Topptur kring hemavan i februari

Hej!

Tänkte åka till hemavan och gå på lite toppturer med en kompis, och i mitten av februari skulle passa oss bra.

Men hur är det med vädret vid den årstiden; jag tänker på hur kallt det brukar vara, hur långa dagar det är då och om vädret är mestadels busväder och bara lavinfarligt överallt.. ja ni kanske förstår, hur väl lämpar sig mitten av februari för toppturer kring hemavan helt enkelt..??

Tacksam för svar, det börjar ju bli dags att boka in sesongens skidåkning... :)

Mvh Anders
 
Ganska korta dagar...

Hejsan,

Mitten Februari uppe i Hemavan innebär att man har 8 timmars dagsljus i runda slängar, så om man bara ser till att gå upp en timme eller två före soluppgången och ser till att stå med skidorna på fötterna runt klockan 8 när solen går upp borde man hinna med att göra de flesta toppturerna i området.

Kollar man in statistiken från de senaste åren (http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/2.1353/monYrTable.php?month=2&par=tmp) ser man att medeltempetaturen i februari legat mellan -5 till -13. Men räkna med att det kan vara betydligt kallare om ni får högtrycksväder = toppturväder.

/ Stefan
 
Februari är en lurig månad, det kan va den allra bästa åkningen med kall nysnö eller oxå kan det va överdjävligt kallt bara. Det är rätt lite folk där uppe vid den tiden och man får ha mkt för sig självt, inte för att det inte finns snö så att det räcker till men det förstärker känslan lite (tycker iaf jag). Tycker inte dygnslängden brukar vara nåt problem, det är inga längre turer och de långa går bra att påbörja i gryningen, säkert även innan om man inte är rädd för mörker. Som tidigare nämnts har du säkert 8 timmars dagsljus och det räcker en bit.

Lavinfaran varierar ju från år till år och jag är absolut ingen expert men många av de enklare turerna utanför hemavan, typ Dalaejvie eller Gemken, har kännts rätt safe när jag gjort dem. Kobåsen kan vara lurig, men där får man ju iaf lite hjälp om man pratar med liftpersonalen. Muntsertoppen kan man ta från laisaliden efter ryggen typ, den tror jag oxå är relativt safe upp iaf. Sen beror det ju på vilken väg man tar ner :)

Lycka till och var försiktig
 
Om ni kör bil kan jag rekommendera en liten topptur ett par mil österut. Strax bortom Tärnaby om ni kommer från Hemavan har ni Ryfjället till vänster. Ett kul topp lämpat för topptur som man dessutom kan åka skidor ner från. Början är genom skog men sista biten kalfjäll.
 
Instämmer i vad de andra skriver. Kan vara riktigt bra, men kan ju också vara kallt. Ljuset är inget större problem. Kolla Topptur (den blå boken) med bra beskrivningar på turer i området. http://www.topptur.nu/

Lavinfara går det inte att säga något generellt om eftersom den är beroende av en massa faktorer som nederbörd, temperaturhistorik för säsongen (för uppkomst av lager med olika densitet), temperaturväxligar, vind (som laddar sluttningar), lutning, terräng m.m.

Ryfjället är intressant. Det har stor fallhöjd och SM i störtlopp har arrangerats på fjället två gånger under 70-talet. Lättillgängligt från bilväg.

http://www.bergetsvanner.se/static/sv/23/
 
Jag skulle inte tveka. I vintras var det rätt många dagar med trettio minus i dalarna vid den tiden, men det blir ju oftast klart behagligare högre upp när det är så kallt. Vill minnas att det är ljust till fyra eller så. Hör av er om ni vill ha sällskap, jag är också uppe och säkert toppturssugen i mitten av februari.
 
Jag kom att tänka på en sak till. Skulle det bli alltför kallt när ni är uppe kan ni ju åka över till trakterna runt mo i rana och göra några av de trevliga kustnära toppturerna där. Det borde generellt vara klart mildare.
 
Nu är det snart februari! Finns det någon som vill göra sällskap till ett par toppar? Jag har kört mykoplasma som försäsongsträning, så ni behöver inte oroa er för att bli ifrånsprungna...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
manlan Topptur runt Trysil? Skidalpinism 2
henekp Topptur i hotagen? Skidalpinism 2
eribur Topptur i Hemavan Skidalpinism 7
Elmfeldt Topptur Stor/Lillskarven (behöver info) Skidalpinism 4
Kallesundqvist Topptur Tärnaby Hemavan v. 9 2013 Skidalpinism 0
515442 Topptur Jotunheimen igen, eller alternativ önskas Skidalpinism 4
Kose Topptur någon? Skidalpinism 2
Kose Topptur - Jotunheimen. Skidalpinism 5
teletype Topptur i Västerbottensfjällen i maj? Skidalpinism 1
jcederli Topptur Ramundberget Skidalpinism 1
magol Topptur Mera Peak 6500m Nepal mars 2010 Skidalpinism 1
MonicaKa Kritisk stighudsbredd? Skidalpinism 2
mo9jan Topptur Sverige Norge?? Skidalpinism 7
scuda Topptur Sälkatoppen Skidalpinism 1
nea Topptur m utgångspunkt Kutjaure/Akkastugorna? Skidalpinism 0
iBjorn Sveriges längsta(högsta) topptur? Skidalpinism 4
Jappe Topptur i Viterskalet Skidalpinism 1
pzac Topptur med barn! Skidalpinism 2
hojman Topptur?? Skidalpinism 3
jontte00 Sarek topptur i april? Skidalpinism 5
commanderjo Nybörjarvecka topptur Skidalpinism 0
en_knapp Toppturssällskap kring Hemavan eller Kittelfjäll Skidalpinism 0
titantomten Snöläget kring Keb -Tarfala? Skidalpinism 6
Andreas Sellin Vad gå på kring Kiruna med omnejd Skidalpinism 1
tallbarr Snöförhållanden kring Turtagro? Skidalpinism 1
Kerenskij Toppturer kring Grövelsjön? Skidalpinism 4
John_T Vill ha förslag på toppturer kring Keb och Tarfala Skidalpinism 2
peter7435 Toppturer kring Nallo & Unnas Räitastugan Skidalpinism 14
Candid Snösäkert kring jul Skidalpinism 1
donga Turer med mera kring Narvik... Skidalpinism 2
vflygare Toppturssällskap i hemavan? Skidalpinism 0
roggbiv Kobåsen - Hemavan Skidalpinism 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.