Viktig medicin vid olycka ?

Mycket smärta finns det i världen...

Ni verkar kunna det där,så jag slänger in en fråga ang. smärt- och febernedsättare.

Finns det nåt enkelt sätt att avgöra vilka som är snälla mot magen?
Är det den aktiva substansen det beror på? Eller vad?


peter
 
Du kan ha rätt därmen du är ute på hal is, det kan ses som en uppmaning att ordna sådana illegala droger, och det är inte bra.
Jag var ute efter nåt preparat som helst är receptfritt, eller i värsta fall en engångsdos utskriven efter konsultation av sin läkare.
De preparat du beskriver är nog förbehållna stora expeditioner, där de ges av läkare som alltid följer med, alltså inget att experimentera med på egen hand !

Receptfritt ger sällan någon större smärtlindring, men som sagt Voltaren hör till dom bättre. Jag skulle aldrig köpa illegala droger då man inte riktigt vet vad det är, däremot skulle jag inte tveka att ta med två kapslar morfin som skrivit ut av läkare.
En flaska sprit är väl den bästa snabba receptfria smärtlindringen, men kan ha vissa biverkningar. :)

/Ulf
 
Ni verkar kunna det där,så jag slänger in en fråga ang. smärt- och febernedsättare.

Finns det nåt enkelt sätt att avgöra vilka som är snälla mot magen?
Är det den aktiva substansen det beror på? Eller vad?

peter
Jo. Om de vanlia smärtstillande/febernedsättande kan generellt sägas att alla NSAID, dvs Ipren, Ibumetin, Ibuprofen, Brufen, Diklofenak, Voltaren och några till, är taskiga mot magen. Några dagars behandling brukar inte vara någon fara, men vid längre tids behandling åker man ofta på magbesvär. Paracetamol (Alvedon bl a) har inte denna biverkning. Detta är ett av huvudskälen till att man oftast rekommenderar paracetamol som bassmärtlindring.
 
Biverkningar

har alla läkemedel även de receptfria.

Många får yrsel eller huvudvärk av diklofenak som är den verksamma substansen i Voltaren. Många andra lite mera sällsynta biverkningar förekommer. http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19811218000090&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Två Magnecyl eller två Ipren 200 eller 400 mg är förvånansvärt effektiva på akut smärta t ex vid benbrott. Morfinläkemedel är också effektiva men har som skrivits tidigare i tråden en del biverkningar. Ett par Citodon eller Distalgesic skulle kunna övervägas i friluftspackningen men ta i första hand någon av Ipren/Brufen, Magnecyl/acetylsalicylsyra, Voltaren/diclofenak, Panodil/Alvedon skulle vara mitt råd. Att ha provat en tablett själv är bra.

Det som skulle kunna vara knepigt är att ge tabletter i fält till en kamrat som inte testat den substansen tidigare.

Thure
 
Senast ändrad:
Alkohol är för farligt i friluftssammanhang!

En flaska sprit är väl den bästa snabba receptfria smärtlindringen, men kan ha vissa biverkningar. :)

/Ulf

Alkoholintoxikation är inte att rekommendera i friluftssammanhang. Att omdömmet koordinationen etc försämras är välkänt.

Att kroppens glukosomsättning förändras är inte lika känt. Levern producerar normalt socker som hjärnan använder som bränsle vid längre fasta än 3-4 timmar. Vid alkoholintag så bryter levern ned etanolen i första hand och avstår då från att producera glukos. Detta kan leda till svår akut förlust av hjärnkapacitet.

Dessutom så vidgas blodkärlen i huden av alkohol vilket kan leda till allmän nedkylning.

Thure
 
Strykarräven;393709 sa:
Jo. Om de vanlia smärtstillande/febernedsättande kan generellt sägas att alla NSAID, dvs Ipren, Ibumetin, Ibuprofen, Brufen, Diklofenak, Voltaren och några till, är taskiga mot magen. Några dagars behandling brukar inte vara någon fara, men vid längre tids behandling åker man ofta på magbesvär. Paracetamol (Alvedon bl a) har inte denna biverkning. Detta är ett av huvudskälen till att man oftast rekommenderar paracetamol som bassmärtlindring.

Så,anti-inflammatoriska piller bör man inte knapra om man har långvarig smärta.Vilket jag förstår är en (1) av skillnaderna mellan NSAID och Paracetamol.

Då uppstår en annan fråga:I vilka situatoner bör respektive användas?

Huvudvärk=Paracetamol.

Vrickning=Acetyl....mm.

Ungefär så?


peter
 
Huvudvärk

svarare i en del fall bättre på t ex Ipren än Paracetamol.

Att ta till Ipren och liknande vid smärtor där man inte tror att Alvedon förslår är OK.

Thure
 
Prostaglandiner fungerar skyddande i magsäckens slemhinna genom att stimulera slemsekretion och minska syrautsöndring. NSAID hämmar just prostaglandinsyntesen.
Det finns dock en skillnad mellan ASA (acetylsalicylsyra = bamyl, treo, magnecyl, trombyl etc.) och NSAID (vad gäller trombocytpåverkan). ASA hämmar enzyment cyklooxygenas irreversibelt medan t ex ibuprofen hämmar det reversibelt. Cyklooxygenas är ju involverat i prostaglandinsyntesen och en hämning påverkar tromboxan och i sin tur blödningstiden.
Nu är det ett tag sen jag läste farmakologi men hur är det med de rapporter om att t ex högdos av diklofenak uppvisar liknande riskökning som de selektiva cox-2 hämmarna (celebra) genom att hämma prostacyklin (trombocythämmande, kärldilaterande)?

med viss reservation för dåligt minne.. :)
 
Som någon sa ovanför har alla läkemedel sina för-och nackdelar. En nackdel med paracetamol är att det är ganska hårt mot levern. Man ska akta sig för att överdosera, för det kan man faktiskt dö av. Galopperande skrumplever, inte bra. Man ska följaktligen heller inte blanda med alkohol, som ju också belastar levern rätt rejält.

Alkohol tillsammans med acetylsalicylsyra (TREO, Magnecyl, Aspirin) går fint, så länge a) magen klarar av det och b) du inte börjar blöda. För då fiinns risken att du blöder mer än normalt, eftersom både alkohol och ASA är blodförtunnande. Alkohol ökar dessutom cirkulationen i ytliga kärl.

NSAID är bra till vissa saker. LIt tuffa mot magen, rekommenderas inte för den som har magkatarr.

I min packning har jag ibuprofen. Fast jag ska nog gå över till dikofenak. Skulle jag komplettera med något fick det bli tradolan. Som visserligen funkar bäst tillsammans med paracetamol. Enkelt är det inte.
 
lillspöket;393799 sa:
Som någon sa ovanför har alla läkemedel sina för-och nackdelar. En nackdel med paracetamol är att det är ganska hårt mot levern. Man ska akta sig för att överdosera, för det kan man faktiskt dö av. Galopperande skrumplever, inte bra. Man ska följaktligen heller inte blanda med alkohol, som ju också belastar levern rätt rejält.

Alkohol tillsammans med acetylsalicylsyra (TREO, Magnecyl, Aspirin) går fint, så länge a) magen klarar av det och b) du inte börjar blöda. För då fiinns risken att du blöder mer än normalt, eftersom både alkohol och ASA är blodförtunnande. Alkohol ökar dessutom cirkulationen i ytliga kärl.

NSAID är bra till vissa saker. LIt tuffa mot magen, rekommenderas inte för den som har magkatarr.

I min packning har jag ibuprofen. Fast jag ska nog gå över till dikofenak. Skulle jag komplettera med något fick det bli tradolan. Som visserligen funkar bäst tillsammans med paracetamol. Enkelt är det inte.


Jo,det är skitenkelt.Fokusera på friluftsrelaterade hälso- och olycksrisker...det är en kakbit om du anstränger dig pyttelite.


peter
 
Bit i pinnen

En bra smärtstillande receptfri tablett är Diklofenak/ Voltaren (är en NSAID och är liknande ibuprofen och Treo men anses vara mer potent). Den har blivit receptfri sista året, är potent men har en del biverkningar såsom ökad risk för magkatarr, njurpåverkan och viss försämring av koagulationen.

Om man ska ha med sig en receptfri "rescue"-medicin för att orka ta sig till hjälp tror jag att denna är den bästa, maxdos 150 mg/dygn. Och den är ännu bättre i kombination med fulldos Panodil/Alvedon. Som vanligt får man kika så att man inte har någon sjukdom eller riskfaktor som gör att diklofenak inte är lämpligt för individen.

Johan
leg.läkare


Hemmakok i all ära men Johans recept ovan är det man bör följa.
Visst KANSKE ni kommer få ungefär samma smärtlindring med hemkok som med ovannämda men med betydligt större risker.
Smärtlindringen vi talar om kommer ändå bara ta udden av smärtan som uppstår vid stukningar, för att inte tala om benbrott, om man måste förflytta sig längre sträckor. Ska man i huvudtaget pilla i sig något så är det ju för att man:

A.
Inte har möjlighet att ta sig till sjukvård på ett bekvämt sätt. Ambulans/bil/helikopter/skoter/mm. Med andra ord befinner ni er i sådan utbygd att ni troligtvis inte är i sverige.

B.
Tycker det är pinsamt att ringa SOS med en så lindrig skada. I så fall är det väl stabilisering av den skadade kroppsdelen som kommer ge bäst smärtlindrig.

Vad hände med cowboyklassikern bita i pinnen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.