Larma räddningstjänsten i onödan.

Figurant vet jag vad det är. Det brukade mina barn vara när dom var små.
Fast mina kollegor tyckte det var fusk när dom figgade för Embla o lilla luddet.
 
"Det finns nåt som heter Figurant, och jag har fått förfrågan om att vara sån (...) jag gör det bara för att jag tycker det är kul. En del tältar på vintern, andra bestiger berg och vandrar långt, det här är min grej."

Hahahaha!!
 
Förlåt, uppriktigt, det är inte meningen att vara taskig.

Lät bara så roligt och hemligt med dina gåtfulla antydningar om vad du skulle ha dräkten till, mina tankar hamnade också hos Hamilton och ryssen...

Och det där om att "det finns andra som bestämmer". Fick mig att tänka på vem det kunde vara som ville ha dig i en svart groddräkt där hemma.. Regeringen? Hahaha - ordvits..
 
Förra sommaren var jag "borttappad", då övades eftersök. En mäktig känsla att ligga mitt ute i havet mitt i natten och gunga med i dyningen och bara ha stjärnhimlen och en fyr som enda sällskap med bara öde horisont runt omkring.






*Klart jag är hemlig, jag är så hemlig så jag vet inte om att jag finns själv en gång.*:cool:
 
Senast ändrad:
Tror det är dags för -PATRIC- att komma in och reda ut begreppen


vilka begrepp.. jag och vår superhemlige superhjälte delar inte samma verklighetsuppfattning och det har väl tydligt påtalats vid flera tillfällen.. jag har inget emot att man gör korkade grejer men man behöver inte basunera ut det till andra på forum.. när jag var 16 år så tyckte jag det var skitcoolt med att dyka ensam, solo klättra, köra på bakhjulet i 150 knyck med hojjen och använda ninjasvart utrustning, jag var väl själv lite navy seal/SAS inspirerad.. sen växte jag upp, jag dyker, klättrar och kör hoj så fort jag får chansen men nu använder jag huvudet.. jag utsätter varken mig eller andra för onödiga risker..
 
Jag dyker fortfarande ensam, gör annat sk. "livsfarligt" också ensam, och vet var gränserna går med råge. Det var inte om sånt, eller "verklighetsuppfattning" tråden skulle handla om utan, vad ska man göra för att inte Svenne Banan ska få tuppjuck och slänga sig över mobilen och ringa 112 när han tror han ser nåt farligt?

Och OM han gör det, vad gör räddningstjänsten åt det hela när dom kommer ut på falsklarmet?


Låt nu bli att spamma tråden med puckade kommentarer eller " jag tror"-inlägg. Bara ren fakta hädanefter!
 
Jag måste säga att jag tycker att det är ett bitvis konstigt resonemang i tråden. Självklart är det den larmades uppfattning som avgör om ett larm var befogat eller inte. Om jag uppfattar det som att någon ramlar i en isvak så är det självklart rätt att larma.
Om det visar sig att den som "ramlade" i själva verket dök i frivilligt så borde det bara glädja räddningstjänstpersonalen som kommer till platsen.

Om jag agerar på ett sätt så någon uppfattar det som anledning till ett larm så må det vara hänt. Det finns värre saker i livet än en onödig utryckning och dit hör väl definitivt en nödvändig utryckning.

Att göra utryckningar, ibland äkta och ibland beroende på misstag hör till jobbet och bekostas med skattebetalarnas pengar, inte räddningstjänstens.

Falsklarm, dvs larm som medvetet rings av ofog är däremot helt förkastligt och bör definitivt rendera till höga bötesbelopp.
 
Puckat spam från en av många Svenne Bananer...

Om någon/några tänker ha övningar för sig som kan upplevas som "olyckor" av en oinvigd, så borde ansvar ligga på de som övar, att i förväg ha informerat räddningstjänst om plats och aktivitet, eftersom det är självklart att larma om man tror sig se en olycka.

SvenneB
 
Vad är problemet?

Det är väl bra att "folk" som tolkar en situation som "troligen" ett nödfall larmar räddningstjänsten? Om personen som de tror är i knipa inte är inom hörhåll är det ju mindre trevligt att gå hem till TV-soffan och tänka "det var förmodligen ingen fara men annars lär jag läsa om det i media imorgon.."

Sen kanske räddningstjänsten borde vara såpass van vid falsklarm att de inte skäller ut den som de fakto inte var i nöd?

Fast om de pga falsklarmet missade att snabbt ta sig till ett "äkta" larm är det ju mindre bra. Men hur ska det kunna undvikas? 112 ställer väl förhoppningsvis en del frågor när man ringer, så att det gör en prioritering utifrån vad de vet/får information om.

Kostnaden för en utryckning är nog inte mycket högre än stand-by i alla fall.
 
Kostnaden för falsklarm ÄR betydligt högre än för standby. Det dör nämligen rätt många människor i onödan för att resurserna är upptagna på "falsklarm" istället för att bilarna står i garaget. Både vad gäller Ambulancer och annan räddningstjänst.

Ringer du en ambulance för att du har brutit armen så kanske inte någon annan får lika snabb hjälp vid en hjärtinfarkt, tänk på det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Har du behövt larma Fjällräddningen ? Säkerhet och räddning 21
Tomas Carlsson Fara i onödan! Säkerhet och räddning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.