Bästa stället i Medelhavet/Grekland

Vad skulle ni rekommendera för öar/ställen i Grekland ifall man vill dyka, som passar nybörjare.
Vill ju helst till Röda Havet, men i sommar blir det kanske Grekland, eftersom det känns som det kommer vara ruskigt varmt i Egypten på sommaren...

//jenny
 
Eilat

waterdrop; sa:
Vill ju helst till Röda Havet, men i sommar blir det kanske Grekland, eftersom det känns som det kommer vara ruskigt varmt i Egypten på sommaren...

//jenny

Hej Jenny,
om du vill dyka i Röda Havet finns det andra alternativ än Egypten. T.ex. Eilat i Israel. Troligtvis blir det riktigt varmt även där men om du gillar historia och upplevelser rekommenderar jag en tripp till Jerusalem, Betlehem, Masadaklippan och Döda Havet förstas...Det är stora temperaturskillnader, Jerusalem ligger pa relativt hög höjd (600 m nagonting om jag inte missminner mig) och blir inte sa varmt.
I Eilat finns det inte sa mycket att göra förutom vattensporter men vad gör det när korallreven i Röda Havet lockar. Visserligen är det ända sedan 1998 jag var där och i januari men jag kan varmt rekommendera stället under förutsättning att du inte är ute efter ett pulserande nöjesliv, da är knappast Eilat rätt plats.
 
Jenny, i Grekland har jag endast dykt på/vid/utanför :) Kreta. Det var helt ok men inte superdykning. Naturligtvis inte alls i klass med Eilat, men det är ju en orättvis jämförelse eftersom klimaten är helt olika.
I Medelhavet är Malta/Gozo en pärla. Läget mitt i M-h med stor genomströmning av vattnet ger mycket bra förhållanden och många intressanta dyk. Länk till restips här på Utsidan http://www.utsidan.se/dykning/malta.htm

Lycka till, Leif
 
waterdrop; sa:
Vad skulle ni rekommendera för öar/ställen i Grekland ifall man vill dyka, som passar nybörjare.
Vill ju helst till Röda Havet, men i sommar blir det kanske Grekland, eftersom det känns som det kommer vara ruskigt varmt i Egypten på sommaren...

//jenny




I Grekland finns det en väldigt trevlig ö som heter Amorgos.. Dök där förra sommaren.. Nedanför ett kloster som låg uppe i bergen.. Väldigt fint, ett av Europas klaraste vatten.. Precis där spelades också filmen "The big blue" in... Rekomenderas om du inte sett den :)
 
_hattifnatt_; sa:
I Grekland finns det en väldigt trevlig ö som heter Amorgos.. Dök där förra sommaren.. Nedanför ett kloster som låg uppe i bergen.. Väldigt fint, ett av Europas klaraste vatten.. Precis där spelades också filmen "The big blue" in... Rekomenderas om du inte sett den :)

Jo har hört talas om Amorgos, men inte tänkt att man kan dyka där =) Vet du om det finns något dykcenter där, och i så fall var någonstans? FInns det någon svensk arrangör som ordnar resor dit eller flyger man till Athen och ordnar resten själv?

Mvh Jenny
 
Hej Jenny,

Jag ville bara säga att Egypten är helt ok på sommaren om du inte tänkt besöka andra sevärdigheter än havet... Vi var där förra sommaren i slutet av juni. Nog för att det är varmt (35 grader) men det fläktar hela tiden och dyker man är ju värmen inga större problem. Vill du däremot passa på att se pyramider etc kanske det finns bättre tidpunkter på året att besöka Egypten.

/Johanna
 
Om jag ska rekommendera dyk i medelhavet så rekommenderar jag helt enkelt att inte åka dit överhuvudtaget. Vattnet är så utfiskat och förstört att det inte finns något direkt djurliv att se på därnere.. Om det dock är andra saker än just djurliv du är intreserad av så finns det naturligtvis en hel del fina dykplatser, men förvänta dit inte att se några större kvantiteter av fiskar och annat..

När diskussionen kring röda havet även kom upp så kan jag rekommendera Jordanien vilket erbjuder många många fina dykplatser i röda havet, och dessutom slipper du de stora turistmassorna. Det finns flera dykcenter med bra personal och en hel del trevliga lanaktiviteter dessutom (inte minst den urgamla staden Petra). Tidningen Dyk hade ett nummer om dykning i Jordanien, vilket jag även kan rekommendera ifall du funderar över att åka till röda havet i framtiden..

Så om natursköna dyk är din främsta semesteraktivitet, så undvik medelhavet överhuvudtaget.
 
Amorgos

Amorgos är en fantastisk ö, men jag tänkte aldrig på att det skulle gå att dyka där. Såg inte till något dykcenter, men google säger att det ska finnas ett i Aegiali, som är på norra delen av ön. Inget jag såg till när jag var där dock och byn är inte så stor...

Kan i övrigt bara instämma i vad som sagts ovan. Medelhavet överlag är nog rätt dött. Malta/Gozo är det enda som ska vara riktigt bra.
 
Dykning Medehavet

Hej, du har förmodligen redan varit ute och rest men om du tillhör de lyckiga med resan kvar så vill jag dela med mig.

Jag var på Santorini och gjorde några båtdyk, annars mest sol och lata dagar. Det var skapligt dyrt, 80€ för två båtdyk inkl. utrustning. Helt ok dykning, dock inget märkvärdigt. Bra center, med kontor i Perissa och Fira (nere i hamnen).

Senare var jag på Gozo, bredvid Malta, 1 vecka enbart för dykning. Mycket bra dykning, mina bästa dyk i Medelhavet. Rikt djurliv, många fina fiskar. Förutom stimvis av färgstarka småfiskar såg vi bläckfiskar, murena, sjöhäst, etc etc... Bra grottdyk och även några vrak. Kan varmt rekommenderas.
På Gozo skall man dock bo i Rabat/Victoria och hämtas/lämnas av dykcentret eller ha egen hyrbil (boka i förväg!!) Vi bodde i en mycket liten och stillsam by Qala utan bil. Tre restauranger runt torget (varav en usel kinakrog) höll inte måttet. Annars kalasvecka med ett bra dykcenter, Blue Waters Dive Cove i Qala.

/L
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.