Läslampa

Har nån tips om en "tältlykta" som ger bra läsljus? Har en billig från Ali (vev + USB), som ger förvånansvärt mycket ljus, men ljusbilden är så otrevlig att det är svårt att läsa någon längre stund i dess sken. I ekonomiläge är den nog väl svag också, men ger nog med ljus för att man ska hitta runt, kunna läsa ett brux, sånt, men för romanläsning duger den inte.

Bra läsljus är ju inte synomymt med ljusstyrka, så svårt att veta utan att testa. Har tittat på dessa. Någon som provat dem eller har nåt annat tips? Föredrar nog uppladdningsbart via USB. Liten och lätt är bra och vill inte lägga för mycket pengar på detta.

Goal Zero Lighthouse Micro - finns även med ficklampsfunktion
Black Diamond Remoji
Robens Beacon Batch
 
Senast ändrad:
För att läsa när det naturliga ljuset inte räcker till använder jag alltid en vinklingsbar pannlampa med inställbar ljusstyrka i några olika nivåer. Ddt är flexibelt och praktiskt att ljuset följer huvudets rörelser.

/Birger
 
Jag använde en BD Moji. Den ger ett väldigt trevligt allmänljus. Funkar fint att läsa om man hänger upp den i tälttaket och läser sittande.

DOCK tycker jag det är trevligt att ligga och läsa - särskilt om det är lite kallt och man kryper ner i sovsäcken. Då är pannlampa rätt oslagbart, man slipper bli bländad och får inga skuggor från huvud eller annat.
 
För att läsa när det naturliga ljuset inte räcker till använder jag alltid en vinklingsbar pannlampa med inställbar ljusstyrka i några olika nivåer. Ddt är flexibelt och praktiskt att ljuset följer huvudets rörelser.

/Birger

Men ger det BRA ljus, inte bara starkt? Min borttappade pannlampa var rätt gammal, de är säkert annorlunda nu, men den lyste inte upp boken med så jämt ljus att det blev behagligt att läsa mer än en kort stund.
 
Kanske kan du ta den lampa du redan har och dra något över den? En vit påse? Gul, beige, blå eller grön- Här finns alla möjligheter :)

/A

Nä, då skulle det bli ännu värre. Den ger alltså ett ojämt och lite för svagt ljus som gör mig trött om jag läser i det. Men den är toppen som nödlampa hemma, ifall strömmen går eller nåt. Min enda preppergrej! ;)
 
Jag gör naturligtvis som bico m fl. Varför ytterligare en pryl, som per definition ger sämre riktat och mindre effektivt läsljus än en pannlampa, som man (jag) ändå alltid har med, och som fyller så många fler funktioner?

Teoretiskt behöver man kanske ingen pannlampa under typ juni/juli långt upp i norr, men då behöver man ju inget annat heller. Fast jag tycker det är praktiskt även då att kunna lysa sig lite extra, när man fixar med något längst in i tältet en gråmulen kväll.
 
Som jag sa har jag inte haft någon pannlampa på ett tag. Ger de verkligen BRA läsljus numera? Jag snackar alltså om att läsa en bok några timmar, inte om att se vad det står på påsen med frystorkat. Pallar inte att göra det i något som liknar ficklampsljus.

Jag gillar generellt nätshopping, men ibland är det ett elände att inte kunna känna, klämma och testa grejerna innan man köper!
 
Jag använde en BD Moji. Den ger ett väldigt trevligt allmänljus. Funkar fint att läsa om man hänger upp den i tälttaket och läser sittande.

DOCK tycker jag det är trevligt att ligga och läsa - särskilt om det är lite kallt och man kryper ner i sovsäcken. Då är pannlampa rätt oslagbart, man slipper bli bländad och får inga skuggor från huvud eller annat.

Tack! Såg inte ditt svar. Bra info.:)
 
Som jag sa har jag inte haft någon pannlampa på ett tag. Ger de verkligen BRA läsljus numera? Jag snackar alltså om att läsa en bok några timmar, inte om att se vad det står på påsen med frystorkat. Pallar inte att göra det i något som liknar ficklampsljus. (...)
Förstår invändningen, men har personligen aldrig ens tänkt på saken med den lampa jag själv använder (Black Diamond Spot), trots att jag med ålderns rätt tycks behöva alltmer ljusstyrka. Har både läst, finlagat kläder, plockat ut småspågor och blyertstecknat i miniformat i det ljuset.
Jag ställer lampan på närläge, dimmar ner (annars blir det alldeles för ljust) och vickar den ett steg framåt, och då hamnar ljuset, jämnt och fint, precis där det behövs för läsning och dylikt. Ta dock tillverkarens uppgift om 125 timmars drifttid i närläge med en stor nypa salt (de använder fult nog en mätmetod som blir helt missvisande för LED-ljuskällor), men lagom nerdimmat för läsning räcker den med marginal för en veckas läskvällar plus lite till. Välj litiumbatterier och ta med en extra omgång (3 st), om du tänkt sträckläsa hela nätterna :).

På maxuttag (den stora dioden på 300 lumen) räcker en batteriuppsättning i kanske 5-7 timmar, dvs precis vad man behöver för att i nödläge kunna fortsätta röra sig i svår terräng under natten. Men då talar vi om en ljusstyrka som räcker till detta, och en räckvidd på ca 80 meter.

Ser att Spot är vanligt förekommande och numera kostar strax 300 kr eller strax däröver (exempel). Tänker du inte scrambla runt i bergen mitt i natten och därmed kan nöja dig med något enklare, så finns ju en uppsjö av billigare varianter som du kan testa IRL - både i konventionella utepryl-affärer, hos Clas Ohlsson och på Biltema, eller varför inte i någon byggaffär.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flindra Läslampa Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.