Liten dykartub??

Dykarsjuka, har man inte tagit certet så visste iaf. inte jag var dykarsjuka/tryckfallssjuka va exakt.
Det är tex. om man åker ner 10 meter under ytan andas man in 2 andetag kan man säga i 1 andetag... och + 1/3 på 20 ... och så vidare och luften inehåller kväve, och dom kvävebubblorna åker rubnt i kroppen, och ifall man stiger tex. upp för snabbt kan dom fastna och orsaka tryckfallsjuka... Så det måste som sagt vara extrema tider under vattnet på 3 meter eftersom man bara andas in lite mer luft än vanligt (kväve)...
Men däremot lungbristning... Skulel starkt rekomendera att inte prova det utan utbildning som alla andra säger... Och om jag inte har fel nu så ska du inte kunna köpa en "ponnybottle" eller va det nu var, (komprimerad luft som komprimerad luft)... Du måste vissa dykcert för det!
 
Kalle1987; sa:
Dykarsjuka, har man inte tagit certet s?visste iaf. inte jag var dykarsjuka/tryckfallssjuka va exakt.
Det är tex. om man åker ner 10 meter under ytan andas man in 2 andetag kan man säga i 1 andetag... och + 1/3 p?20 ... och s?vidare och luften inehåller kväve, och dom kvävebubblorna åker rubnt i kroppen, och ifall man stiger tex. upp för snabbt kan dom fastna och orsaka tryckfallsjuka... S?det måste som sagt vara extrema tider under vattnet p?3 meter eftersom man bara andas in lite mer luft än vanligt (kväve)...

Man maaste var betydligt djupare aen 3 m foer att kunna faa kvaevebubblor i blodet. Aeven om man skulle stanna ett aar paa 3 m saa kommer det inte att bildas naagra bubblor. Jag kommer inte ihaag exakt vilket djup man maaste ner till innan det ska finnas en moejligthet foer kvaevet att bilda bubblor men om jag inte mins fel saa aer det djupare aen 10 m vid normalt luft-tryck. Det aer foer laenge sedan jag laeste kemi.

Kalle1987; sa:
Men däremot lungbristning... Skulel starkt rekomendera att inte prova det utan utbildning som alla andra säger... Och om jag inte har fel nu s?ska du inte kunna köpa en "ponnybottle" eller va det nu var, (komprimerad luft som komprimerad luft)... Du måste vissa dykcert för det!

Det aer lungbristning som aer problem och inte kvaevet vid grunda dyk. Varfoer skull det inte gaa att koepa en "ponnybottle" utan dykcert? Jag skulle laett kunna koepa och hyra en dykutrustning idag utan dykcert. Det aer bara att hitta naagot foeretag som inte aer som noga med reglerna

/Stellan
 
j_stellan; sa:
Kalle1987; sa:
Dykarsjuka, har man inte tagit certet s?visste iaf. inte jag var dykarsjuka/tryckfallssjuka va exakt.
Det är tex. om man åker ner 10 meter under ytan andas man in 2 andetag kan man säga i 1 andetag... och + 1/3 p?20 ... och s?vidare och luften inehåller kväve, och dom kvävebubblorna åker rubnt i kroppen, och ifall man stiger tex. upp för snabbt kan dom fastna och orsaka tryckfallsjuka... S?det måste som sagt vara extrema tider under vattnet p?3 meter eftersom man bara andas in lite mer luft än vanligt (kväve)...

Man maaste var betydligt djupare aen 3 m foer att kunna faa kvaevebubblor i blodet. Aeven om man skulle stanna ett aar paa 3 m saa kommer det inte att bildas naagra bubblor. Jag kommer inte ihaag exakt vilket djup man maaste ner till innan det ska finnas en moejligthet foer kvaevet att bilda bubblor men om jag inte mins fel saa aer det djupare aen 10 m vid normalt luft-tryck. Det aer foer laenge sedan jag laeste kemi.

Kalle1987; sa:
Men däremot lungbristning... Skulel starkt rekomendera att inte prova det utan utbildning som alla andra säger... Och om jag inte har fel nu s?ska du inte kunna köpa en "ponnybottle" eller va det nu var, (komprimerad luft som komprimerad luft)... Du måste vissa dykcert för det!

Det aer lungbristning som aer problem och inte kvaevet vid grunda dyk. Varfoer skull det inte gaa att koepa en "ponnybottle" utan dykcert? Jag skulle laett kunna koepa och hyra en dykutrustning idag utan dykcert. Det aer bara att hitta naagot foeretag som inte aer som noga med reglerna

/Stellan
jojo.. men man SKALL inte kunna det... Om du läser nogrant så slipper du såga... Och EXTREMT betyder inte lite... Men det går!
 
Kalle1987; sa:
j_stellan; sa:
Kalle1987; sa:
Dykarsjuka, har man inte tagit certet s?visste iaf. inte jag var dykarsjuka/tryckfallssjuka va exakt.
Det är tex. om man åker ner 10 meter under ytan andas man in 2 andetag kan man säga i 1 andetag... och + 1/3 p?20 ... och s?vidare och luften inehåller kväve, och dom kvävebubblorna åker rubnt i kroppen, och ifall man stiger tex. upp för snabbt kan dom fastna och orsaka tryckfallsjuka... S?det måste som sagt vara extrema tider under vattnet p?3 meter eftersom man bara andas in lite mer luft än vanligt (kväve)...

Man maaste var betydligt djupare aen 3 m foer att kunna faa kvaevebubblor i blodet. Aeven om man skulle stanna ett aar paa 3 m saa kommer det inte att bildas naagra bubblor. Jag kommer inte ihaag exakt vilket djup man maaste ner till innan det ska finnas en moejligthet foer kvaevet att bilda bubblor men om jag inte mins fel saa aer det djupare aen 10 m vid normalt luft-tryck. Det aer foer laenge sedan jag laeste kemi.

Kalle1987; sa:
Men däremot lungbristning... Skulel starkt rekomendera att inte prova det utan utbildning som alla andra säger... Och om jag inte har fel nu s?ska du inte kunna köpa en "ponnybottle" eller va det nu var, (komprimerad luft som komprimerad luft)... Du måste vissa dykcert för det!

Det aer lungbristning som aer problem och inte kvaevet vid grunda dyk. Varfoer skull det inte gaa att koepa en "ponnybottle" utan dykcert? Jag skulle laett kunna koepa och hyra en dykutrustning idag utan dykcert. Det aer bara att hitta naagot foeretag som inte aer som noga med reglerna

/Stellan
jojo.. men man SKALL inte kunna det... Om du läser nogrant s?slipper du såga... Och EXTREMT betyder inte lite... Men det går!

Jag tror det aer kvaeve-bubblorna du syftar paa. Hur skulle det gaa till foer att faa tillraeckligt med kvaeve i blodet foer att det ska kunna bildas bubblor?

/Stellan
 
Överdrivna faror...

Gissar att jag med det här inlägget drar på mig en del kritik, men känner ändå att jag måste skriva lite "fakta" från mitt huvud och dels lite personliga erfarenheter:

Precis som tidigare konstaterats är ju risken vid så grunda dyk som det dryftats om (max 3m) ffa lungbristning, dvs att luften i lungan inandad på 3 meters djup ska expandera såpass mycket under uppstigning till ytan att lungan eller snarare en liten del av den (alveol) ska pressas sönder. I teorin ska luften på 3 meters djup motsvara ca 1,3 gånger luftvolymen vid ytan, alltså en full djupinandning på normalt 3 liter luft på 3 meters djup kommer vid ytan att vara 4 liter. Och eftersom lungan inte rymmer dessa 4 liter skall man teoretiskt kunna få en lungbristning, vilket dels är skadligt för lungan men den stora risken kommer av att luften kan åka iväg med blodet och täppa till något kärl (=luftemboli). Så lång är nog alla här överrens.

Dock ska ju sägas att den tryckökning som uppstår i lungan också gör att du känner av att volymen i lungan ökar, och att detta således leder till ett ökat tryck mot struphuvudet (om detta är stängt) som mest troligt kommer att göra att du reflexmässigt kommer att öppna passagen mellan munnen och luftstrupen och alltså andas ut! Skulle du inte ha struphuvudet "stängt" kommer du troligen inte ens märka av allt det här. Därav att man vid Fri Uppstigning (="nöduppstigning") ska hålla huvudet bakåtböjt eftersom det då inte är möjligt att stänga för luftstrupen, dvs samma sak som när man skapar fria luftvägar hos en medvetslös människa.

Nu till mina personliga erfarenheter: Vid mitt uppdyk för 1-stjärnigt CMAS-cert låg jag o min parkamrat på 17 meters djup och "seglade på" ca 15 meter ovanför botten. Ovan och klantig som man var så började vi av någon anledning stiga uppåt (dålig avvägning...), detta utan att någon av oss märkte det, och hips vips så sticker jag huvudet ovanför ytan... Skulle tippa att uppstigningen skedde på max 1 minut och att jag andades ca 6-8 andetag.
Lärdom: det är mkt svårt att hålla koll på djupet när man inte är van. Men även att det gick bra, dvs ingen lungsprängning.

Visst är det bra med bannor och upplysningar om farligheterna vid dykning och annan "farlig" sport. Samtidigt ska man ju inte tro att ett cert alltid gör att folk kan och vet saker. Ta t ex de som tar sitt cert utomlands, säg i Thailand. Det finns helt säkert seriösa skolor där också, men även en erkänt "seriös" skandinavisk dykskola/arrangör som jag dykt med några gånger verkade allvarligt talat mer intresserad av att "kunden" skulle få sitt cert än att hon/han skulle lära sig något...

Håller du inte med om det jag skrivit: skriv in så kan vi ju alla lära oss nåt!
 
Re: Överdrivna faror...

Ubbe M; sa:
Gissar att jag med det här inlägget drar på mig en del kritik, men känner ändå att jag måste skriva lite "fakta" från mitt huvud och dels lite personliga erfarenheter:

Precis som tidigare konstaterats är ju risken vid så grunda dyk som det dryftats om (max 3m) ffa lungbristning, dvs att luften i lungan inandad på 3 meters djup ska expandera såpass mycket under uppstigning till ytan att lungan eller snarare en liten del av den (alveol) ska pressas sönder. I teorin ska luften på 3 meters djup motsvara ca 1,3 gånger luftvolymen vid ytan, alltså en full djupinandning på normalt 3 liter luft på 3 meters djup kommer vid ytan att vara 4 liter. Och eftersom lungan inte rymmer dessa 4 liter skall man teoretiskt kunna få en lungbristning, vilket dels är skadligt för lungan men den stora risken kommer av att luften kan åka iväg med blodet och täppa till något kärl (=luftemboli). Så lång är nog alla här överrens.

Dock ska ju sägas att den tryckökning som uppstår i lungan också gör att du känner av att volymen i lungan ökar, och att detta således leder till ett ökat tryck mot struphuvudet (om detta är stängt) som mest troligt kommer att göra att du reflexmässigt kommer att öppna passagen mellan munnen och luftstrupen och alltså andas ut! Skulle du inte ha struphuvudet "stängt" kommer du troligen inte ens märka av allt det här. Därav att man vid Fri Uppstigning (="nöduppstigning") ska hålla huvudet bakåtböjt eftersom det då inte är möjligt att stänga för luftstrupen, dvs samma sak som när man skapar fria luftvägar hos en medvetslös människa.

Nu till mina personliga erfarenheter: Vid mitt uppdyk för 1-stjärnigt CMAS-cert låg jag o min parkamrat på 17 meters djup och "seglade på" ca 15 meter ovanför botten. Ovan och klantig som man var så började vi av någon anledning stiga uppåt (dålig avvägning...), detta utan att någon av oss märkte det, och hips vips så sticker jag huvudet ovanför ytan... Skulle tippa att uppstigningen skedde på max 1 minut och att jag andades ca 6-8 andetag.
Lärdom: det är mkt svårt att hålla koll på djupet när man inte är van. Men även att det gick bra, dvs ingen lungsprängning.

Visst är det bra med bannor och upplysningar om farligheterna vid dykning och annan "farlig" sport. Samtidigt ska man ju inte tro att ett cert alltid gör att folk kan och vet saker. Ta t ex de som tar sitt cert utomlands, säg i Thailand. Det finns helt säkert seriösa skolor där också, men även en erkänt "seriös" skandinavisk dykskola/arrangör som jag dykt med några gånger verkade allvarligt talat mer intresserad av att "kunden" skulle få sitt cert än att hon/han skulle lära sig något...

Håller du inte med om det jag skrivit: skriv in så kan vi ju alla lära oss nåt!

Håller med till 100%, som du sa att 6-8 andetag räcker ju, Det fugerar ungefär som en kontrollerad nöduppstigning.
Appro på allt det här, eftersom jag kommer hålla på att bli utbildad i 3 år i gymnasium, ska jag för säkerhet fråga min lärare... Och sen kan jag även komma tillbaka till ämnet efter jullovet, då börjar utbildningen på rescue diver och fördjupnings kursen...
Men som sagt, följer man RDP:n och dykar-reglerna kan inget hända...
Det är nått jag funderat på lännge... För om man följer RDP och alla dykregler, så ska det vara omöjligt att nått skall hända... Jag har inte läst det nånstans, men enligt min terori ska det inte gå...
P.S. bra skrivet Ubbe
 
Re: Överdrivna faror...

Ubbe M; sa:
Gissar att jag med det här inlägget drar p?mig en del kritik, men känner änd?att jag måste skriva lite "fakta" från mitt huvud och dels lite personliga erfarenheter:

Precis som tidigare konstaterats är ju risken vid s?grunda dyk som det dryftats om (max 3m) ffa lungbristning, dvs att luften i lungan inandad p?3 meters djup ska expandera såpass mycket under uppstigning till ytan att lungan eller snarare en liten del av den (alveol) ska pressas sönder. I teorin ska luften p?3 meters djup motsvara ca 1,3 gånger luftvolymen vid ytan, allts?en full djupinandning p?normalt 3 liter luft p?3 meters djup kommer vid ytan att vara 4 liter. Och eftersom lungan inte rymmer dessa 4 liter skall man teoretiskt kunna f?en lungbristning, vilket dels är skadligt för lungan men den stora risken kommer av att luften kan åka iväg med blodet och täppa till något kärl (=luftemboli). S?lång är nog alla här överrens.

Dock ska ju sägas att den tryckökning som uppstår i lungan ocks?gör att du känner av att volymen i lungan ökar, och att detta således leder till ett ökat tryck mot struphuvudet (om detta är stängt) som mest troligt kommer att göra att du reflexmässigt kommer att öppna passagen mellan munnen och luftstrupen och allts?andas ut! Skulle du inte ha struphuvudet "stängt" kommer du troligen inte ens märka av allt det här. Därav att man vid Fri Uppstigning (="nöduppstigning") ska hålla huvudet bakåtböjt eftersom det d?inte är möjligt att stänga för luftstrupen, dvs samma sak som när man skapar fria luftvägar hos en medvetslös människa.

Nu till mina personliga erfarenheter: Vid mitt uppdyk för 1-stjärnigt CMAS-cert låg jag o min parkamrat p?17 meters djup och "seglade p?quot; ca 15 meter ovanför botten. Ovan och klantig som man var s?började vi av någon anledning stiga uppåt (dålig avvägning...), detta utan att någon av oss märkte det, och hips vips s?sticker jag huvudet ovanför ytan... Skulle tippa att uppstigningen skedde p?max 1 minut och att jag andades ca 6-8 andetag.
Lärdom: det är mkt svårt att hålla koll p?djupet när man inte är van. Men även att det gick bra, dvs ingen lungsprängning.

Visst är det bra med bannor och upplysningar om farligheterna vid dykning och annan "farlig" sport. Samtidigt ska man ju inte tro att ett cert alltid gör att folk kan och vet saker. Ta t ex de som tar sitt cert utomlands, säg i Thailand. Det finns helt säkert seriösa skolor där ocks? men även en erkänt "seriös" skandinavisk dykskola/arrangör som jag dykt med några gånger verkade allvarligt talat mer intresserad av att "kunden" skulle f?sitt cert än att hon/han skulle lära sig något...

Håller du inte med om det jag skrivit: skriv in s?kan vi ju alla lära oss nåt!

Hej

Mina erfarenheter av dyk utomlands aer att saekerheten inte aer saa bra paa alla staellen daa speciellt i Thailand, Malaysia. Indonesien. Ofta kan man faa koepa dykturer utan att ha tagit dykcert. Det raecker med att saega att man har dykcert och jag har gloemt det i Sverige. Fungerar naestan paa alla dykfirmor. Jag jar aeven dykt i Australien och Norge och daa aer det ett krav som maaste uppfyllas att ha dykcert foer att faa hyra utrustning. Jag tog mitt dykcert i Sverige saa det aer ett "riktigt" men har aldrig dyk i Sverige... Vi hade uppdyket i Norge pga att det forfarande var is i Bottenviken naer vi skulle goera uppdyket.

Om man ska goera grunda dyk paa tre meter saa kan man foerlaenga sin snorkel med en slang och paa saa saett slippa tuber. Om man goer det saa aer det viktigt att man andas in genom munnen och ut genom naesa annars aer risken stor koldioxid foergiftning. Enligt dykboecker saa kan man inte goera saa haer men jag gjorde det ofta naer jag var liten och inte fick ta dykcert... OBS Farligt!!!

Om man har daaliga lungor saa behoever man inte gaa djupare aen 0.5 m foer att drabbas av lungbristning men daa maaste man anstraenga sig ordentligt. Fyll dina lungor till max paa 0,5 m djup och res dig sedan snabbt utan att slaeppa ut naagon luft saa finns det en risk foer lungskador. OBS ingen luft faar komma ut foer daa fungerar det inte....

/Stellan
 
j_stellan; sa:
Jag tror det aer kvaeve-bubblorna du syftar paa. Hur skulle det gaa till foer att faa tillraeckligt med kvaeve i blodet foer att det ska kunna bildas bubblor?

/Stellan

Det har lite med gasers löslighet i vattnet att göra. (Gymnasiekemi ;)) Med ökat tryck och sänkt temperatur så ökar kvävets löslighet i vatten (blodet), när trycket sedan sjunker igen och temperaturen stiger så återvänder ju det tidigare inandade kvävet till gasform. Det skulle ju alltså kunna gå med ett extremt språnskikt?
 
Vadå köpa utrustning av ett företag som inte är så "noga med reglerna"? Försöker vi hålla myten att dykcert skulle vara något slags lagkrav vid liv? Missförstå mig inte, det är bra med en (bra) utbildning som resulterat i ett cert. Dock är de enda som bryr sig om ifall du har ett cert eller inte de som fyller flaskor och privatpoliser (inte sällan samma individer).

MVH

Rickard
 
Rickard_; sa:
Dock är de enda som bryr sig om ifall du har ett cert eller inte de som fyller flaskor och privatpoliser (inte sällan samma individer).

MVH
Rickard

hmm.. anar en viss bitterhet, fått nobben på nått dykcenter? :)

Strunt samma, det finns inga lagar som säger att man måste vara certifierad för att få köpa eller använda dykutrustning.. Jag tycker att det är bra att det ställs krav från dykcentranas sida att man har certifikat för att fylla luft eller hyra utrustning. Man måste lägga ribban någonstans!!

( man kan ju köpa en egen kompressor?!? )
 
Bitter? Ingen fara! Jag har cert. Är bara otroligt trött på privatpoliser och just i dyksammanhang har jag stött på fler än någon annanstans.

MVH

Rickard
 
Rickard_; sa:
Bitter? Ingen fara! Jag har cert. Är bara otroligt trött på privatpoliser och just i dyksammanhang har jag stött på fler än någon annanstans.


Rickard

ojojoj.. Hela världen e full av privatpoliser innom alla intresse områden. Själv så är jag en anti-Hillbergpolis. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
02simond Smidig liten lufttub? Dykning 13
sniper Dyka med liten flaska Dykning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...