Hemmabyggen

Det finns många trådar som handlar om olika "lågbudget" varianter, det må vara på skidor, pulkor eller annan viktig utrustning.
Min erfarenhet efter många års "patrullering" i fjällen är att många så sk hemmabyggen t.ex pulkor kan ställa till det. De håller inte för besvärligare terräng eller väder. Har hjälpt en och annan med transport av utrustning till närmaste stuga pga av att pulkan kapsejsat. Trodde jag hade sett de flesta varianter som byggts för små slantar men varje år dyker det upp en ny modell, uppfinning.
Här på utsidan finns också många beskrivningar och tips......inte alltid så väl provade i terrängen.

Mitt råd är naturligtvis att skall man tex in i områden typ Sarek så måste man ha riktiga prylar. Är man snål eller har ont om pengar bör man kanske planera turen utifrån de resurser man har och kanske åka efter leder där det också passerar en skoter då och då som kan hjälpa till med bärgningsarbetet.
Man bör ju också försöka få med sig pulkaresterna hem och inte bara lämna dem på platsen för haveriet.
 
Tankeställare!

Hmmm....! Fick mig en liten tankeställare där! Jag har nämligen precis "byggt" en pulka med den omskrivna Paris-pulkan som bas. Tanken var främst att kunna frakta lite utrustning med den i skogarna hemmavid. Kanske främst isborr, spade, pimpelskrylla med m.m. Har precis börjat använda den lite. Hitintills fungerar den bara fint.
Har erfarenhet av vinterfjäll, men då med all utrustning i ryggsäcken, och det funkar ju det också. Men jag är nog bra sugen på att testa mitt pulkbygge i fjällmiljö någon gång framöver, om brukandet av pulkan här hemma går bra vill säga.
Vore tacksam för tips som kan förbättra/förtärka min pulka! Har sedan tidigare läst det som finns i ämnet på Utsidan.

Hur bör en fjällpulka vara beskaffad för att tåla svensk fjällmiljö enligt dig?

Är det möjligen brukaren som felar många gånger?
 
Igen expert...

men det jag sett är att t.ex de hemagjorda skaklarna är ett vanligt problem men även själva pulkan kan i bland vara lite underdimensionerad, klent platsmtrl utan förstärkningar. Infästningar håller inte osv...
Tror många underskattar den belastning som en pulka utsätts för under en veckas fjälltur.

Det är väl inte en slump att tex Fjellpulkan ser ut som den gör. Det går inte jmf den pulkan med ett hemmabygge för några 100-lappar, säger sig självt.
Men till att användas hemmavid under kortare fisketurer så duger det mesta.
Har träffat på en och annan genom åren som dragit sitt hemmabygge en vecka i ett snöre därför att skaklarna gick sönder. Humöret brukar inte vara på topp då...

Även hemmagjorda dragselar och olika krokar fästade i ryggan är ett riskmoment....som kan äventyra en tur som hade kunnat vara bra mycket trevligare om man hade haft riktiga grejor.
Men var och en gör som man vill och vi prioriterar ju olika.
Kom bara ihåg att ta med platsbitarna hem också...

Har under flera år försökt få STF att göra en årsbok som bygger på de äldre stugvärdarnas upplevelser under åren. De har sett ALLA varianter av vandrare, utrustning. Tyvärr verkar inte STF ha samma tankar som jag..... Får väl skriva en själv !!!
 
Det brukar ju bli bättre hållfasthet på gördetsjälvarbeten, men det finns en del inom alla områden som aldrig förnekar sig, tex inom fritidsbåtvärlden där Sjöräddningen klagar på att många båtar inte ens har fästen för bogserlinan som håller för bogsering vid räddningsuppdrag, de som är monterade från fabrik har bra dimensionerade fästen på däck, men tittar man noga så kan det sitta små femtioöres-planbrickor på bultarna som går genom ett tunt plastdäck.

En del gördetsjälvare har inte kunskap om vilka krafter som fästen måste tåla.

Ordspråket : även den starkaste kedja är inte starkare än den svagaste länken...
 

Bilagor

  • båtfäste.jpg
    båtfäste.jpg
    59.2 KB · Visningar: 2,897
Det där Peter, det har jag sett allt för många gånger som gammal båtmek. Jag brukar säga "håller knapet att hänga båten i, sätt dit två" för det blir otroliga krafter när man minst anar det och mest behöver det. Jag har sett ett knap vid en bogsering vara så uselt fastsatt att knap plus fäste drog av fördäcket (som var ett gör-det-självbygge) som en plåsterlapp.

Det är alltid när saker inte får hända, det händer.
 
Det där Peter, det har jag sett allt för många gånger som gammal båtmek. Jag brukar säga "håller knapet att hänga båten i, sätt dit två" för det blir otroliga krafter när man minst anar det och mest behöver det. Jag har sett ett knap vid en bogsering vara så uselt fastsatt att knap plus fäste drog av fördäcket (som var ett gör-det-självbygge) som en plåsterlapp.

Det är alltid när saker inte får hända, det händer.

ännu ett ordspråk Teknikern, hoppas du håller med, som man fäller ut sovsäcken, får man övernatta i naturen...
 
Håller fullständigt med dig, och räkna kallt med att det som inte "kan" hända kommer att hända. Säger dom solsken och varmt på rapporten så packa ner torrdräkten för innan kvällen har minst 3 åskväder passerat om du packar för en solskenstur med bara fikatermos med tillbehör. Glömmer du dessutom tändstickorna så börjar det säkert snöa också.
 
Men visst ä det kul att bygga!
Sen kanske man inte ska bygga sin egen pacemaker eller satellittelefon...

Själv har jag gjort en fjällpulka av en barnpulka i plast med två barnskidor fastskruvade under. Drar med lina till ryggsäcken
Kostnad ca 300kr

Stabil, glider lätt, går in i bakluckan på bilen, väger lite.
 
Jag bygger massor själv, just nu är det norra europas största vedklyv som kan klyva hela träd intill 1 meters diameter. Sen ska nya dykarriggen byggas klar, nåt som troligen kommer att revolutionera dykningen iom. att riggen blir a´la "byggsats.".

Jag har massor av ideer, det finns inga problem, bara mer eller mindre "bra" lösningar.
 
Att

skaklar av elrör inte håller så bra som rotting eller bra alurör kan jag förstå. Bra trådstart Jokkmokk.

Barnpulkor brukar inte hålla så många dagars/säsongers åkning för barn så att de går sönder i fjällmiljö är kanske naturligt. Mycket är en fråga om handhavande.

Samtidigt kanske de kan vara bra att den svagaste länken pajar så att inte krafterna i stället åstadkommer benbrott eller något annat handikappande hos åkaren eller hunden.

Med lite textiltape och repsnöre kan mycket fixas i varje fall hjälpligt i fält.

Thure
 
Vedklyv för redwood

Hahaa, den vedklyven skulle jag vilja se ;)

Allt går att bygga bara man har fantasi och förnuft.
Hur länge prylarna håller beror ju både på hur man bygger o sedan använder dem.

Min pulka har hållit många mil men om den skulle användas av fjälljägare skulle den gå sönder redan när de packar den...

Allt är relativt
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.