Omöjligt att hyra turskidor i Sälen?

Hej!

Jag planerar en klassisk fjällsemester på turskidor i Sälen men har inte plats att släpa med mina Tegsnässkidor. Jag har varit i kontakt med de största uthyrarna och INGEN har turskidor att hyra ut? Det MÅSTE ju finnas någon som hyr ut vanliga turskidor. Jag förväntar mig inte att någon hyr ut Tegsnässkidor, men liksom helt vanliga jäkla turskidor?

En av uthyrarna visste inte ens vad turskidor var och försökte hyra ett par vanliga längdåkningsskidor till mig och förstod inte varför de måste vara så breda.

Är det någon som lyckats hyra turskidor i Sälen? Eller vet någon gammal skidentusiast som bor i krokarna som kan tänkas hyra ut sina?

Tacksam för alla tips!
 
Längdskidor är förmodligen mer efterfrågade i Sälenområdet. Finns ju väldigt fina spår och turer att göra där.

Vilken slags turer vill du göra med turskidor?

Thure
 
Längdskidor är förmodligen mer efterfrågade i Sälenområdet. Finns ju väldigt fina spår och turer att göra där.

Vilken slags turer vill du göra med turskidor?

Thure

Hej!

Jag kommer att göra en topptur upp på Stor-Närfjället och även åka på tur i skogen i Tandövala så breda skidor som klarar ospårad terräng/lössnö behövs. 75mm är jag van att åka på. Men för toppturen skulle det vara trevligt med stålkanter på.

Har du något tips på vart man kan hitta sådana skidor?
 
Nej. Jag/ vi har haft med egna prylar. Just de branta skogklädda sluttningarna upp mot höjderna kan säkert erbjuda knepighetet om man rör sig utanför lederna med löparskidor.

Å andra sidan på lederna tror jag löparskidor är mer funktionella. Och uppe på höjdplatåerna är det regelmässigt vindpackat. Skare kan vara problem utan stålkanter.
Thure
 
Hej!

Jag kommer att göra en topptur upp på Stor-Närfjället och även åka på tur i skogen i Tandövala så breda skidor som klarar ospårad terräng/lössnö behövs. 75mm är jag van att åka på. Men för toppturen skulle det vara trevligt med stålkanter på.

Har du något tips på vart man kan hitta sådana skidor?

Förutom Kaisers (jag kollade, du kan boka turskidor på hemsidan) så är jag rätt säker på att sportshopen vid högfjällshotellet har turskidor.
Även "Alpinbutiken" (hundfjället och lindvallen) har. (https://www.salen.info/alpinbutiken/hyr-priser)

Kort sagt: Typ alla uthyrare utom skistar...
 
Hej igen,

Tack för alla svar. Jag har kollat runt lite på uthyrarna igen och inser att jag inte är lika säker på vad jag ska ha för skidor längre. Jag har åkt turskidor i Skogsterräng tidigare med mina gamla trogna Tegsnässkidor. Men inte åkt så mycket uppåt med stighudar.

Alpin / All mountain / Randonee / Telemark - allt verkar funka då varje modell kommer i olika breddar och man kan sätta på olika bindningar. Så nu är jag lite förvirrad.

Har ni några tips på vad som skulle funka bäst för den typ av skidåkning jag ska göra? Alltså både skog och topptur - dvs någon all-round skida som är hyfsad för båda ändamålen.
 
Hej igen,

Tack för alla svar. Jag har kollat runt lite på uthyrarna igen och inser att jag inte är lika säker på vad jag ska ha för skidor längre. Jag har åkt turskidor i Skogsterräng tidigare med mina gamla trogna Tegsnässkidor. Men inte åkt så mycket uppåt med stighudar.

Alpin / All mountain / Randonee / Telemark - allt verkar funka då varje modell kommer i olika breddar och man kan sätta på olika bindningar. Så nu är jag lite förvirrad.

Har ni några tips på vad som skulle funka bäst för den typ av skidåkning jag ska göra? Alltså både skog och topptur - dvs någon all-round skida som är hyfsad för båda ändamålen.

Skall du kunna åka på dem behöver du skidor med sk dubbelspann. Många ex Telemarkskidor är mer utpräglade utförsskidor och saknar dubbelspann för fäste. Modeller som jag kommer på som är utpräglade turskidor (fjällskidor) med dubbelspann är ex Fisher E99, E109 eller Åsnes (Ingstad, Amundsen, Nansen, Sondre). Själv kör jag på ett par äldre Åsnes Sondre med Rottefella BC bindning.
De bredare modellerna ger mer bärighet i lössnö om du kör i skogen, men passar sämre om du följer preparerade spår. På kalfjället är det ofta vindpackad snö eller skare, och då har bredden mindre betydelse.
 
Tack för tips!

Jag fick svar från Kaisers skidutrhyrning nu och de rekommenderade Randonee utrustning. Har de dubbelspann?

Troligen inte, det är mer skidor för toppturer "skidbestigning" (stighud på och lös häl uppför, fast häl som mer en alpinskida nerför. Inte direkt något man gör turer med.
https://black-snow.se/blogs/blog/vad-ar-randonee-en-guide-till-randonee-skidakning

Om du är flexibel och vill ha mer fjällkänsla (och inte redan bokat Sälen) kan jag rekommendera Grövelsjön. Där kan du hyra fjällskidor på ex STF fjällstation. Svealands högsta topp Storvätteshogna är en lämplig dagstur i fint väder och ger en fantastisk utsikt.
 
Det beror på vad du menar med "topptur"?
Om huvudsyftet är att kunna åka sköna svängar i lössnö, kartongsnö och att få så många åk som möjligt så skulle jag välja telemark eller randonné lite beroende på vilken stil som jag behärskar bäst (båda blir ju då mer eller mindre på "slalomskidor" så det är inte så njutbart på tur eller i skog).

Om toppturen innebär mera att man ska gå upp på de närmaste kullarna runt sälen och sedan kunna ta sig ned igen med lite möjlighet att svänga så skulle jag välja turskidor med dubbelspann, rottefella bygelbindning och stabila snörkängor i läder för att kunna njuta av spår, transportåkning och skog.
För det ändamålet har jag Åsnäs Sondre dubbelspann, bygelbindning och stighudar.
Jag har också topptursskidor TUA utan spann (hyggliga kartong-snöskidor, men inte hård pist) med kabelbindning och till det dubbelsko läderpjäxor med spännen , stighudar, för toppturer, men de är tråkiga att åka på spår platten med, trots att det är äldre smalare och lättare skidor än dagens pistskidor.
Jag har dessutom nyare Åsnäs Amundsen utan spann, med fellelås som är bra kompromiss med BC bindning och varma pjäxor för turåkning. De är tyngre än Sondre i spår, och sämre än bygelbindning i stabilitet för svängar i lössnö, men funkar smidigt allround.

Jag skulle ha valt Sondre, dubbelspann och läderpjäxor med läpp/bygelbindning samt stighud om det mest är nöjesturer och inte utförsåkningen som hägrar. Enklast, lättast och smidigast, men kanske inte så lätt att hitta på uthyrningen längre? Där är det väl BC-bindningarna som finns att få, de är OK de också?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Hyra turskidor i Stockholm? Turskidåkning 4
abrah Hyra turskidor i Kiruna Turskidåkning 2
avslutad180423 Hyra Turskidor i göteborg Turskidåkning 6
Ludwig Pettifogger Hyra längdskidor i stockholmsområdet Turskidåkning 2
skylark Hyra/köpa secondhand i Norge? Turskidåkning 4
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
jompe84 Hyra längdskidor i Stockholm! Turskidåkning 3
jennyhe Hyra längdskidor i Göteborg Turskidåkning 3
theeden Hur kan man hyra fjällturskidor? Turskidåkning 4
Razzle-Dazzle Köpa eller hyra skidor eller avvakta? Turskidåkning 2
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
anna_tranberg Topptur Molde - var hyra skidor? Turskidåkning 1
David_Joh Hyra turskidor i Gbg Turskidåkning 2
fiskpralin Hyra av turskidor i Nikkaluokta Turskidåkning 1
niclasd Hyra av längdskidor i Stockholm? Turskidåkning 1
160270 Hyra turskidor i norge (norefjell) Turskidåkning 0
mansjungner Hyra turskidor i Sthlm? Turskidåkning 2
ViktoriaR Hyra turskidor Turskidåkning 2
erila107 Hyra skidor + pjäxor Turskidåkning 1
johre Hyra turskidor i Chamonix Turskidåkning 0
Mr Sarek Hyra fjällpulka Turskidåkning 21
olow Hyra snöskor i Stockholm? Turskidåkning 0
n9johohm Turskidor önskas hyra!!! Turskidåkning 1
Antis Hyra av turskidor i Stockholm Turskidåkning 0
flodman Hyra turskidor Turskidåkning 13
sofben Hyra vallningsfria turskidor? Turskidåkning 0
dangermouse Hyra turskidor Turskidåkning 1
stefan77p Hyra turskidor! Turskidåkning 2
skrinnare Hyra skidor Riksgränsen-Nikkaloukta? Turskidåkning 1
bix hyra turskidor Turskidåkning 0
Sunemangs Hyra Houte Route skidor Turskidåkning 1
aherman Var hyra turskidor Stockholm? Turskidåkning 0
Hyra turskidor i Göteborg Turskidåkning 0
Hyra av pulka? Turskidåkning 2
Kan man hyra en vintersovsäck någonstans? Turskidåkning 1
Hyra av skidutrusning (HJÄLP!) Turskidåkning 2
Hyra av skidutrustning Turskidåkning 2
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...