Ryggsäck 60-75L, köpråd?

Hej!
Då ska man tydligen ta och prova på det här med vandring. Jag har det mesta som behövs, men jag står i valet och kvalet gällande en väska – vilket väl får anses vara en ganska bra sak att ha med sig! :)

Inledningsvis så kommer det nog mest röra sig om turer på 3-5 dagar. Jag vill ju gärna ha en ryggsäck som håller så länge som möjligt. Jag tänker mig att en storlek på runt 60-75L verkar vettigt? Än så länge rör det sig väl kanske inte om några vintervandringar, utan övriga årstider, men den får gärna vara lämplig för alla årstider. Jag är man, ca 176 cm lång och väger runt 72-3 kilo, om det är till någon allmän hjälp gällande valet av ryggsäck!

Nu är ju det här lite individuellt, och självfallet måste man prova lite om vad som sitter och känns bra på en själv. Men vad har ni här för råd och tips gällande ryggsäckar?

T/L DR
Fjällräven Kajka
Lundhags Gnaur
Lundhags V12

Andra? Bergans Trollhetta? Jack Wolfskin Denali?, någon från Osprey? Har ej känt på någon av dessa.

Länkarna går till Prisjakt som ni ser och jag har valt att bara länka till en av storlekarna. Priserna nedan utgår från billigast på Prisjakt, utan större hänsyn till återförsäljare och eventuella rabatter som nu finns.

Hon jag ska vandra med har en Fjällräven Kajka, vilket känns som en ”robust” ryggsäck som teoretiskt skulle kunna hänga med ett tag om man sköter den väl. Det jag annars gillar med den är att man kan ta bort ”huvan” och göra den till en midjeväska, vilket verkar smidigt så man lätt kan ha tillgång till vissa saker, eller som en liten ”daypack”. Men själva väskan i sig är ju ganska tung

Fjällräven Kajka
65L
Pris: 3295 kr
Vikt: 3200 g

75L
Pris: 3395 kr
Vikt: 3300 g

Lundhags Gnaur
Känns också stabil. Gillar handtaget på mitt på baksidan av ryggsäcken. Känns som det kan vara bra att lyfta i. Saknar dock ”midjeväska”, men det går att köpa till midjeväska eller för den delen ryggsäckar, som den då har fästpunkter för. Men då får man lägga till ett gäng hundralappar till och
då rör vi oss mot Fjällräven i vikt och kostnad

60L
Pris: 2599 kr
Vikt: 2740 g

75L
Pris: 2659 kr
Vikt: 2940 g

Lundhags V12
Utgående? Känns enklare än Gnaur. Tunnare material, saknar det där handtaget som Gnaur har. Väska/midjeväska får köpas till vid behov. Men är ju just nu billig

75 L
Pris: 2195 kr
Vikt: 2800 g

Andra tips?
 
Storleken på säcken vet du bara själv eftersom ingen annan vet hur skrymmande din utrustning är.

själv klarar jag mig på 45 liter för en vecka i sarek, men då e allt trimmat till max.

nyörjare har väl ofta stort och tungt av allt, men bäst e väl att mäta.
 
Vet inte vad din utrustning väger, men om du har hyggligt lätta grejer hade jag undvikit alla dina förslag och satsat på något lättare.

Antingen en Osprey Exos 58, har själv 48:an, därför att ramen ger en ”torr rygg” med mycket ventilation mellan dig & ryggan eller en Exped Thunder 70 som är ca 400gr tyngre (ca 15xx gr), men tål mer last, upp till 24kg om man är van/härdad.

Personligen upplever jag Exos som bäst <13kg och Thunder upp till 17-18kg, men jag är ingen härdad ryggsäcksbärare.
 
Gällande övrig utrustning så har jag försökt hitta en bra balans mellan kostnad/kvalité/vikt/storlek.

Det är väl inga 100% UL grejer, men jag har ändå försökt att tänka på att bära så lätt som möjligt och så oskrymmande som möjligt. Det här blir egentligen min första vandring på typ 15 år, så det är en del att uppgradera och sätta sig in i!

Jag tar till mig av alla tips och ska kika på dem omgående!
 
Litet tillägg
Det kommer bli längre turer i framtiden, så det är därför jag främst varit inne på ganska stora väskor. Jag är dock fullt medveten om att olika turer kan kräva olika typer a väskor

Den första resan vi ska iväg på är ca 10 dagar. i svensk och norsk fjällmiljö Varav 4 + 2-3 dagar är vandring. Till och mellan vandringarna så åker vi egen bil, så det finns inget behov av att ha allting med sig i ryggsäcken samtidigt
 
Efter tips som inkommit så kommer jag skippa de större väskorna och istället sikta in mig på max 65L, men även kika på mindre väskor (55L +/- några liter)

Ska bege mig ut till olika butiker nu idag och känna och klämma lite, bland annat utifrån inkomna tips. Kommer också kika över möjligheten att se om det finns någon äldre ryggsäck, som kan vara vettig, som går att låna.

Den enda ryggsäcken jag egentligen provat och använt lite mer de senaste åren är en 65L Kajka så alla tips mottages med glädje!
 
Hej, kul att du vill börja ge dig ut!

I princip alla ryggsäckar som finns att köpa idag för vandringsbruk är av god kvalité. De lite tunnare nylontygerna (jämfört t ex Kajka) håller överraskande bra. Du kan nog räkna med att få 10 års användning ut ur den som normalanvändare som du beskriver. De allra robustaste är 25 år och mer men de är också dyrare och framförallt tyngre.

Tyngden är viktig, för varje extra kilo du bär på ryggen blir din vandringsupplevelse lite sämre och ryggsäckens vikt bär du hela tiden. Det kompenseras inte av ifall du tycker den sitter lite skönare när man provar. Däremot så måste ryggsäcken vara konstruerad för den vikt du bär, en del klarar mindre vikt, en del mer, men i princip behöver en välkonstruerad ryggsäck som håller länge aldrig väga mer än 2 kg även för tung last. Så du behöver inte ta de tyngsta ryggsäckarna om du inte vill ha en livslängd på 25+ år vid oaktsam användning.

Om du undviker de lättaste tälten och tar ett dubbelväggigt ger dig det lite mer skydd, du kan få en billigare sovsäck om du tar en lite tyngre syntetsovsäck men tung rycksäck ger inga motsvarande fördelar alls (i mina ögon). Lite fickor på framsidan av säcken är bra, men i övrigt bör det inte vara så mycket krusiduller om det sker på bekostnad av vikten.

Så titta t ex på de mycket bra råd som Mordiska Motorcyklar gett, det är bra säckar som många gillar och hyfsat tillgängliga. Om du lär dig använda sökfunktionen här kan du hitta många trådar som föreslår bra ryggsäckar.

Om det är bristande utbud på din hemort så har addnature.se, outdoorexperten.se och outnorth.se med fler öppet köp och fri retur. Utnyttja det! Köp flera, prova i lugn och ro, skicka tillbaka det du inte vill ha. Det är inte säkert att en ryggsäck som sitter bra på andra passar dig. Även om du köper lokalt, ska du ha öppet köp även om du provat i affären. Hemma lastar du i 15 kg (dunkar eller petflaskor med vatten är bra) eller den vikt du tänker dig att du kommer att bära. Gå omkring hemma i minst en halvtimme, gärna mer. Först då börjar du känna hur den sitter, justera prova igen. Det är viktigt att ryggsäcken ställs in rätt följ anvisningarna noga och ta gärna hjälp av någon erfaren, det kan vara svårt att se när man har den på sig.

Lycka till!
 
Jag rekommenderar Exped Thunder 70 som har


  • en volym på cirka 70 liter
  • en låg vikt men ändå är robust och fungerar bra för mig med ända upp till cirka 25 kg
  • ett justerbart och mycket, för att inte säga extremt, bekvämt bärsystem
  • lagom många praktiska fickor för praktisk fördelning och placering av prylar
  • kompressionsremmar på sidorna för komprimering av ryggsäcken när den inte är fylld
  • kompressionsrem under topplocket för fixering av utrustning mellan huvudsäcken och topplocket
  • "daisy chains" (bandöglor) för att vid behov kunna fästa extra utrustning utanpå ryggsäcken
  • en ficka och en slanggenomföring för vätskesystem

XXL säljer Expeds ryggsäckar till bra pris.

/Birger

PS: En ryggsäck är, som namnet antyder, en säck och inte en väska. DS.
 
Senast ändrad:
Fundera lite på vad du vill packa också.

Som exempel funkar min gamla Osprey Exos 46 utmärkt för mig på en veckotur om jag bara har vandringsgrejer, men där går gränsen och då har jag investerat i kompakt sovsäck, liggunderlag, kök osv.

Använder 80% av gångerna en 65 liters och petar ner fiske/foto-grejer eller extra lyxig mat i mellanskillnaden. Fick jag bara välja en säck skulle det därför bli den större, även fast jag inte "behöver" den.
 
Rätt ordning!

Decimeterruta insidan på en flyttkartong och du kan på snabbt sätt se vad din utrustning fyller.

Sen bör du låna eller skaffa dig en tarrerbar +-1g köksvåg med ca 5 kg kapacitet. För utan att veta vad dina prylar väger vet du inte hur mycket du behöver slita på att bära.

Matpaketen mellan 800 och 1000g per dag kommer du inte undan.

Ett Excelark med dina friluftsprylar gör totalpackningsvikten uträkningsbar.

Sen är det dax att fundera på ryggsäcken. Tidigare ramsäckar vägde under 2 kg för 75 + 30 liter.

go tur
 
Jag använder "normala" frilufsprylar.

Det betyder att jag gärna vill ha en sovsäck på 500g, ett tält på 700g och ett liggunderlag på 200g, men det är tyvär inte verkligheten jag lever i. För tillfället.

Så min senaste tur hade jag 15kg på ryggen.

Jag har en Osprey Kestrel 68 och en Fjällräven abisko 75.

De är i ungefär samma prisklass, men Kestreln väger lite mindre än Abiskon. Men nu när jag har båda kommer jag aldrig använda Kestreln igen då abiskon är otroligt mycket skönare att bära på.

Men men, det är en personlig anekdot och båda ryggorna hör till respektive märkes "tier 2" nivå när det kommer till pris. Så ta det med en nypa salt.
 
Jag anväder en Haglöfs Nejd 65, den är medelstor klarar en hyffsat tung packning utan att säcka ihop, inga sidofickor som stör skidåkning, avtagbart topplock med flera fickor.ca 2,4kg. Skönaste säcken i butiken då jag provade den. Lätt att hantera på tåg och buss. Nackdelar den är svart så det är svårt att se fickor i mörker, platta sidofickor det gör dem besvärliga att använda. Justerbar rygglängd vilket gör att den även passar min dotter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 7
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
ÅsaE Ryggsäck Bergans Birkebeiner Lady 65 vs Glittertind 70 Utrustning allmänt 0
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 162
discharged ryggsäck med samma öppning som kånken men större Utrustning allmänt 2
nilami Tvätta ryggsäck? Utrustning allmänt 4
thocar Större ryggsäck än vad som egentligen krävs? Utrustning allmänt 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...