Läslampa

Jo, det är sant. Pannlampor finns nog att testa. Men jag har inget större behov av själva pannlampefunktionen så det verkar smartare att skaffa en lampa som är optimerad för det behov jag har, en bra läslampa.

Jag ska inte klättra i varken berg eller fjäll, inte heller är jag beroende av extrem lättvikt (men vill förstås inte dra omkring på onödigt tunga "extragrejer"). Jag cyklar och har gott om lampor på cykeln redan, men de ger inte bra läsljus.
 
(...) jag har inget större behov av själva pannlampefunktionen så det verkar smartare att skaffa en lampa som är optimerad för det behov jag har, en bra läslampa. (...)
Men då är ju även då din panna utgör den optimala placeringen för ljuskällan - ljusstrålen går i siktlinjen, följer alla rörelser, man slipper bländning och slagskuggor (ljuskälla inne i pupillen vore ju teoretiskt fulländat :)).
Skämt åsido, så tycker jag precis som Danne W om att ligga & läsa i sovsäcken och då är pannlampan oslagbar, men visst kan man altid hänga upp den för en mer allmän mysbelysning.
 
Vill flika in att man helt kan skippa lampa om man istället använder en läsplatta. Nej, inte en surfplatta de är hopplösa att läsa på och drar mycket ström.

En med E-ink med möjlighet till bakgrundsbelysning är riktigt trevlig att läsa på i mörker, drar väldigt lite batteri (du kan läsa ut några böcker innan det tar slut). Väger ca 150gram vilket motsvarar en tunn pocketbok däremot kan man ta med sig 100 tjocka :) Även bra för den som vill skippa läsglasögon och istället höja upp textstorleken. Finns även vattentåliga.

Om någon undrar hur det är att läsa på kan man ta upp en vit sida på datorn och hålla upp ett A4 ark på skärmen med utskrift på bara en sida. Ganska likt känslan med E-ink även om det blir bättre och skarpare på läsplattan.

Går dock inte använda som dasspapper, men går bra att starta en eld med. En gång.

/Gustav
 
Jag har en läsplatta. Men min är några år och är beroende av infallande ljus. Blir alltså exakt samma sak som att läsa en bok. Har läst att de har back light eller vad det heter nu.

Jag vill inte ha ett alltför riktat ljus (typ ficklampa). Sånt ljus gav ivf min gamla pannlampa. Upplever det som väldigt jobbigt att läsa i. Jag vill ha ett mer spritt ljus som ger en jämn belysning av boksidan.
 
Jag har använt produkten som heter Lightwedge hemma i sovrummet ett antal år.
Mycket bekväm att läsa med i totalt mörker. Ligger kvar i boken som bokmärke mellan gångerna.
Den jag har känns lite ömtålig i elektroniken, men det kan ju finnas bättre versioner nuförtiden. Annars går der nog att bygga någon egen elektronikdel eller förstärka befintlig.
 
Liten rapport bara. Jag köpte en GoalZero Lighthouse Micro Flash och den kom idag.

Jag är, som andra recensenter, ganska imponerad. Ljusstyrkan motsvarar väl bara en vanlig glödlampa på 15 W ungefär, men det verkar räcka bra i ett litet utrymme. Hur ju bara provat den på toa och i mitt lilla sovrum (storlek jungfrukammare) och där lyser den upp väldigt bra. I ett stort rum äts förstås ljuset upp på ett annat sätt. Får väl se vad som händer i ett tält med mörka väggar.

Ficklampan har ingen jättebra ljusbild, men duger fint om man måste ut och kissa. Valde modellen med ficklampsfunktion bara för att det inte kostade mycket mera och inte var tyngre, så varför inte. Men man måste nog ha lampan ganska nära boken för att den ska ge tillräckligt läsljus. I mitt gåinskafferi lyser den upp jättebra, men där är det ljusa väggar.

Det jag gillar bäst är att man kan släcka halva lampan när man har den i lyktmode. Den lyser då alltså bara i en riktning. Provade att lägga mig och läsa i ett för övrigt mörkt sovrum med lampan lite snett bakom mig. Såg bra utan att bli bländad. Bara något snäpp under full ljusstyrka gav mest behagligt läsljus för mig.

Summa summarum är jag nöjd. Uppfattar den som en bra lampa för allmänbelysning och läsning (även om man då måste ha lampan rätt nära det man ska läsa om man ska läsa nån längre stund) som också funkar som nödficklampa. Ska prova den utomhus nästa kvällspromenad, men jag gissar att på nära håll räcker den nog till för att se att laga mat o.s.v.
 
Senast ändrad:
Ville bara säga att det blev en pannlampa också. Kom på att jag faktiskt behöver en hemmavid om inte annat.

Den verkar bra, lång batteritid o.s.v., men blev lite besviken på "läsbelysningen", två extra dioder på sidan om den stora. De skulle ge mer naturligt och jämnt ljus, men jag upplever det precis tvärtom. Ljuset blir kallare, grådassigt (obehaglig färgtemperatur) och inte alls jämnt. Föredrar det vanliga ljuset på låg styrka.

Det är en Nitecore NU30.
 
Det var väl lite så den speciella funktionen för läsljus var tänkt att fungera, fast på kort avstånd då. För normalt bruk tycker jag den verkar funka bra. Har bara provat i trädgården.
 
Clas

Pannlampa är givetvis bra men jag brukar ha med mig två lampor från Clas O en röd och en vit med fast och blinkande sken.

Räcker för att läsa eller allmänt sken i tältet. Finns alltid på ryggsäcken. Bra på turen på vinter som blev längre än planerat. Först för hitta till vägen, väl på vägen för att inte bli överkörd innan man kommer till bilen.
Tänker mig även vid en olycka för att bli hittad då det blinkande skenet är bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flindra Läslampa Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...