Jotunheimen?

Jag funderar på min första topptur. Har varit och vandrat i jotunheimen, är det någon här inne som varit där och åkt skidor? Glittertid verkar vara ganska lätt att åka nerför åt Glitterheimhållet, någon som vet? Hur är det med Galdhöpiggen? Är Valborg en bra helg eller är det för sent? Tacksam för svar.
 
Västra Jotunheimen under Valborg :)

Hejsan,

Jodå det finns massor av topptursmöjligheter i Jotunheimen och snö brukar det finnas det gott om, i alla fall i den västra delen av Nationalparken. Mitt förslag, är att antingen åka dit med bil (om den möjligheten finns) och göra toppturer från fjällvägen som går över Sognefjellet. Finns massor av fina turer att göra, som exempelvis upp på Loftet (start Jotunheimens Fjellstue) eller upp på Steindalsnosi eller någon av alla turer i Hurrungane som man kan göra från Turtagrö.

Om man vill ha mer av ett baslägerstuk så har jag läst i olika topptursböcker att några av Norges bästa toppturer finns lätttillgängliga runt Leirvassbu, som t.ex up på Stetinden. Jag har själv inte gått där, men det ser onekligen fint ut på kartan.

/ Stefan
 
Vill poängtera att det är mina första toppturer så jag vill gärna ha snälla åk (men gärna höjd). Inga branta korridorer tack :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.