Fråga till jägare

Varför avfånga om du skjutit bogskott?

Nej det är ju en bra fråga, för då behövs det inte. Men nu tänker jag generellt vad som händer under jakten.
När man kommer fram till älgen, så kanske den sparkar våldsamt. Vid vissa lägen så kan man inte vara helt säker på att det var ett perfekt skott. Ett extra skott i nacken är aldrig fel.
Vid ett normalt bogskott så är den egentligen redan död. Reser den upp huvudet, så är det bara safta på. Man har ju hört historier om älgar som bara knallat iväg.

Jag har haft tur i älgjakten och fått förmånen att skjuta många älgar.
Vid den senaste älgen i fjol, var jag till 100% säker på att det tog perfekt. Det var ganska kort håll och älgen markerade med en lätt knäböjning att det tog i bägge bogbladen.
Älgen gick iväg in i skogen och försvann, jag rapporterade självsäkert att det ligger en skjuten älg vid mitt pass.

Men det är inte alltid så...finns minsta tvekan om att det första skottet inte blev perfekt så är det bara att elda på. Allt för att det inte ska bli något eftersök.
 
Nej det är ju en bra fråga, för då behövs det inte. Men nu tänker jag generellt vad som händer under jakten.
När man kommer fram till älgen, så kanske den sparkar våldsamt. Vid vissa lägen så kan man inte vara helt säker på att det var ett perfekt skott. Ett extra skott i nacken är aldrig fel.
Vid ett normalt bogskott så är den egentligen redan död. Reser den upp huvudet, så är det bara safta på. Man har ju hört historier om älgar som bara knallat iväg.

Jag har haft tur i älgjakten och fått förmånen att skjuta många älgar.
Vid den senaste älgen i fjol, var jag till 100% säker på att det tog perfekt. Det var ganska kort håll och älgen markerade med en lätt knäböjning att det tog i bägge bogbladen.
Älgen gick iväg in i skogen och försvann, jag rapporterade självsäkert att det ligger en skjuten älg vid mitt pass.

Men det är inte alltid så...finns minsta tvekan om att det första skottet inte blev perfekt så är det bara att elda på. Allt för att det inte ska bli något eftersök.

Håller helt med, jag var med om det en gång. Jag sköt en oxe som bara damp ner i backen i en massa sly, jag försökte gå runt och hitta den i slyn. Plötsligt stod den bara där ca 10 meter ifrån mig, som tur var så han jag skjuta innan den sprang för långt. Det visade sig sedan att kulan träffat högt (troligen tagit i en kvist). /Peter
 
Antal döda i trafiken och antal dödliga vådaskott i jakten skulle ha samma procentsiffra om antalet jägare i Sverige uppgick till 300.000. Enligt regeringskansliet uppgår antalet jägare till 260.000, därför blir procentsatsen något högre för jakt.

Procent av vad? Procent av jägare respektive bilförare?

Det vore väl mer intressant att se i procent av skjutna skott respektive antal döda i trafiken per körda mil?

Eller titta på hur många om dagen som dör i trafiken respektive under jakt (då ska man ju bara räkna med jaktdagarna för jakten).

Det blir ju lite obalans annars om man försöker likställa en person som skjuts under en jaktvecka med en person som dör under ett års bilåkande.
 
Jag skulle vilja börja med att fråga trådstartaren om hur dennes sambo färdades till sitt stall?
Det är enligt mig avgörande för att sedan kunna svara på TS frågeställning?.
Utan denna fråga besvarad kan man helt enkelt inte besvara frågeställningen korrekt.
Alltså hur färdades sambon ifråga?
 
Det framgår väl? Det står att hon brukar åka bil och rida på den aktuella vägen. Så alltså åkte hon (just då) bil, men skulle mycket väl kunna komma ridande vid annat tillfället.
 
Det är ju fortfarande bara en gissning från din sida Nemander hur sambon ifråga färdades.
Framgår inte alls tydligt från TS hur aktuell resa genomförts.
Det kanske är en känslig fråga?

Jag kan ju ställa frågan på nytt.
Frågan lyder: Hur färdades TS sambo dagen då hon såg en jägare vid vägen?
 
Det står i alla fall att hon åkte. Och man brukar inte säga att man åker häst, åker cykel eller åker apostlahästar...

Men hon kanske åkte buss eller snöskoter iofs.
 
Medelåldern är hög i den Svenska jägarkåren, synen är inte alltid den bästa. Färdas man på cykel eller ännu värre på häst så misstas man lätt som jaktbart byte. Riktas däremot vapen mot bilister så skall det bara uppfattas som ett vanligt hot.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
Påveen fråga om arrende och jakträtt Jakt 7
Tobias.Åsman Jaktradio fråga Jakt 3
arntur en fråga angående trofejakt. Jakt 48
sven1019 Hjälp med val av precisions .223 till träning och målskytt Jakt 4
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
backpacker74 Bygga om amerikansk garmin dc 20 till svensk? Jakt 0
rogge88 Fungerar en gammal bok till jägarskolan? Jakt 5
aktiv-jägare Tillbaka till 1700-talet Jakt 12
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Urwaldjaeger Jaktmarker sökes till toppfågeljakten 10/11 Jakt 0
aktiv-jägare Frågor till politiker Jakt 64
jarmland Långbåge till Bra pris. Jakt 6
KLAGER Jägarbevis till salu Jakt 12
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
EBK Stål- el alternativhagel till kal 20? Jakt 1
Johan es Hylsfångare till hagelautomat Jakt 2
JohanT Önskar tips till älgbanan Jakt 6
valsviken Vildsvinsammunition till 6,5x55? Jakt 3
fjiodor hagel/hagel till valmet 412 s Jakt 7
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7
mattio Pipa till Sauer200/CG4000 ??? Jakt 0
pesj Till Andreas Johansson(alla jägare...) Jakt 0
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6
lsjonsson Jägare får betalt för att skjuta vildsvin i Norge! Jakt 12
luktafotogen Jägare vägrar skjuta trafikskadade djur. Jakt 42
aktiv-jägare Jägare räddar tiger Jakt 73
KLAGER Åter en jägare med lösspringade hund i björnmöte Jakt 68
consono Jaktmark för nya jägare Jakt 14
arntur Grattis jägare! Jakt 268
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26
Setter2 Jägare främjar mångfalden Jakt 5
innik Ny rolig sida för jägare... Jakt 6
KLAGER Varför har jägare så kassa ryggsäckar? Jakt 32
Avsl12 Norrmän bättre jägare? Jakt 48
grodanbolle Jägare dömt för jaktbrott. Jakt 14
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0
Jägare-en naturlig del i skogen. Jakt 6
tjäder halå jägare! Jakt 4
dusko alla jägare är... Jakt 110
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...