Thuraya-satellittelefoni.

I samband med våra aktuella SPOT-/PLB-diskussioner här på Utsidan har jag rechercherat lite och kollat priser och kommit fram till att det inte är så stor prisskillnad mellan en bra PLB och en Thuraya-telefon (plus kontantkort).

Är jag typ den enda eller första som gjort den "upptäckten"? Finns det folk som har liknande tankar? Finns någon som möjligtvis har en Thuraya och kan berätta lite om hur den är i praktiken, dvs mottagningen, språkkvalitet, allmän pålitlighet?

Det skulle intressera mig mycket!

Mitt resonemang är så här:

1. SPOT är billigast men tydligen inte särskilt pålitlig och orsakar avsevärda årliga kostnader.

2. En PLB är 100% pålitlig men kostar mycket och kan inget annat.

3. En Thuraya-telefon kostar inte mycket mer än en bra PLB med GPS, men den kan mycket mer. Även den enklaste telefonen har en inbyggd GPS och kan sända SMS med GPS-koordinater.

Vad tycker ni?
 
PBL använder Cospas/Sarsat som är ett satellitsystem med främst geostationära satelliter. De använder även LEO men de satelliterna är opålitliga enligt deras egna beskrivning och det kan dröja upp till 90 minuter innan man får ett fönster mot dem. Detta likställer för mig dem dem det vanliga satellitsystemet.

"Den geostationära omloppsbanan är en cirkulär omloppsbana i jordens ekvatorialplan, på ett sådant avstånd att en satellit i denna bana roterar runt jorden i samma riktning och med samma omloppstid som jordens rotationstid. En satellit i geostationär bana kommer alltså att hålla en fast position ovanför en punkt på jordytan, och den används därför av många satelliter för TV- och radiokommunikation." ... alltså de satelliterna har alltid samma plats oavsett. Tittar man då på GEOSAR coverage så ser man att det finns ingen täckning på island, grönland eller någon av polerna. Och dessutom om det blir problem med en GEO-satellit är det området utslaget tills man skjutit upp en ny eftersom ingen annan GEO-satellit kommer röra sig över det området.

PBL har alltså dålig täckning på klassiska äventyrarområden som polerna och grönland. Den har dessutom dålig redudans på GEO-systemet. Och LEO-systemet är lika opålitligt, eller sämre med sina 90 minuter för window, som alla andra lösningar.

Thuraya å andra sidan har bara täckning typ England till Australien i ett brett bälte och där är du också körd i sydafrika och ryssland som ligger för långt syd respektiva norr ut. Inte heller någon täckning väster om England d.v.s grönland och hela amerikanska kontinenten. Vilket ganska mycket också diskvalificerar den ur äventyrarsynpunkt.

Tillbaks till SPOT då kanske?
 
hyra satelit-telefon

Förut var det även en hyvsad årlig kostnad för kontantalternativen. Täckningen var även tveksam.

Det har tidigare diskuterats uhyrning av satelit-telefoner - sök och finn!

Det var nog iofs inte via dessa sateliter men värt att kolla om kostnaden är betydelsefull.

/Patrik
 
Enl min erfarenhet funkar iridium satellittelefon bra bade langt norrut (Gronland) och i ovriga varlden. De anvander ju sina 'egna', 66 st orbiterande satelliter istallet for geostationara.
PLBn anvander ju Cospas-Sarsat som ar det internationella search and rescue satellitsystemet sa det borde val inte vara sa hemskt daligt, eller?!
Jag tycker att det ar svart att valja antingen satellit telefon eller PBL/SPOT, det fyller ju lite olika funktioner liksom. Satellittelefonen kan man ju ringa fran och beratta vad som hant, var man befinner sej etc. Plus att man kan ringa bara sa, aven om man inte ar i nod, vilket kan vara kul ibland. PLBn kanns framst agnad at 'riktiga katastrofer'. Det skulle kannas sadar att aktivera den om man 'bara' bryter foten under fjalllvandringen eftersom den inte mojliggor ngn gradering av ens problem. Vad jag forstatt sa larmar den (i Sverige) till SOS och den enda infon som finns ar ju ens namn (eftersom man registrerar PLBn) och numret till ngn anhorig som jag antar att de /kanske/ ringer. Och far de da reda pa att man ar ute pa fjallet och knallar for sej sjalv sa maste ju fjallraddningen utga ifran worst case scenario och satta igang varsta padraget. Fast om man haller pa att do sa ar det ju lattare att trycka pa en knapp (PLB) an att satta pa en telefon, sla ett telefonnummer och forklara var man befinner sej.
 
Fördelar med Thuraya:
  • Handenheten är smidig och lätt
  • Relativt billig i inköp (ca SEK 8000 för den mindre SO-2510 och ca SEK 14000 för den större SG-2520)
  • Har en hel del mjukvarufunktioner som liknar en "vanlig" mobiltelefon (spel, kamera osv osv)

Nackdelar med Thuraya:
  • Begränsad täckning
  • Rätt omtålig om man jämför med andra alternativ (Iridium)
  • Krånglig prissättning för samtal

Den täckningskarta som Thuraya presenterar kan ses som lätt optimistisk där t.ex. Sverige ligger med i det optimala täckningsområdet. Då Thuraya går via GEO-satelliter som finns positionerade vid ekvatorn innebär det att om man befinner sig i t.ex. Kiruna gör Jordens krökning att satelliterna ligger endast 4 grader över horisonten. Resultatet blir att om man är på fel sida av en fjälltopp, eller t.o.m. en lite högre kulle får man ingen täckning över huvudtaget.
Som tidigare nämnt är täckningsområdet ytterst begränsat då Nord- och Sydamerika inte alls täcks, stora delar av de nordliga regionerna i Ryssland, sydliga delarna av Afrika samt de båda polerna samt att täckningen inte är tillförlitlig i de nordligare regionerna i Europa.
Thuraya ska man använda på de platser som den har som hemmamarknad, m.a.o. Mellanöstern och kringliggande regioner samt även Sydostasien (inklusive Australien) nu när de fått upp en ny satellit som täcker det området.

Prissättningen för samtal är något som Thuraya inte direkt kan stoltsera med. Problemet ligger i de roamingavtal som Thuraya använder sig av då man använder sitt GSM-kort för samtal (man kan t.ex. använda sig av sitt vanliga Tele2 kort för att ringa satellitsamtal, men kostnaderna kan bli skyhöga). Rent allmänt krångliga prissättningsriktlinjer då det kostar olika att ringa från ett land i världen till ett annat helt beroende på vart man befinner sig.

Slutsatsen är att Thuraya fungerar bra på dess hemmamarknad som är i Mellanöstern och kringliggande regioner.
Men om man vill ha en telefon med global täckning från pol till pol och i alla världsdelar, och som har en smidigare samtalsprissättning ska man nog välja Iridium (oavsett vart man befinner sig i världen $ 0,70 Iridium-iridium, ca $1,50 Iridium - fast nät/mobil beroende på vilket abonnemang man väljer).

Kolla på www.idgeurope.com , där kan man hitta en hel del matnyttig info.
 
Hej! Äger en Thuraya Xt som vi brukar flitigt i vår äventyrsverksamhet. Med rätt handhavande fungerar den mkt bra i fjällvärlden.

Fördelar.
- Hyfsat pris.
-en av de tåligaste telefonerna på marknaden.
- Lång standbytid 80 tim. Taltid ca 6 tim.
- Eco sim card ger bra minutkostnad (ca SEK 5/min) och är giltig ett år med enkel förlängning och påfyllning via kreditkort på webben.
- Ljudkvaliten är utmärkt med knappt märkbar fördröjning.Jag upplever den som bättre än iridium som brukar klippa och knäppa flitigt.
- Vi har använt den i stora delar av den nordligaste delen fjällvärlden i Sverige, Norge med god täckning i såväl dal som topp och tät skog.

Att tänka på / Handhavande:
- Då den använder geostationära satelliter så måste man stå still och hålla telefonen/ antenn riktad mot satelliten som alltid ligger i samma position. ca 25 graders vinkel mot horisonten och 160 grader SO. Använd medföljande headset.

Nackdelar.
- Ej global täckning.
- Om man står kloss mot en bergvägg i vägen mot satelliten kanske man måste flytta sig för att få täckning. ( har även hänt med Iridium)
- Kom ihåg att det inte är en mobiltelefon när du pratar, börjar man promenera runt kan man tillfälligt tappa täckningen.

Mvh
Love
Yrkesäventyrare :)
CreActive Adventure AB
 

Bilagor

  • love1.jpg
    love1.jpg
    64.7 KB · Visningar: 1,914
Plus att man kan ringa bara sa, aven om man inte ar i nod, vilket kan vara kul ibland. PLBn kanns framst agnad at 'riktiga katastrofer'. Det skulle kannas sadar att aktivera den om man 'bara' bryter foten under fjalllvandringen eftersom den inte mojliggor ngn gradering av ens problem.

Har för mig att åtminstone en av SPOT-sändarna har ett "halvläge": det här är ingen brutal nödsituation men sänd hjälp så fort som möjligt. Om det gör saken bättre vet jag inte, men det ger iallafall möjlighet att gradera mellan grått och svart
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.