Dykbutiker?

Tjenare!!!

Helgen v40 har jag uppdyk i Norge så dykcertet är snart i hand :) (förhoppningsvis)

Nu ska jag börja med att köpa våtdräkt och mask, snorkel och simfenor.
Men jag har ingen aning om vad det finns för dykbutiker.

Kan ni tipsa om dykbutiker, både internet och lokala? Gärna omkring västernorrland.

Tack på förhand!

/Mattias
 
Tänk dig för när du köper utrustning ska du dyka i sverige kan du nog skippa våtdräkt när du dykt ett tag känns torrdräkt naturligt och smidigt
 
Ingarö Paddlaren; sa:
Tänk dig för när du köper utrustning ska du dyka i sverige kan du nog skippa våtdräkt när du dykt ett tag känns torrdräkt naturligt och smidigt

Jo det är sant det du säger. Vi dök med torrdräkt nu i helgen i norge och visst är de varma och sköna, men jag vill inte lägga ner så mycket pengar på en torrdräkt.
Så det blir nog en våtdräkt och fenor (köpte mask o snorkel igår) till att börja med. Om det blir någon dyktur så får jag väl hyra utrusntingen..
Jag har kikat lite på Mares Evolution 5-7mm för ca 2900kr och en annan som jag inte minns namnet. Den hette Contex eller något liknande och var tvådelad 5mm. Alltså en heldräkt + en "väst" med shorts och kortärmat. Den kostar 2000kr, ganska billigt
Det är ju perfekt med delade dräkter för då kan man ta av sig "extra"-delarna på sommaren då det är lite varmare. och på höst/vår tar man på sig allt.


Någon som har något tips på våtdräkter?


/Mattias
 
Hejsan !!

Har du kollar priserna på beg torrdräkter !!

Lägga 2000 kr på en våtdräkt som du ändå inte kan dyka med komfortabelt under hela året låter för mig lite tokigt när du kan få en beg torrdräkt för dom pengarna .

mvh Jakob
 
Hej.
Håller med Jacob. Köp inte en våtdräkt! Det är inte så många dagar på året det är "våtdräktsväder" i Sverige.
(och kanske ännu färre där du bor?) Har du planer på att åka ut med ett dyksälskap/kompisar och genomföra ett par tre-fem dyk per dag så är våtdräkt inte ens ett alternativ.

Det är INTE skönt att ta på sig en blöt och kall våtdräkt. Speciellt inte under vår, tidig sommar och höst. Vinterdyk är bara att glömma. Jag tycker att ditt första alternativ bör vara att köpa en torrdräkt och alternativ två (om du har råd) -komplettera med en våtdräkt efter ett par år. Om du tycker att det är för dyrt med ny torrdräkt -köp begagnad. Det finns hur mycket som helst att välja på! Särskilt så här års.

Nästa "dilemma" är vilken typ av torrdräkt du ska köpa:
Skal eller neoprene?
Jag är säker på att du kommer at få massor med pros and cons vad gäller val av torrdräkt. Själv dyker jag i neoprene, men nästa dräkt blir en Viking skaldräkt...
 
Dykcert...?

Får man fråga vad det är för cert du får om det är ett 1* eller OW eller liknande kanske det är bättre att satsa på att komma igång med dykningen på sommaren överhuvudtaget... Visst det är jätteskönt med torrdräkt (har det själv) men du kanske ska känna dig för först, du kommer ju inte att börja med att göra isdyk liksom. Köp den dräkten som passar din dykning bäst annars kan man lätt tappa sugen. Det är inte så kul om man ska ha en begagnad TD som alltid läcker eller liknande.

Tänk efter och handla sen är mitt råd!

// Robert W
 
Det är Open Water som jag tagit. Vi var i Norge och dök upp och använde då torrdräkt hela tiden, så jag vet hur de funkar och att de är smidiga och superbra att kunna blåsa in luft osv.
Men det är väl det där med temperaturerna i sverige som ställer till det.

Har funderat så att jag börja med att köpa en våtdräkt så kan man snorkla och åka forsfärd i ljungan och ha kul. Sen om nåt år då jag har jobb kanske jag köper BCD och tuber och sånt...
Men man kanske hittar nåt beg. :)

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Azrak Tipps på dykbutiker på nätet Dykning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.