Snitta stighudarna?

Hej,

Snart är det toppturssäsong igen... Mina nya skidor kräver bredare stighudar. Snål som jag är undrar jag om någon har provat att snitta hudarna i längdriktningen för att på detta sätt göra dem bredare?

Min hypotes är att huden behövs mest vid kanterna och att en liten lucka i mitten inte är värst avgörande. Vidare tror jag att snittet inte ska gå genom hela huden utan att en dm lämnas intakt vid tipp och baken för att lite lättare klistra ihop dem en blåsig dag på kalfjället (när jag förbannar min snålhet).

What say you?

/Kalle
 
Jag har sett detta göras och så vitt jag kunde se så fungerade det bra.

Att inte dela hela är nog en bra ide, det jag såg dock var att man i slutet på snittet slagit ut hål, för att motverka att snittet fortsätter dela sig.

Mycket nöje!
 
Hur mycket bredare behöver du ha dem?

Om det inte är alltför många centimeter som saknas tycker jag du ska prova med dem osnittade först. Oftast behövs inte fullbreda hudar.

Och när du väl skurit dem kommer du upptäcka att de jävlas än mer i vinden på toppen än de gör osnittade...
 
Hur mycket bredare behöver du ha dem?

Om det inte är alltför många centimeter som saknas tycker jag du ska prova med dem osnittade först. Oftast behövs inte fullbreda hudar.

Men att stå där, på något halvbrant ställe med hård snö och inte få i någon stighud så man kan ta sig framåt är sjukt otrevligt. Fullbreda hudar FTW!

Och när du väl skurit dem kommer du upptäcka att de jävlas än mer i vinden på toppen än de gör osnittade...

Det där är min farhåga. Tror jag investerar i nya hudar också om det blir bredare skidor till nästa säsong...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.