Välja första hjälpen kit - lifesystems

Håller med saraabeiramar, andy69 m fl om att det inte är någon bra lösning att köpa ett färdigt kit. Dels för att du kanske inte är van vid/bekväm med att använda allt som ingår, dels för att det kanske inte täcker just dina speciella behov. På det sättet riskerar du att få med dig både för litet och för mycket.
Fundera i stället på vad du själv haft användning för när du varit ute och rest och komplettera med några specifika "vandrings"-saker som någon fet salva (försvarets lilla stift är bara bäst), tejp (typ idrottstejp, till allt från förebyggande skavsårstejpning till grovreparationer), myggstift om det är säsong, och kanske solstift till nästippen, om du brukar behöva.

Själv har jag bara med med en karta paracetamol, ett litet ark strips till hopdragning av sårkanter, några olika storlekar på vattenfasta plåster, några injektionstork ett par sterilkompresser i olika storlek samt en halv rulle idrottstejp. En tvålstump, nål, tråd och minsta storlekens Victorinox-kniv med sax, fil och pincett kan behövas även till "sjukvård", men följer ju ändå med.
Med tejp och sterilkompress fixar man större sår, med något rullat klädesplagg och de packremmar som ändå följer med fixar man vid behov ett tryckförband.
Varning för Compeed, som kan förvärra problem med redan uppkomna skavsår, om man har otur.

Mycket i övrigt är som sagt personligt, här några exempel:
- Jag tål själv inte ibuprofen, men gör man det så kan det vara effektivt att para ihop med paracetamol.
- Vissa känner sig säkrare med elastisk linda för stukningar, själv litar jag på att jag är duktig på att tejpa.
- Jag råkar ha plåtmage så inget Imodium, Resorb etc följer med, medan det kan kännas tryggt för den som vet med sig att de kan behövas (och inte tror sig kunna fixa korrekt socker/saltlösning själv).
- När den ena av mina döttrar, som har känsliga luftrör, följde med, lärde jag mig att näsdroppar och Bafucin var skillnaden mellan uthärdlig nattsömn och ett lidande som krävde avbruten tur.
- Min andra dotter "inledde" alla förkylningar med ett illamående, som gjorde det omöjligt att lindra febern med svalda tabletter. Då var det praktiskt att ha med et par doser paracetamol-suppositorier.

Känner du dig ändå helt vilsen, så kan du börja med att läsa denna utmärkta tråd för att se hur andra vandrare har resonerat om allt detta. Sen fixar du säkert att sovra bland förslagen utifrån dina egna behov.
 
Jag hade kompletterat med strips - smala starka förklippta tejpremsor att dra ihopa blödande sår med.

Inutiol (salva) för snabbare sårläkning och behandling av t ex infanterield (skav mellan skinkorna) är också en självskriven kandidat i mitt kit.



/Patrik



Absolut en tumme upp för strips! Faktiskt det enda jag använt ute de senaste åren[emoji15]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nu gällde ju frågan vandring i fjällen och då känns fästingplockaren överflödig. Fast den väger ju så lite så jag brukar låta den ligga kvar i väskan ändå. Annars finns risken att jag glömmer den på nästa resa.
 
Säkerhetsnål för att kunna få upp stickor i gripläge för pincetten.
Strips, plåster, trekantigduk. Sidavbitare för att klippa av hullingen på fiskekrok som hamnat fel.
Nagelborste, tvål. (dubblar i hygiensettet).

go tur
 
Sporttejp är bra till mycket, men inte till att behandla stukningar (har jag upptäckt efter att läst på). Man kan naturligtvis välja att satsa på att man kan ta sig till civilisationen genom att bara stödtejpa foten, det går ju antagligen, men det kan ju vara intressant att veta att det finns bättre metoder som dessutom kan användas under en vandring,

Så här gör man för att effektivast behandla en stukning (avsnitt 2):
http://www.evajurenikova.com/other/ledbandsskador_fotled.pdf

Det finns andra (gamla) metoder för hur man ska behandla den akuta fasen med kyla etc, men idag verkar "vetenskapen" vara ganska överens om att det är ungefär så här som är effektivast och att det kan göra stor skillnad i hur svår stukningen blir.

Man behöver alltså elastisk binda eller något annat som fungerar tillräckligt bra. Det jag själv har i ryggsäcken som möjligtvis skulle kunna användas - och som jag antagligen inte har på mig redan - är långkalsongerna, men det var svårt att få till när jag provade.

När man ha gjort den initiala behandlingen är sporttejp bra för att ge foten stöd, men eftersom det går åt mycket tejp till en fotled som inte går att återanvända så har jag nyligen bestämt mig för att slopa den till förmån till den återanvändbara elastiska bindan som jag ändå behöver till initiala behandlingen av stukningen, Normalt sett behöver man jag tejpa om åtminstone en gång så det går rätt mycket tejp. Ett par säkerhetsnålar som jag ändå har med kan man sätta fast bindan med. Man kan ju vilja ha sportejpen till annat men då kan man ta mycket mindre mängd.

Vad tar man då med sig för elastisk binda? Jag tycker det här är en bra och genomtänkt produkt i all sin enkelhet;
http://www.firstaid.cederroth.com/sv/Produkter/Refiller/Cederroth-Blodstoppare/
Det kombinerar ett första förband som direkt är klart för applicering och man dessutom har en vettig chans att kunna sätta på sig själv hyfsat snabbt med en hand, kompress för sår och brännskador samt två elastiska bindor i en bra förpackning som väger 49g. (den mindre varianten som Cederroth har är inte tillräckligt bra tycker jag). Köp 2, lägg en oöppnad i packningen och öva med den andra.
 
lite nyfiken

drabbas ni ofta av skär/huggsår?

eller skulle jag fråga mer vad ni drabbas av där det behövs självvård?
 
1.drabbas ni ofta av skär/huggsår?
2. eller skulle jag fråga mer vad ni drabbas av där det behövs självvård?
3. lägg gärna till dina tips på. vad du gillar att använda till detta
1. nej

2a huvudvärk, om jag slarvat med att detoxa mig från mitt tein-beroende före turen ;)
2b självsprickor på fingrarna vid kyla
2c narig hud kring min ständigt rinnande näsa vid kyla
2d överansträngda knän efter många branta nerförsbackar (gamla skador som spökar)
2e något enstaka skrubbsår eller spåga
2f något enstaka blåmärke
2g risk för skavsår på hälarna, om jag inte tejpar

3a ett par koffeintabletter, som följer med, om jag vet med mig att jag slarvat med detoxen ;)
3b försvarets salva (förebyggande och lindrande om det ändå inträffat). I svårare fall (avgrundsdjupa smärtsamma sprickor på ställen som inte kan självläka) regnöring + dra ihop kanterna med strips.
3c försvarets salva (förebyggande och lindrandde om det ändå inträffat)
3d stödtejpning
3e tvätt med tvål och vatten samt injektionstork, helst låta lufttorka med Dermatol på ytan, i nödfall plåster alt (vid större skada) sterilkompress+tejp. Pincett till spågan.
3f ingen åtgärd
3g idrottstejp (förebyggande), Dermatol om det ändå inträffat (har hänt EN gång p g a dålig kvalitet på idrottstejpen)


Ja, verkligen petitesser, men det är ju såhär litet dramatik det allt som oftast faktisk handlar om. Kan vara bra att påminna sig om mitt ibland alla förslag om suturutrustning, benbrottsspjälor, behandling för livshotande blödningar med mera dylikt, som brukar dyka upp i sådana trådar.
(och jo, jag fattar att allt det svåra OCKSÅ kan inträffa, om man har otroligt mycket otur)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vtvdjgsaga90 Välja bli större och starkare Utrustning allmänt 21
Shamrock Om du bara fick välja en tillverkare? Utrustning allmänt 27
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
fridkulla Välja ryggsäck Utrustning allmänt 15
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
salsas Ryggsäck- vad skall jag välja? Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
Bondmoran Första utrustningen Utrustning allmänt 44
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Mleander Första hjälpen-kit, Vad tycker du? Utrustning allmänt 25
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
graylingman Första intryck av Spyderco Sharpmaker Utrustning allmänt 12
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
nyxo första kniven från scratch Utrustning allmänt 13
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
avslut0908 Första förband Utrustning allmänt 15
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
qvick första vandringen? Utrustning allmänt 8
Staffan Andersson Vinterns första... Utrustning allmänt 4
walkerboh Första förband Utrustning allmänt 3
såg om Första Hjälpen och utrustning. Utrustning allmänt 19
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.