Gravid på hög höjd

Hej!

Vi kommer att besöka våra goda vänner i Kina om 3 veckor. De har planerat en fantastisk tur som bl a involverar vistelse på 4.500 m höjd. Det är för mig just nu oklart om vi kommer att bo på denna höjd eller endast göra korta besök. Det som känns lite si så där är att vi har två barm (7 och 2.5 år) samt att vi min sambo är gravid, ca v 20 när vi är där? Jag har letet lite på nätet men inte hittat något bra gällande gravida och "altitude". Kommentarer? Är det säkert eller onödigt riskfyllt?
 
10 000m klubben

har ju alla hört talas om och realhöjden då är ju ca 3-4500m. Men det är an- och nermarscherna som anses vara väl kraftfulla och de brukar inte inkludera havande....blev det lite klarare? så med lift och hkp bör det gå bra....men hur får man små barn att gå så länge utan lek och bus?
 
Har du mera detaljer

om ruttplanen?

I samband med graviditet är det försiktighetsprincipen som råder. Se t
ex http://www.medscape.com/viewarticle/407640_sidebar1

Korta vistelser på 4500 möh dvs mindre än 12 timmar innebär inte risk för akut höjdsjuka men man bör vara påläst om detta tillstånd.

För att undvika akut höjdsjuka är det i första hand långsam acklimatisering som gäller. Skulle din sambo kunna göra annat medan resten av familjen är på hög höjd?

Thure
 
Länken ovan

kräver registrering etc nu vilket den inte gjorde för några månader sedan.

Här ett kort citat:
"Altitude Travel and Pregnancy
When a pregnant female ascends to a high altitude, her body initiates a group of changes to continue fetal oxygenation.

[10]

They include ventilatory increase, increased cardiac output, and increased systolic blood pressure. Blood flow to the placenta and uterus also rises. Nevertheless, these mechanisms cannot be relied on to preserve fetal health in the face of severe altitude sickness. Therefore, pregnant women should speak to a physician well-versed in altitude sickness before taking a trip. They should hydrate well when they reach altitude, and wait 3-4 days before beginning any exercise. They should avoid activities (e.g., skiing, climbing) which lead to falls. It might be wise to completely avoid altitudes above 8,000 feet during pregnancy."


8000 fot motsvarar 2400 m och det är ungefär det lufttrycket som råder i en tryckkabin när planet flyger på 10 000 m.

Thure
 
Hej!
Det finns inga studier pa gravida som visar att det skulle vara riskfritt att vistas pa >3600 m hojd.
Och man kan bli hojdsjuk betydligt snabbare an pa 12 timmar; pa flygplasen i La Paz som ligger pa 4100 m har jag sett folk borja krakas redan innan de kom till bagagebandet!
Pa 4000 m hojd ar syrehalten i luften bara 60% av den vid havsnivan och aven om man inte blir hojdsjuk sa ar man ju redan trott och andfadd av sjalva graviditeten.
Sen ar det ju inte helt uppenbart att det ar latt att ta sej ner snabbt eller att fa hjalp OM hon nu skulle bli hojdsjuk . Och sist men inte minst; OM det nu skulle handa ngt med bebisen, under eller efter turen, aven om det inte sakert var orsakat av hojden; skulle ni kunna leva med det??
Jag har iofs sjalv gjort alpina turer pa >4000 m under graviditet men jag skulle aldrig rekommendera det till ngn av mina egen patienter (ar lakare) och jag skulle aldrig gjort det pa ngn 'remote location' (mina turer var i Alperna).
Det finns ju sa mkt annat man kan gora och se som inte inbegriper hoghojdspromenader sa varfor chansa?
 
Hur snabbt utvecklas akut höjdsjuka?

I de böcker jag läst finns lite olika uppgifter. T ex "Symtoms develop a few hours to 2 days after ascent and include headache (usually frontal), nausea, vomiting, irritability, malaise, insomnia and poor climbing performance. (Fishman's Pulmonary Diseases and Disorders Third edition)

Thure
 
Barnen?

Även när det gäller småbarn finns det ju frågetecken. Jag har sett olika rekommendationer på max 3000-3500 m för småbarn utan viss acklimatisering innan. Skälen skulle vara dels att barn är något känsligare än vuxna för hög höjd samt att det är svårare för ett barn att uttrycka sej när det gäller eventuella symtom på höjdsjuka.
 
Mer information

Nu har vi lyckats få fram mer information om resan. Det visar sig att hotellet är beläget på ca 2000 möh. Det finns därfifrån möjlighet till utflykter till högre höjder menjag har inte för avsikt att utsätta vare sig gravida eller barn för några jobbiga strapatser. Våra goda och ömtänksamma vänner har tydligen bokat syrgas för den gravida ändå.

Tack för synnerligen bra och engagerade svar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zero.alt Förberedelse på livshotande scenarier på vintertur i Sarek Säkerhet och räddning 18
tango Mammut Barryvox S: Gruppcheck endast via slå av och på? Säkerhet och räddning 9
swimwhizz 14 personer i sjönöd på Måkläppen Säkerhet och räddning 8
Kalle G Fem omkomna på Mt Elbrus (2021-09-23) Säkerhet och räddning 0
israpportör Att lära sig av dödsolyckor på is Säkerhet och räddning 179
Moga Tips på flytande PLB? Säkerhet och räddning 10
dmitrij Säkerhetsläget på Jbel Toubkal Säkerhet och räddning 0
tsarpjotyr 40-tal personer "fast" på Kebnekaise Säkerhet och räddning 9
KLAGER En Svensk klättrare har fallit på Lofoten Säkerhet och räddning 3
KLAGER Två 20-åriga svenskar suttit fast på en klipphylla i Lofoten nu nedplockade Säkerhet och räddning 4
ulflar Mord på vandringsled... Säkerhet och räddning 4
ulflar Vilsen och död på Appalachian Trail Säkerhet och räddning 11
marieab Ny cykel - tips på lås- och spårutrustning Säkerhet och räddning 8
KLAGER Svenska skridskoåkare fast på isflak på Mjøsa Säkerhet och räddning 3
cake Klättrare skadad på Stetind, någon som vet mer? Säkerhet och räddning 6
niklaz Fast på fjället i Hemavan (2013-04-02) Säkerhet och räddning 3
thureb Isfiskare drev iväg på flak syd Karlstad Säkerhet och räddning 3
pack Svensk kvinna saknad i Norgefjällen. Var på väg från Abisko till Kautokeino. Säkerhet och räddning 7
KLAGER Fisketurister tältar på militärt övningsfält under granatövning! Säkerhet och räddning 4
Mike C Lavin i öppen backe på skidanläggning. Säkerhet och räddning 7
Fjällvinden Vandrare fast på Kebne Säkerhet och räddning 85
KLAGER Svensk försvunnen på isländsk glaciär Säkerhet och räddning 7
rotkraft Via Ferrata + klättersele på vandring i Corsica GR20? Säkerhet och räddning 0
Fredrik. Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen") Säkerhet och räddning 75
Bulgakov Incident på ostkammen Säkerhet och räddning 1
desireman Information på plats vid fjällstationen i kebnekaise? Säkerhet och räddning 3
Peregrine Fjällsäkerhetsrådet på facebook Säkerhet och räddning 0
ripnils Skadad får övernatta på Keb Säkerhet och räddning 1
vandrarenemil Snöstorm på sommarfjället? Säkerhet och räddning 6
majjen Lavinfara på sommaren? Säkerhet och räddning 2
hedljung Signalraketer på postorder? Säkerhet och räddning 14
JoW Olycka på Kilimanjaro Säkerhet och räddning 0
gmg på everest med magnus Säkerhet och räddning 0
lgniklas Vad hände med svensken på Irland? Säkerhet och räddning 1
abelmann Livslängd på hjälm? Säkerhet och räddning 6
Avslutat medlemskap med plötslig färdkamrat på otäckt snötäckt pass Säkerhet och räddning 16
mattias_altin Tillverkningsfel på Wild Country Helium-karbiner Säkerhet och räddning 2
Lilja På egen hand Säkerhet och räddning 7
avslut1008 Väntat på detta forum....... Säkerhet och räddning 9
Luffarn Avbärarbälte på eller av? Säkerhet och räddning 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.