Lär mig de vanligaste växterna - Uppsala

Hej!

Söker dig som vill lära mig de 100 vanligaste växterna ute i fält i Uppsala och hjälpa mig att nyckla. Förslagsvis under två helger med bra väder i maj eller juni. Kompensation ges i form av pengar per timme, matsäck och min eviga tacksamhet.
 
I stället för att lära dig de vanligaste växterna, så bör du öva dig på att identifiera växter från så många olika familjer som möjligt. Det viktigaste är just att kunna identifiera växtfamiljen och sedan kunna nyckla vidare från det till arten.

En botanisk trädgård är en bra utgångspunkt!
 
Hej!

Jag skulle rekommendera dig att investera i den Nya nordiska floran (Mossebrg/Stenberg) och Den svenska fältfloran av samma författare.
Fältfloran kommer man långt med och den är lätt att bära med sig i fält.
Dessa är två väldigt bra böcker med väldigt bra bildbeskrivningar som ger en möjlighet att förstå vad som avses med olika begrepp när man nycklar.

Vill du ha en flora enbart för att nyckla så är Svensk Flora (Krook/Almquist) en klassiker, dock så finner jag den väldigt svår att använda.

Som KLAGER tidigare nämnde kan det vara ide att fokusera på att lära dig släkten då det exempelvis finns ca 900 arter av (taget ur minnet, kan vara fel) maskrosor (Taraxacum SPP.) i Sverige. Att lära sig alla underarter är inte alltid allt för relevant så att säga.

Det som behövs är tid och tålamod för att lära sig.
 
Kan tänka mig att du skulle kunna få en drös med svar på denna fråga om den hamnade på någon anslagstavla ute på SLU Ultuna.

Där finns både kunskap och sortiment att tillgå. Studenter som vill dryga ut hushållskassan borde det också finnas, om jag får gissa.

Jag kan också rekommendera "Kroken" som jag minns som lättjobbad när man väl fått den förklarad för sig av någon som kan. Lite svår att komma in i annars.
 
Hej!

Är du inte en otrolig naturbegåvning (ha ha!) kommer inte två helger att räcka för att nå ditt mål. Tror vi hade två veckor floristik när jag pluggade med dagliga exkursioner och jag lärde mig inga 100 växter. Däremot blev jag säkrare på att examinera och hade bra anteckningar med tips om kännetecken för att skilja på olika arter som jag kunde gå tillbaka till senare.

Två helger kan däremot räcka för att du ska komma igång. Kanske kan du gå med i Upplands botaniska förening. De verkar inte ha så mycker exkursioner av den typ du söker dock och jag ser inga kurser. Men du kanske kan få kontakter där.
http://upplandsbotaniska.se/
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...