Ponyn andas jag bara ur i nödläge och ibland för att öva.
I vanlig ordning handlar det väl om vad det är för dykning man ägnar sig åt. Mitt paket är inte lämpligt för penetrering eller annan avancerad dykning. Däremot för vanlig dykning <30m är ponyn en utmärkt säkerhetsdetalj. Jag har ett par kilo mer bly på den sida där ponyn inte sitter, inga som helst problem med balansen.
När det gäller ekonomin som Patric nämner är det kanske riktigt att det är lika billigt att köpa dubbelpaket som att köpa enkelpaket + pony. Problemet är nog att många redan har köpt ett enkelpaket när tanken på dubbla system dyker upp... Själv köpte jag en begagnad Poseidonflaska inkl fäste och en Jetstream för 2500kr. Skulle jag sålt mitt luftpaket och köpt en dubbelrigg istället hade jag nog fått lägga åtminstone det tredubbla.
Och fy faan vad jag hade fått släpa tung utrustning till mina grönsaksdyk...
/Henning
 
ponny eller inte ponny

AGA 327, kranen i röven och en octo med lång slang, min är fäst på ena tuben med två knivremar, bara att ta tag i andra steget och dra...
enligt min åsikt är detta det bästa, mindre saker=mindre saker som kan gå sönder!
kranens placering har disskuterats här med, det finns en anledning till att brandmän(rökdykare) och yrkesfolk har kranen nedåt. det är betydligt enklare att komma åt kranen om den sitter nedåt än uppåt.
vad det gäller västar sen... dagens västar är fullkommligt överfulla med skit! vem fan behöver 13 D-ringar? spännen som mest är i vägen och massa onödigt lulllull, man undrar ju om de som designar västarna ens har gjort ett prova-på-dyk, har folk helt glömt bort den gamla goda tiden när man klippte upp öglan i dräktkedjan för att den inte skulle kunna fastna vid penentreande dyk?
mindre och bättre genomtänkta detaljer är min filosofi. de flesta har ju så mycket säkerhetsdetaljer och fiffiga lösningar att man inte vet var man ska börja om nått av de behöver användas. kör man på tredelsregeln(som nämnts tidigare) och faktiskt gör en noggran parkontroll innan(om man inte "känner" varandra sedan tidigare), förklara hur systemet är tänkt, och låt kompisen prova, visa inte bara, min octopuss sitter här, förklara varför och hur du vill att han/hon ska använda den i ett nödläge!
slutsatsen är:
less is more, hellre en halvbra lösning som sitter i ryggmärgen hos bägge, än 4 skitbra lösningar som man måste tänka efter först med!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annikan Pony Bottle? Dykning 23
DykarArvid Pony bottle med fast regulator Dykning 12
Dykex Pony bottle obligatoriskt Dykning 2
S: Pony och manometer Dykning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.