Vanliga dykolyckor? Utrustningsvård?

en hand räcker...

Någon undrade över hur det kan hända så mycket olyckor vid ytan! En sak det kan bero på är att luften i lungorna från 10 m djup expanderar till dubbel volym vid ytan glöm alldrig regeln att alltid andas! Gå aldrig upp snabbare än luftbubblorna du har runt dig! Annars kan man orsaka lungskador! Va försiktiga med att pumpa i för mycket luft med inflatorn när ni stiger upp! Stig upp sakta sakta och andas hela tiden då är det ingen fara med den saken. Håll båda händerna uppåt och se uppåt och efter eventuella föremål du kan slå i på väg upp! SIMMA LUGNT

Nu var det några år sedan dykprylarna mina blev blöta men att hålla båda händerna över huvudet vid uppstigning håller jag inte med om. En hand ovanför huvudet ser till att jag inte slår huvudet i någon båt eller annat men den andra handen vill jag ha till annat t ex att släppa ut luft ur dräkt/väst med, kolla/hålla fram instrumenten med etc.
I övrigt håller jag med - andas och långsamt uppåt - man behöver inte ha bråttom nedåt heller även om det inte är skadligt på samma sätt som uppåt.

/Patrik
 
Min dykkarriär inleddes med en minst sagt undermålig utbildning (här i Sverige)
Samma här... Mina instruktörer här i Stockholm brydde sig inte ett smack om hur det gick för oss när vi gjorde vissa övningar. Bara de hade visat dem en gång så fick alla godkänt och vidare till nästa. Frågade man om övningen fick man mera suckar än svar.
Tackar vet jag instruktören vi fick i Thailand, hon var riktigt bra och tog sig tid för att vi skulle förstå.
 
är man missnöjd ska man kontakta moder organisationen, jag vet att till exempel PADI ser mycket allvarligt på den här typen av beteende.
 
Jo, idag skulle jag göra det om jag drabbades av en inkompetent firma. Men då var man för osäker och, ärligt, förstod inte hur lite man kunde. Det insikten kom med kunskapen. Firman finns inte längre kvar, den försvann ett par år efter att vi tagit våra cert.

En annan säkerhetsfråga, förresten: när jag dykit utomlands har det ibland varit dåligt väder. En firma jag dök med hävdade att de aldrig ställde in dyk pga åska. Själv inbillar jag mig att det är en grundläggande princip att inte sitta i en båt på öppet vatten i åskväder. Har jag missuppfattat något?
 
Nej du har inte missuppfattat nåt alls för det är verkligen att leka med döden. Dessutom gör det ONT att bli träffad av blixten. (Egen erfarenhet.)


Jag har inget cert pga. att när jag skulle ta det för "100 år sen" så skulle allt ske i bassäng. Jag är klorallergiker. Jag har dykt i 30 år utan cert, har i stort sett samma utrustning som då och det enda som ändrats är byte från Navals helmask till AGAs grejer och att flaskorna bytts till 300 bars. Jag har mao. ingen användning av cert längre, servar utrustningen själv och tillverkar dom reservdelar som behövs i egen verkstad. Dessutom är mina grejer till stor del special iom. att jag jobbat bla. som dykare. Jag måste kunna lita på att allt fungerar,,,,,,,,alltid, så därför låter jag ingen pilla på utrustningen utan servar själv.
 
Ja jag har egen kompressor med det bästa man kan köpa i filterväg, som dessutom är överdimensionerade filter, så inte är det "bildäcksluft" inte. Högren luft är en förutsättning för att överleva därnere, men det visste vi ju redan. Jag kör inte "Norsk trimix", vatten, olja och så lite luft.:)


Jag vet att många är skeptiska till bla. singeldykning och att serva själv men har man kunskap och riskbedömning så kan inte mycket gå fel och går nåt fel så finns det redan en färdig "nödutgång" att använda. (Tillhör basic) Jag har utrustning så jag tom. kan vrakdyka utan risk om jag skulle vilja det. Jag har garanterat dykt där ingen av er nånsin kommer att dyka.
 
Den hittar du inte i nån affär, den får du bygga själv. Faran i att dyka i trånga utrymmen är ju att fastna. Minimiera allt utstickande så har du minimierat riskerna också. Vrakdykning m.fl. trånga ställen som pålverk under kajer dyks nästan alltid med slang, iallafall gör jag det för då är det bara att följa slangen tillbaks när sikten försvunnit. Såna dyk görs med dykskötare och telefonkontakt.
 
PADI vill väl förmedla budskapet om att de är en garant för kvalitet i utbildning och organisation hos center som är medlemmar men i praktiken är det ett lotteri om man inte har färska referenser. Jag har dykt med instruktörer/guider som inte ens hunnit bli bakfulla för de var fortfarande onyktra efter en lång natts hårt festande. Kedjerökande före dyken och sedan snabbt imundigande av några bärs efteråt. Kanske sub-optimalt om några av dyk-gästerna skulle ha börjat mått dåligt eller så. 5-stjärnigt PADI-center. Och samma organisation, samma antal stjärnor, 20 meter längre ner på samma gata i samma stad och land var de helt seriösa och där fortsatte jag resten av veckan.. Det var länge sen och jag skulle inte ens övervägt att följa med ut i båten idag men när man är väldigt grön och har begränsat med tid och pengar tänkte man väl annorlunda eller inte alls.

Man ska se till att själv vara i god kondition, ha full koll på sin utrustning, dyka med en buddy man litar på och känner väl, givetvis se till att hålla sina kunskaper i trim och vidareutbilda sig efter behov. En dykdator som man behärskar höjer också säkeheten en hel del IMO, förstår mig inte på folk som hoppas att andra i gruppen ska hålla koll på deras säkerhetsstopp och tid på olika djup för att slippa depåstopp. Ok tabeller och klocka etc funkar väl men många har ju inte ens det.

Teknikern verkar vara ett orginal men med stor erfarenhet. Han riskerar troligen mycket mindre än nybörjare som hoppar i sjön på semestern och hoppas på andras ansvarstagande och hjälp om nåt går fel.

Någon direkt dykolycka har jag aldrig varit med om även det förstås hänt ibland att folk flåsat för mycket och behövt låna luft på vägen upp/tillbaka. Fast sist på Malta hade jag utan att upptäcka det tappat hälften av vikterna (troligen när jag skrapade i lite i en trång tunnelpassage) ur ena BCD-fickan, när vi gjorde säkerhetsstopp märktes det desto tydligare då jag fick paddla på bra i 3 minuter med huvudet rätt ner å fenorna upp men det löste sig. .

Värt att ha respekt för dykning. Trevlig sport men kan fort bli väldigt farligt om nåt händer i fel läge.
 
Du får gärna kalla mig original Jamo, jag tar inte illa upp. Faktum kvarstår, att har man, som mig, pysslat med både specialdesignade enstyckesapplikationer till dykeriindustrin, samt servat dykutrustningar sen 34 år tillbaks och även dykt aktivt i dom mest skiftande miljöer som vattenverk, reningsverk, gödselbassänger (bara hänt 1 gång dock), på militära objekt mm. mm. så har man iallafall samlat ihop en hel del erfarenhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
junis Om dykolyckor på tv4 Dykning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...