hejsan hattmakarn
använder själv inte yxa till matlagning eller rensa fisk...;)...
använder heller inte samma kniv till mat som till andra göromål tex rensa fisk, spänta ved eller till jakt..
dels för hygien dels för lämplighet.
men ibland följer lämplig yxa med, men oftare en såg -kniv medföljer alltid.;)


olika situationer löses på olika sätt av olika människor.-men ibland tänker vi lika :)
go tur
mvh
 
hejsan hattmakarn
använder själv inte yxa till matlagning eller rensa fisk...;)...
använder heller inte samma kniv till mat som till andra göromål tex rensa fisk, spänta ved eller till jakt..
dels för hygien dels för lämplighet.
men ibland följer lämplig yxa med, men oftare en såg -kniv medföljer alltid.;)


olika situationer löses på olika sätt av olika människor.-men ibland tänker vi lika :)
go tur
mvh

I stort sett håller jag med dig. Yxa - primär funktion: fälla, hugga, spänta. Kniv - primär funktion: sticka, tälja, skära, karva, flå. Sågen har å sin sida en ensidig men enastående funktion.

Men "överlevnadskniven" ska kunna fungera som det enda verktyget i en värsta tänkbar postapokalyptisk situation - t.ex. när du hals över huvud flytt in till skogen som Nils Dacke för att ryssen invaderat landet.
 
I stort sett håller jag med dig. Yxa - primär funktion: fälla, hugga, spänta. Kniv - primär funktion: sticka, tälja, skära, karva, flå. Sågen har å sin sida en ensidig men enastående funktion.

Men "överlevnadskniven" ska kunna fungera som det enda verktyget i en värsta tänkbar postapokalyptisk situation - t.ex. när du hals över huvud flytt in till skogen som Nils Dacke för att ryssen invaderat landet.
Om du finner detta ett trovärdigt scenario så rekommenderar jag dig att packa en väska med sovsäck, tarp, lite nödmat och en yxa och ställa den i hallen. Tjänar du nog mer på än att skaffa en "överlevnadskniv" ;).

Och Dacke drog väl till skogs pga Gustav Vasa?
 
@hallonraden
Skulle nog ta en av Moras istället, de biltemaknivar vi köpt har inte hållt eggen värt ett skit. Sen används de ju lite hårdhänt, för all del, men ändå...
 
Hantverkarknivar har jag redan flera stycken - flertalet från Mora.
Det är inte det som efterfrågas. Se den inledande definitionen.

Vinnare hittills, på pappret utan verklighetskontakt:
1:a blir TBS i England, modell Boar med handtag i masurbjörk.
2:a Casström Swedish Forest Knife nr 10, även här med handtag i masurbjörk - men ta bort plastlinern!
3:a Karesuandoknivens överlevnadskniv, dito masurbjörk - men se till att ordna full tånge!

Plast är ett fossilt material. Behöver mer sägas om handtaget? Visserligen är plast hållbart ur ett renodlat dystert överlevnadsperspektiv. Men ska man överleva kan man väl göra det med stil och guldkant?
 
Om jag själv skulle köpa en casström skulle gå mera vägen plast och köpa en kniv med stabiliserad MasurBjörk. jag har själv tillverkat en kniv med skaft av stabiliserad Björk för några år sen och tycker mycket om den lyster och slagtålighet plastifieingen innebär. eftersom mitt huvudsakliga intresse med en kniv är att den ska funka bra i kött och fisk samt när man göra upp eld eller skär lite allmänt så skulle jag ju valt flatgrind. Jag gillar inte riktigt Scandi när blad godset är så tjockt som 3,5-4 mm. sliret verkar kanon och för mig är det ett stort plus att det går få i vänsterutförande. Jag skulle ha gått på kolstålsvarianten men det är mest för att jag gillar Patina. lite mörknat stål med en blank linje av Primäregg Är nostalgi för mig.
 
Förresten . det här med full Tånge Är ju trevligt på en kniv där det passar. Själv föredrar jag oftast dold Tånge avdelning klar anledningen att jag gillar knivar utav skandinaviskt ursprung och jag anser att det flesta av dessa gör sig bäst med dold tånge. min enkla tanke om det är att det är tradition att det är på det sättet. jag har sett många knivar som använts hårt genom åren och såvida man inte ska bryta som en tok med sin kniv är en sticktånge bra med marginal.
 
Svar: den har en "secondary bevel", dock inte lika grotesk som hos EKA. Detta gör den ytterligt svårslipad i fält.

MP: Det finns 2 vägar att gå. Antingen målar du eggen med en tuschpenna och slipar var egg för sig, eller så lämnar du in den om det är för svårt, och ber att de slipar ner den till traditionell Skandinavisk slipning.

Det är jobbigt att prata med folk som varken prövar ny kunskap de får, eller begriper att det är rimligt, så jag säger det 1 gång till; med ett DIAMANT(du vet, diamant är ganska hårt, bra mycket hårdare än rostfritt ;-) är det ingen större skillnad att slipa kolstål eller rostfritt, /"så VÄNLIGEN sluta envisas med att "kolstål är bättre för det är lättare att slipa", men visst, om du ska slipa det på en sandsten har du rätt. Du glömde dock att det håller eggen 2-3 ggr längre...

Svar: Lättare att slipa.



MP: Trähandtag. Personligen ser jag olja för att hålla blad & handtag i ordning som en belastning, det kan vara vackert, men folkdräkt är också vackert, men jag vill inte ha det på mig en regnig 2-veckors period i skogen...

Svar: knivar bör underhållas. Man kan ha med sig olja - som även kan ätas.


MP: Garberg har slagits in i en björk med 10cm i diameter och slagits runt till trädet gick av. Om du gör det med ett trähandtag och missar ett enda slag, är risken att du förstör trähandtaget, sedan får du tälja med näven emot stålet om du har otur.

Svar: har bladet bara riktig skandinavisk slipning så brukar det gå att tälja och banka.


MP: Läs ovan. W & GB är yxor. Fundera lite på varför vissa yxor har ett skaftskydd i stål...

Svar: Garberg med masurbjörk hade inte varit helt fel, men så resonerar inte Morakniv. De vet att folk älskar att misshandla sina knivar - t.ex. genom att försöka fälla träd med dem. Jag säger bara: Wetterlings, Gränsfors...

MP: Människor som anser det vara en "kompromiss" att välja bort ett bättre stål emot ett sämre i en kniv kommer att förundra mig, för det är plågsamt när myter & okunskap är viktigare fakta.


Jag skulle kunna kompromissa med kolstålet. Prioritet 1, för min del, är skandinavisk slipning och materialval i handtaget. Även full tånge förefaller angeläget.


Och med detta släpper jag Hattmakarn. För det kan vara extremt lärorikt att ha olika åsikter, men när åsikter bygger på tro & okunskap blir en fortsatt argumentation destruktiv.

Själv önskar jag att Mora även gjort en Garberg C (kolstål) så hade folk kunnat köpa båda knivarna och skära skinn, tälja, banka, smörja in dem med olja istället för att bara torka av kniven 27 ggr per dag...
 
Det här med att fälla grova träd med kniv har jag aldrig provat så jag kan egentligen inte uttala mig. de gånger gånger som jag byggt exempelvis jakttorn har jag haft med mig såg och Yxa. Faktiskt rätt ofta Även motorsåg och kammare. Och spik. De gånger jag eldar i skogen, som blivit många med åren brukar det där med ved lösa sig rätt lätt. Det är ju inte allom förutbestämt vart man ska fika någonstans när man är på vandring som man kan ju helt enkelt stanna där det finns skapligt med ved. Då brukar det räcka med att spänta lite tjärstubbe som man oftast fått lös från stubben med hjälp av en rejäl spark. Alternativt eldar man lite granris eller annat torrt material. när elden väl fått hetta eldar jag oftast grövre kvist som jag vanligen trampat av. Behöver man lite resvirke för en Tarp funkar det bra med rätt tunnt material. Tänk att man ska städa bort allting sen och inte lämna så mycket spår efter sig. Aldrig någonsin har jag varit i en situation där jag måste slå på skaftet av kniven av någon som helst anledning. Håller även med om att rostfritt stål inprincip har alla fördelar i jämförelse med kolstål. Rostfritt stål finns ju många kvaliteter så Man behöver ju välja ett lämpligt stål för sin planerad aktivitet. Själv gillar jag som sagt var kolstål och använder oftast det. Ett bra kolstål är tillräckligt bra för allt jag gör. I huvudsak är ju bara så att jag bestämt mig för att jag tycker om det stålet vilket är tillräcklig anledning för mig. Däremot har aldrig behövt ta med mig olja ut för att sköta om kniven. För mig har det alltid varit tillräckligt att torka av kniven vilket jag anser vara nödvändigt iallafall eftersom den i regel också är smutsig ibland. Kniven mörknar en del förvisso Men det är ju det som jag gillar så det ser jag som en fördel.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...