ENKÄT om fridykning! Din åsikt är viktig, påverka!

just skriver jag en avhandling/specialarbete med ämnet "Fridykning - risker och säkerhet" med inriktning på fridykning som tävling och ungdomar.
Till arbetet kommer jag att sammanställa en enkät som rör just frågor kring detta.

Nu behöver jag dig som någongång fridykt överhuvudtaget och framförallt dig som fridyker mer frekvent!

Var med och påverka! Arbetet kommer att bli offentligt, och alla svar kommer garanterat att vara anonyma.

Så, om du är intresserad gå till

http://www.createsurvey.com/cgi-bin/pollfrm?s=11841&magic=5uST0eiPwddPdpj

Din åsikt är viktig!
 
Din enkät verkar inte genomtänkt. Man MÅSTE svara på nästan alla frågor och frågan om vilka säkerhetsarrangemang man haft (19?) måste alltså kryssas i även om man i själva verket fridykt helt utan de arrangemang som räknas upp...

När jag talar om fridykning så är det i mitt fall bara ett sätt att dyka utan tuber, eftersom jag saknar utrustning cert osv. Men av vissa frågor att döma så kan även en sån som jag svara å¨enkäten...
 
Mezzner har rätt, fråga 19 måste justeras (lägg till "inget av ovanstående"), sedan fyller jag gärna i den.
 
Enkäten är genomtänkt...men inte tillräckligt. Det är svårt att göra enkäter som inte har några fel!
Nu är dock enkäten igång och jag kan inte ändra utan att radera tidigare material :-(

Men på frågan 19 om säkerhetsarrangemang står det "vanligen", och ja, det får man ju tolka fritt, vad är vanligen för dig? :)

Men jag håller med, det är dumnt. Och det kommer att antecknas i resultatet. Så fyll gärna i iallafall, trovärdigheten på fråga 19 kommer däremot vara lägre.

Mvh Jim
 
Försökte hoppa över 12:an också eftersom jag är för dåligt insatt i grenarna, fast jag blev tvungen att svara lite i alla fall...

Enkäter ÄR inte lätta att konstruera...

(det finns alltid nån petnisse som har synpunkter)
 
tigerior; sa:
Enkäten är genomtänkt...men inte tillräckligt. Det är svårt att göra enkäter som inte har några fel!
Nu är dock enkäten igång och jag kan inte ändra utan att radera tidigare material :-(

Mvh Jim

Det är ju därför man brukar göra en förtest av enkäter för att få feedback om hur den fungerar innan den riktiga undersökningen. Jag fyllde i alla fall i enkäten som den var. Smidigt system med den automatiska redovisningen av utfall.

/Mvh Jarl
 
Jo det är ett smidigt system.
Tack för ditt enkätsvar.

Jo, man ska ju som sagt kolla den med en del innan man släpper det...vill inte skylla på något, men det gör jag nog iallafall :) Jag ska nämligen använda resultatet ganska snart till en intervju, så det var lit brådis..

Men men, visst är det bra resultat! Jag tycker det visar rätt tydligt vad vi fridykare gör...vill, och kan. Eller? 66 svar hittils! Mitt mål är minst 100.
 
Fylleri... enkät :)

Det där med petnisseri... kanske man kan skratta lite åt :) Men om man vill kunna använda resultatet från enkäten på något som helst sätt är det nog viktigt att man konstruerat den korrekt från början, (vilket denna inte är tyvärr). Jag fyllde i den och skulle ställa mig undrande till de resultat som kan dras av flera av frågorna... Som man frågar får man svar :)

Annars mycket intressant att försöka kartlägga fridykningen/dykarna lite grann.

mvh och lycka till med kunskapandet.
Niklas
 
Den är säkert bara på a eller b nivå.(om ens det) Då gör man ju undersökningar för att lära sig av misstagen. Inte för att få några signifikanta resultat till populationen som man sedan kan redovisa i någon vetenskaplig tidskrift.

Även om det är intentionen. :)
 
Fridykning

Kul att någon undersöker detta och att frågorna ställs, vad är fridykning?

Ute i den stora världen utrycker man sig ofta i termer av "snorkling", "recreational freediver" och "competitive freediver".

Där snorklare når djupast 10 meter men i huvudsak håller sig på ytan. "Recreational freediver" helst håller sig under och rör sig där det händer mest dvs 0-20 meter. "Competitive freediver" vill tänja gränserna för den egna förmågan djupare, längre, längre tid.

Jag har inget bra namnt på detta på svenska, jag säger allmänt att jag fridyker men jag är inte intresserade av tävling.

Hur många "recreatinal freedivers" alternativt "compettitive freedivers" finns det och fördelning dem emellan skulle vara intressant att veta.

/Dag
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.