Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan.

Hej!

Jag har knappt någon erfarenhet av gaskök alls, men ska det till trots nu försöka hitta det bästa alternativet för mig. Det ska vara lätt och kommer nog inte användas till mycket mer avancerad matlagning än att koka upp vatten. Kastrullen bör väl rymma kring en liter.

I min värld känns det självklart att välja en kastrull med värmeväxlare. Det är möjligen en arbetsskada. Åsikterna verkar variera, så även siffrorna som ligger till grund för argumenten. Många skriver att det tar halva tiden att koka upp vatten med värmeväxlare jämfört med utan. Borde inte det innebära att även bränsleförbrukningen halveras?

Jag tycker att den här ser bra ut, men skulle uppskatta åsikter från folk som till skillnad från mig vet vad dom pratar om. :)
http://viewitem.eim.ebay.se/New-Fir...oor-Cookset-Cookware-Hiking/251282117766/item
 
Gillar du engrytstuvningar som skall sjuda se då till att du kan skruva ner lågan annars får du ett grytrengöringsproblem med rutad fastbränning. Men för att koka vatten snabbt är de suveräna.

Vid packning se till att värmeväxlaren får på sitt skydd och att den inte skaver hål på annat i packningen.
Envar blir lycklig på sin fason.
go tur
 
Skall du koka vatten är grytor med värmeväxlare bra, skall du däremot laga mat är en gryta med slät botten (och en bredstrålande brännare) bättre för jämnare värme.
Själv använder jag ett Trangia 27 med gasbrännare när jag är ute 1 eller 2 personer och vill kunna laga mat. Skall jag ut ensam och mest tänker mig värma vatten använder jag en Optimus Terra Weekend HE kastrull kombinerat med ett MSR MicroRocket toppmonterat kök och ett Primus vindskydd.
 
Gillar du engrytstuvningar som skall sjuda se då till att du kan skruva ner lågan annars får du ett grytrengöringsproblem med rutad fastbränning. Men för att koka vatten snabbt är de suveräna.

Vid packning se till att värmeväxlaren får på sitt skydd och att den inte skaver hål på annat i packningen.
Envar blir lycklig på sin fason.
go tur

Teflonkärl t.ex gamla Eta express fastnar ju inget i så med rätt kärl så är det hur bra som helst.
Har ett Terra Weekend kärl också men där får man sjuda långsamt för och slippa episka fastbräningar.
 
Teflonkärl t.ex gamla Eta express fastnar ju inget i så med rätt kärl så är det hur bra som helst.
Har ett Terra Weekend kärl också men där får man sjuda långsamt för och slippa episka fastbräningar.

Det är riktigt, men personligen föredrar jag icke teflon belagda kokkärl då de tål bättre att man rör och diskar lite tuffare;) Teflonbeläggning på stekpannan är däremot att föredra. Av dessa anledningar väljer jag ex Trangia T27-3 (med gasbrännare) som min kombination.

Jag brukar diska med en halv Scotch brite swamp och en droppe Yes på svampen (som fungerar bra i kallt vatten). Sitter matresterna fast i kastrullen, använder jag grova sidan på svampen för att få ren kastrullen. Detta hade inte fungerat lika bra med teflon belagda kastruller.
 
Att förvara brännare och gaskanister i teflonbelagda kärl kräver inpackning, annars går det snabbt med teflonet som i stekpannan hemma.
go tur
 
Teflonkärl t.ex gamla Eta express fastnar ju inget i så med rätt kärl så är det hur bra som helst.
Har ett Terra Weekend kärl också men där får man sjuda långsamt för och slippa episka fastbräningar.

Även om det inte fastnar så blir det bränt om värmen är för ojämn. Och jag föredrar nog att det brända sitter fast i botten istället för kommer med i maten:)


Det är alltså det som är problemet med kärl med värmeväxlare: Det blir ojämn värme i botten.
 
Jag upplever ju inga problem men ojämn värme och inbränning med teflonkärlet.

Ytter packnätet för Etaexpressens och Te Weekend fungerar fint att ha runt gastuben
som teflon skydd - jag har dock kört utan och så känsligt är det inte.
 
Enligt mina gamla beräkningar så måste jag vara ute drygt 2 veckor för att få nån viktbesparing m värmeväxlare för mitt bensinkök. Beräknat på ca 700 ml bensinåtgång i vanliga kastrull o en siffra (som jag glömt!) om bränslabesparing.

Tidsmässigt är det nog smart, men inte viktmässigt för många alltså.
 
Halaj!

Såhär säger Primus på sin hemsida:
”Aluminiumkärl med värmeväxlare är bäst. Tillsammans förkortar de koktiden och bränsleförbrukningen med cirka 1/3.”

Man får väl anta att de jämför med rostfri kastrull utan värmeväxlare. Vad gör materialet respektive värmeväxlaren? 50-50 % Kanske? Värmeväxlaren förbättrar alltså värmeutbytet med 1/6 ca 17 % alltså. Klart värt det, tycker jag.

//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
jamo Hur fungerar värmeväxlare i kök? Kök och brännare 19
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.