Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan.

Det låter väldigt konstigt att det tar så lång tid att spara vikt, vad var det för kastruller du jämförde?
Hannulan får svara för sin del. För min egen del (gas i st f bensin) var det bara en enkel uträkning, med tillverkarens egna påstående om 1/3 bränslebesparing och förekommande kastrullvikter som utgångsvärden. Jag tänker såhär:
  • Min "normalgryta" är 1 l Trangia HA + tamoj från Minitrangia + pajformslock - totalvikt 100 g.
  • Närmast motsvarande reaktorgryta (volym, mått) är Eta Pot - 282 g med lock. Med pajformslock kring 250 g.*
  • Den värmeväxlade grytan lönar sig alltså viktmässigt först när jag sparat ca 150 g gas.
  • 150 = 1/3 x 450.
  • 450 g gas motsvarar för de flesta just ca 2 veckors solotur (för min egen del faktiskt hela tre veckors) på sommarhalvåret.
Så mycket för teorin; i praktiken kan ju valet av mängden gas man ha med sig på turen bara ske i diskreta steg, med förpackningsvikten som en betydande andel av kalkylen.
  • För en "standardtur" enligt ovan och Primus patroner som viktexempel, skulle valet stå mellan initial brutto bränslevikt på 645 g (450 g gas) och 2 x 390 = 560 g (560 g gas) - plus en ca 150 g tyngre gryta. Jag bär alltså på ca 65 g mer med värmeväxlare.
  • I slutet på turen bär jag på 205 tom gaspatron resp. 2 x 160 = 320 g patroner + 150 g extravikt på grytan = 265 g mer med värmeväxlare.
  • Vill jag i stället ta med tre resp. två 230 grams patroner, bär jag visserligen initialt 240 g mer utan värmeväxlare, men på 10 g när lika mycket på slutet.

Allt ovan under antagandet, att man verkligen spar så mycket som en trejedjedel gas med värmeväxlare. Samt att man inte kan fylla på sitt gasförråd/göra sig av med tompatroner någonstans på vägen under de två (i mitt fall tre) veckorna.

Sammanfattningsvis: givet alla nackdelar med värmeväxlare är valet enkelt för min del, så länge jag inte är ute på någon långvarig vintertur.



* Optimus Terra Solo ä något lättare, men hög och smal - opraktiskt, ostadigt och orsakar i sig större värmeförluster. MSR:s Quick Solo är ännu lite lättare, men endast kompatibel med MSR:s egna kök. Non-stickbeläggningen i Eta- och Optimusgytorna bidrar till vikten, men kan IMHO inte tänkas bort i en värmeväxlad gryta, så fort det handlar om annat än vattnig soppa.

** MSR:s lösa värmeväxlare skulle kanske vara en schysst lösning - på till vattenkok/snösmältning, av för "matlagning". Men den väger 170 g, och "betalar" sig därmed inte heller viktmässigt under normallånga turer (däremot kanske funktionell vid behov av snösmältning).
 
Intressant Johanna min kamrat ville ha MSRs rf kastruller men strunta i värmekragen, den väger för mycket sa han redan på 80-talet. Mina MSR kastruller klarar sig också utan den tunga kragen, kanske ser man annorlunda på det med en lama eller get som bärare.

Efter att ha prövat JetBoil och en annan amerikansk kastrull med galler under släppte jag den trenden.

Plan botten, hanke och lock räcker länge för mina stuvningar a la Grand Vieuve, fet soppa sa farmor och hon visste som varit kallskänka. Sen kan man bruka dem över öppen eld, på bensin, gas och fotogenkök.

Härute på landet där Eon klarar av att föranmäla 1/4 av elavbrotten går gas och fotogenkök rätt ofta.
Oplanerade måltidsavbrott ingår inte i planen.

Närsom ställverket utanför Enköping släckte södra Sverige skulle vi ha middag för 12, det blev ett par kök som fick dammas av sen stog jag ute i trädgården och brassade mat. Måltiden höll utlovad tidtabell, i stearinljusens sken.

Medan vi bodde i MÖ och CA tränade vi upp förmågan att leva dygn utan el. Gasdrivna kylskåp och spisar kan vara riktigt bra, men ett elände med elavbrott är att vare sig AC eller cirkulationspumpar går utan kräm i snöret.
go tur
 
Värmeväxlare är också bra om man har långa matlagningstider eller smälter snö. Mi. Erfarenhet är att maten blir kall förbannat fort. En fördel i början men sen blir det bråttom. Nu pratar jag -20 och neråt.
 
Det där kan man använda som en fördel.
Man kokar upp och ställer den i ett vattendrag eller snön och vips så kan man sleva i sig krubbet och dra.
Sen kan man ju av liggunderlag göra en hylsa till kärlet om man vill efterdra eller ha god tid på sig i minus 20 och äta.
 
Ja i -20 och bortanför får man ju sleva i sig som fan eller köra grytmysare om man skall softa med en bärs.

Sommartid kan det ju dock ta en 15 minuter innan en rätt är ätbar - då kan man ju använda kylflänsarna genom att ställa den i bäck.
 
För min egen del (gas i st f bensin) var det bara en enkel uträkning, med tillverkarens egna påstående om 1/3 bränslebesparing och förekommande kastrullvikter som utgångsvärden. Jag tänker såhär:
  • Min "normalgryta" är 1 l Trangia HA + tamoj från Minitrangia + pajformslock - totalvikt 100 g.
  • Närmast motsvarande reaktorgryta (volym, mått) är Eta Pot - 282 g med lock. Med pajformslock kring 250 g.*
  • Den värmeväxlade grytan lönar sig alltså viktmässigt först när jag sparat ca 150 g gas.
  • 150 = 1/3 x 450.
  • 450 g gas motsvarar för de flesta just ca 2 veckors solotur (för min egen del faktiskt hela tre veckors) på sommarhalvåret.
Så mycket för teorin; i praktiken kan ju valet av mängden gas man ha med sig på turen bara ske i diskreta steg, med förpackningsvikten som en betydande andel av kalkylen.
  • För en "standardtur" enligt ovan och Primus patroner som viktexempel, skulle valet stå mellan initial brutto bränslevikt på 645 g (450 g gas) och 2 x 390 = 560 g (560 g gas) - plus en ca 150 g tyngre gryta. Jag bär alltså på ca 65 g mer med värmeväxlare.
  • I slutet på turen bär jag på 205 tom gaspatron resp. 2 x 160 = 320 g patroner + 150 g extravikt på grytan = 265 g mer med värmeväxlare.
  • Vill jag i stället ta med tre resp. två 230 grams patroner, bär jag visserligen initialt 240 g mer utan värmeväxlare, men på 10 g när lika mycket på slutet.

Allt ovan under antagandet, att man verkligen spar så mycket som en trejedjedel gas med värmeväxlare. Samt att man inte kan fylla på sitt gasförråd/göra sig av med tompatroner någonstans på vägen under de två (i mitt fall tre) veckorna.

Sammanfattningsvis: givet alla nackdelar med värmeväxlare är valet enkelt för min del, så länge jag inte är ute på någon långvarig vintertur.
.

Borde du inte räkna med vindskydd och brännare också Joanna? Ett toppmonterat kök är ju lättare än Trangias vindskydd och brännare men ostadigare.

Thure
 
Om man ska räkna på viktskillnaden så behöver man väl bara räkna på de delar som skiljer sig åt?

Vindskydd och brännare väger väl lika mycket oavsett om man har värmeväxlare på grytan eller inte?
 
Borde du inte räkna med vindskydd och brännare också Joanna? Ett toppmonterat kök är ju lättare än Trangias vindskydd och brännare men ostadigare.
Thure
Du har alldeles rätt. om alternativet vore MSR Reactor Pot - de "innehåller" ju ett visst vindskydd (fast bara för lågan) och är bara kompatibla med MRS:s egna brännare, vilket tvingar fram ett byte där också. Vilket - i mitt fall - skulle öka vikten än mer (min egen brännare är lättare).

I alla övriga fall gäller resonemanget, precis som nermander skriver, oberoende av kök, vindskydd etc - jag byter ju bara ut själva kastrullen.
 
I mitt fall skulle

jämförelsen i stället gälla Primus Etaexpress gamla modellen som med vindskydd brännare antivältstativ kastrull med stekpaddelock och packpåse väger 453g. Gaspatronen väger 160g tom och 370g full. Tillkommer gör 12g wettextrasa för repskydd inne i kastrullen. Allt tillsammans bli ett nätt paket med gaspatronen inne i köket. Handtagen sitter fast i kastrull och lock tyngre än tamoj men skönt att slippa leta tamoj.

Äger bara Trangia 25 kök inte det mindre 27-köket men för 25:an blir totalvikten högre.

Förstår hur du räknar Johanna vill bara påpeka att det snarare är totala vikten och volymen + funktionaliteten som är intressant för min del.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
jamo Hur fungerar värmeväxlare i kök? Kök och brännare 19
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.