Fjällräven kundservice, är detta ett skämt?

Garanti gäller en viss tid och då har man koll på tiden som passerat sedan köpet ... det enda som hjälper om man vill att säljare ska ta lite "extra" ansvar är att vara trevlig och ett hot om bojkott fungerar mer sällan.

Att använda sig av goodwill som med kniven och tältstången är för det mesta godtyckligt.

Kostnader för garanti och goodwill är något som alla betalar för och givetvis är jag också intresserad av att priset inte höjs - det blir alltså en balansgång där både köpare och säljare är inblandad i. Det är rimligt att de vill se vad som är trasigt och göra en bedömning därifrån.

Saker går sönder av att användas och ibland redan första gången. Ett bra sätt att testa mot fabrikationsfel är att använda "på en gång".
 
Ringde naturkompaniet och då började de att diskutera 495kr för varje timme det tar att laga.

Jag måste säga att jag uppfattar ovanstående som mycket positivt. En av de stora fördelarna jag se med polycottonplagg är att de är relativt enkla att reparera. Att fixa ett stygn som gått upp ser jag lika naturligt som att fetta in ett par kängor d.v.s en del av det dagliga underhållet som enkelt görs i fält. Gör man det så snart man kan är det enkelt och resultatet blir i allmänhet mycket bra. Att någon kan göra de mer komplicerande lagningarna jag inte själv klarar av för 495kr/h (en låg kostnad jämfört med vad andra hantverkare tar) är mycket bra.

Fjällräven har talat en del om hållbarhet och är det så att reparationen sker i deras regi med tillgång till mönster, tyg och knappar så ser jag detta som extremt positivt. Vi kanske närmar oss ett mer hållbart samhälle där det är möjligt att byta en ärm utan att det kostar mer en en ny jacka (?).
 
Senast ändrad:
Oaktat TS bekymmer och fundering kring reklamationshantering så förefaller kvalitén på Fjällrävens produkter sjunkit om man läser många inlägg i flera trådar.

Köper jag ett FR tält eller annan högprestandaprodukt som jag måste reklamera och reklamationen godkänns så är väl det inte mer än normalt om reklamationen är befogad. Däremot så kan man ju undra hur det är ställt med kvalité och produktkontroll då prisnivån ska indikera vad deras reklam påstår, nämligen hög kvalité.

Jag är skeptisk...
 
Jag har mycket ringa personlig erfarenhet när det gäller kvaliteten på just Fjällrävens produkter och således inget specifikt att tillföra diskussionen.

Men rent allmänt och generellt gäller nog att det till övervägande del är de som har dåliga och negativa erfarenheter av något som berättar om det och inte de som har bra och positiva erfarenheter av något.

Negativ kritik ligger nära till hands att framföra, sannolikt beroende på att man är besviken. Positiv kritik ligger inte lika nära till hands att framföra då man är nöjd.

/Birger
 
Jag har mycket ringa personlig erfarenhet när det gäller kvaliteten på just Fjällrävens produkter och således inget specifikt att tillföra diskussionen.



Men rent allmänt och generellt gäller nog att det till övervägande del är de som har dåliga och negativa erfarenheter av något som berättar om det och inte de som har bra och positiva erfarenheter av något.



Negativ kritik ligger nära till hands att framföra, sannolikt beroende på att man är besviken. Positiv kritik ligger inte lika nära till hands att framföra då man är nöjd.



/Birger

Boom...

Jag köper dålig kvalité (sömmar etc.), men om du skapar en reva, då får du leva med ditt användande...
490992f8c0bbe46dd6e07e6d62e77775.png
 
Jag har mycket ringa personlig erfarenhet när det gäller kvaliteten på just Fjällrävens produkter och således inget specifikt att tillföra diskussionen.

Men rent allmänt och generellt gäller nog att det till övervägande del är de som har dåliga och negativa erfarenheter av något som berättar om det och inte de som har bra och positiva erfarenheter av något.

Negativ kritik ligger nära till hands att framföra, sannolikt beroende på att man är besviken. Positiv kritik ligger inte lika nära till hands att framföra då man är nöjd.

/Birger

Det ligger nog något i det, det kanske stämmer. Men om vi tar några friluftsprodukter som oftast får positiv kritik så förefaller dessa sällan få dålig kritik. Exempelvis Hilleberg så minns jag inte om jag läst något negativt, kanske men jag minns inte.

Det finns exempelvis Itab som var var kritiserad för dålig hantering kring reklamation och deras Vd ”sänkte sig” till vår nivå här på Utsidan och förklarade, försvarade men även lovade bättring och berättade om deras intentioner att höja kvalitetsnivå men ändå vara ett mycket prisvärt alternativ. Det är faktiskt många som här på utsidan som glatt och positivt lovordar det man köpt. Tror det överväger de kritiska synpunkterna.

En annan aspekt är hurvida man ska kräva mer av en aktör i friluftsbranchen som har en mångårig goodwill att luta sig mot. Jag tror att allt är föränderligt i styrningen av företagen och som någon skrev så är det ju inte gamla meriter de kan leva på utan ska de vara en ledande aktör måste man leva upp till det tekniskt och kvalitetsmässigt. Inte bara tillfredställa styrelsens krav på god avkastning kanske på bekostnad av avsteg från det som varit företagets själ.
 
Oaktat TS bekymmer och fundering kring reklamationshantering så förefaller kvalitén på Fjällrävens produkter sjunkit om man läser många inlägg i flera trådar.

Köper jag ett FR tält eller annan högprestandaprodukt som jag måste reklamera och reklamationen godkänns så är väl det inte mer än normalt om reklamationen är befogad. Däremot så kan man ju undra hur det är ställt med kvalité och produktkontroll då prisnivån ska indikera vad deras reklam påstår, nämligen hög kvalité.

Jag är skeptisk...


Sedan kan man fråga sig hur representativa kommentarer på forum egentligen är. De produkter som säljs via Naturkompaniet är tillgängliga och bör därför få mer kritik än en mer creddig tillverkare man enbart hittar på nätet.

En av de recensenter jag gärna läser och litar på är outdoorgearlab.com dom har bl.a recenserat vinterversionen av Greenland jacket. Till skillnad från forumkommentarer på utsidan så har outdoorgearlab inte några invändningar rörande kvalitet. Istället ser dom det som en jacka man köper för att ha resten av livet. Vilket är helt skilt från vad som skrivs här. Men outdoorgearlab behöver ju enbart bedömma plagget utifrån dess egenskaper. Inte bry sig om vad folk bär på "Stureplan" eller hur plagget var på 70-talet (att man har gått vidare visar än mer hur initierad man är och det finns inget som är så creddigt som patina).

Men det är väl så det fungerar i de flesta subkulturer. Är något tillgängligt för de stora massorna så är det inte coolt.
 
Hurvida något är creddigt eller sämre då de är tillgängligt för de stora massorna vet jag inte. Kanske inte ens förstår.

Inte vet jag heller hur tillförlitlig ett ”utomhuslabb” är som redovisar sina tester på sin hemsida är.

Men om de som är så pass intresserad att de deltar i diskussioner om än det ena och andra på ett forum som detta så är det mer intressant.

Här finns antagligen inte heller en total sanning men möjligtvis en slags indikering om flera har tänkvärda synpunkter. Något att tänka på är att det finns både ”surdegar och ömfotingar” på forum som detta. 😊
 
Håller med fripp69 angående outdoorgearlab.com

Att företag har olika policys för reklamationsnätenden kommer alltid inträffa. Generellt är mindre företag generösare än större men sedan handlar mångt och mycket om din attityd vid reklamationen samt vem i företaget du tar upp det med.
 
Men om vi tar några friluftsprodukter som oftast får positiv kritik så förefaller dessa sällan få dålig kritik. Exempelvis Hilleberg så minns jag inte om jag läst något negativt, kanske men jag minns inte.

Precis som nån annan var inne på kan det ju ha att göra med hur stor marknadsandel de har.

Det är ju rätt självklart att ett företag som säljer 100 000 produkter om året får mer klagomål än ett företag som bara säljer 10 000 produkter om året. (Nu vet jag inte hur mycket produkter respektive företag säljer, bara hypotetiska exempel.)

Sen kan man ju också fråga sig hur mycket klagomål Hilleberg får på sina ryggsäckar (som ju den här tråden handlar om)...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
nilsj Fjällräven Utrustning allmänt 5
andjo514 Fjällräven vs Arcteryx dunjacka? Utrustning allmänt 11
Mats Mejdevi Fjällräven gyrosystem Utrustning allmänt 5
MWox Fjällräven Gyro Utrustning allmänt 5
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
EliasJ vad använda rem på Fjällräven kajka till? Utrustning allmänt 2
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Kodiaken Fjällräven ryggsäck, modell? Utrustning allmänt 14
Mansson Fjällräven Friluft 35 Utrustning allmänt 19
lukber Fjällräven popout III Utrustning allmänt 0
aksello Fjällräven Kajka 75L bytes mot större samma model Utrustning allmänt 0
pocahontas73 Fjällräven Kajka?? Utrustning allmänt 11
samppa89 Ang Fjällräven Kajka Utrustning allmänt 9
marcuså Travel Silk Sheet fjällräven Utrustning allmänt 4
erikhaglund Fjällräven C2C Utrustning allmänt 1
MrFrenzy Fjällräven & kvalitet Utrustning allmänt 16
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
mtallberg Regnkläder från Fjällräven? Utrustning allmänt 2
GustavOh Fjällräven -> "Fenix Outdoor" Utrustning allmänt 9
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
JohnnyL Missa inte detta erbjudande....... Utrustning allmänt 22
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
TROY GARNER Vad kan detta ha använts till 2? Utrustning allmänt 16
tua.granholm Vad kan detta ha använts till? Utrustning allmänt 7
nikbar73 Vad är detta? Utrustning allmänt 15
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
Norr SteriPEN... Funkar detta tro? Utrustning allmänt 42
greendanger Vad är detta??? Utrustning allmänt 11
MotLut Är detta sant? Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.