Fjällräddning, pris?

I Sverige är all räddningstjänst statlig eller kommunal och då har du redan betalt......

Detta stämmer väl inte helt? Sjöräddningen finasieras inte statligt eller kommunalt. Kanske inte vad du menar med "räddningstjänst" men värt att notera.


Från sjöräddningssällskapets hemsida:
"Vi begär inga pengar av staten utan är helt beroende av gåvor, donationer och medlemsavgifter."

www.ssrs.se

/A
 
OK. där jag sitter nu är det låååångt

till en tanke på sjöräddning. men noteras kan att även när det gäller räddning till sjös ställer staten upp gratis, tex med flyg,, ytbärgare mm mm.
 
Uppenbar är

att det finns olika goda beslut.
När jag behövde räddas i Österrike för länge sen var det skönt med försäkringar och bilaterala överenskommelser.
Efter en olycka i USA blev vi inte insläppta på sjukhuset föränn vi legitimerat oss, något att tänka på när man är skadad.....
I en oroszon fanns ingen fungerande sjukvård.....följderna blev fatala....
Men kompass och karta går länge utan batterier...
//J
 
Eller så tar man med sig en bra karta.

Det finns fler anledningar till behov av räddningstjänst än att man kommit vilse. Med brutna ben och blod som sprutar ur dikesdjupa sår, då är man gladare över räddningtjänst än kartor. (Även väldigt bra kartor) Oavsett anledning är jag glad att slippa fundera över om jag har råd att räddas eller ej. Höj skatten ;) !
 
Jag har för mig att räddningsaktioner t.o.m. är statligt finansierade i Alaska - i det här högskattesamhället vore det ypperligt sunkigt om så inte var fallet.

Som flera andra sagt, lita inte på din GPS. Precis som all annan billig kinesisk konsumentelektronik räknar jag med att den kan baxna vilken sekund som helst. En bra metod att hålla sig övad på kartläsning kan vara att försöka uppfatta sin position manuellt, men slå på GPSen till och från för att punkta ut ens position på papperskartan. Då får man en bekräftelse på hur bra man tolkat sin position.
 
Mnja... det är inte helt korrekt...

Detta stämmer väl inte helt? Sjöräddningen finasieras inte statligt eller kommunalt. Kanske inte vad du menar med "räddningstjänst" men värt att notera.


Från sjöräddningssällskapets hemsida:
"Vi begär inga pengar av staten utan är helt beroende av gåvor, donationer och medlemsavgifter."

www.ssrs.se

/A

Det kan vara värt att känna till att sjöräddningen dels har en "ideell gren" - som heter Sjöräddningssällskapet och som baserat på frivilliga insatser gör ett helt fantastiskt arbete och en "komunal/statlig" del som består av kustbevakning/Polis mfl. Båda dessa delar ingår i "Sjöräddningen".

Men oavsett detta så kostar det "0 kr" att bli räddad i Sverige (om man ringer 112) och oavsett om det sker till havs eller fjälls och oavsett om det är Sjöräddningssällskapet eller Fjällräddningen som gör det. Som kuriosa har jag för mig att även Fjällräddningen har ideella krafter inblandade. Vill minnas att en bekant i Hemavan ingår i detta sällskap.

Sverige är fantastiskt!

Vänligen/Dag
 
Sjöräddningssällskapet är inte heller helt okritiserade från professionellt håll men det är en lååång debatt som vi kan undvika här. Vill bara poängtera att de inte har något med det samhälleliga räddningsnätverket att göra utan alltså är en förening precis som att bli räddad av scouter i skogen typ.
 
jamen det är just skattepengar man räddar folk med,oavsett hur "mycket/litet nödvändigt" det är.
Vem skulle annars stå för fiolerna?
När man åker reguljär fjällhelikopter 15-20min koster det ju ung 800-900kr/per person,och då är man flera...

Fast principen är ju att Fjällräddningen inte skall komma såvida det inte är högst nödvändigt.
Vilse och trött skall alltså inte räcka. Värt att notera är dessutom att man i flertalet nationalparker inte ens kan betala för att bli räddad såvida inte liv eller hälsa står på spel, eftersom endast räddningstjänst utgör grund för att bryta mot förbuden mot helikopter- och motortrafik.

- Erik
 
Sjöräddningssällskapet är inte heller helt okritiserade från professionellt håll men det är en lååång debatt som vi kan undvika här. Vill bara poängtera att de inte har något med det samhälleliga räddningsnätverket att göra utan alltså är en förening precis som att bli räddad av scouter i skogen typ.

SSRS är högst integrerade i den samhälleliga räddningsnätverket - de har avtal med Sjöfartsverket, som är ansvarig myndighet, om att stå för en betydande del av sjöräddningsresurserna. Dessutom får de en del resurser, bl.a. lånar de båtar gratis från Försvarsmakten.

Detta sagt är det ju dock fortfarande imponerande hur mycket resurser de lyckas få till stånd utan extern finansiering.

- Erik
 
Som kuriosa har jag för mig att även Fjällräddningen har ideella krafter inblandade. Vill minnas att en bekant i Hemavan ingår i detta sällskap.

Fjällräddningen bygger till stor del på idealism - men inte på något ideellt sällskap. Fjällräddarna är anställda av polisen, men har ingen fast lön utan arvoderas bara när de är på uppdrag eller på utbildning. De står alltså gratis i beredskap dygnet runt, året om (dock utan tjänsteplikt utöver den allmänna tjänsteplikten) och måste dessutom ställa upp med en egen snöskoter.

- Erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.