Fjällräddning, pris?

Efter att förra veckan ha kommit bort mig lite bland myrer och träd så behövde jag hjälp när GPSn inte kunde säga exakt vilken väg jag skulle gå (det fanns ingen stig).

Efter många om och men och försök att hitta en stig att gå på så ringde jag SOS och tänkte; nu kommer dom vara tvungna att hämta mig med helikopter och dyrt för mig kommer det bli.

Som tur var så hade Polisen en lite bättre karta än min Friluftskartan Pro (!) och dom kunde tack vare mina koordinater se att det fanns en liten stig strax efter en bäck 300m från mig och dom guidade mig dit och jag fick hoppa över bäcken och 50m därifrån såg jag en stig gjord av en fyrhjuling.

Nu till min fråga, vad skulle det kosta för mig om dom hade varit tvungna att plocka upp mig med helikopter? Eller vad skulle det kosta om dom hade varit tvungna att köra ut i fyrhjulingar eller till fots och leta efter mig?
Det hade nog blivit som om jag hade brutit benet eller nåt men som tur var så var det inget allvarligt.

Jag har hört att skattepengarna går till såna här räddningar men jag tror inte riktigt på det...
 
jamen det är just skattepengar man räddar folk med,oavsett hur "mycket/litet nödvändigt" det är.
Vem skulle annars stå för fiolerna?
När man åker reguljär fjällhelikopter 15-20min koster det ju ung 800-900kr/per person,och då är man flera...
 
jamen det är just skattepengar man räddar folk med,oavsett hur "mycket/litet nödvändigt" det är.
Vem skulle annars stå för fiolerna?
Din försäkring kanske? I utlandet är det ofta/ ibland försäkringar som betalar. Och har du ingen får du betala själv.

Att ha en försäkring som täcker sökning bärgning när man åker utomlands kan vara mycket lämpligt för att slippa finansiella otrevligheter efteråt.
 
Inga kostnader

kan lugna dig så du vet nästa gång.......Den som hamnar i nöd behöver inte tänka på kostnaderna om man nu inte är en väldigt exemplarisk samhällsmedborgare. I Sverige är all räddningstjänst statlig eller kommunal och då har du redan betalt......

Men, en annan lärdom kan ju vara att inte hänga upp sin tillvaro på dessa GPS;ar. Det är alldeles för många som hamnar i problem när man får strul med sin GPS, den lägger av t.ex. Man måste alltid gardera sig med karta och kompass och noga försöka följa med på på papperskartan när man vandrar. Kan vara roligt att vi raster ha som en lite tävling om vem som kan pricka in positionen bäst, och sen kolla med GPS;en.
Samma gäller mobilen, lita inte på att den funkar överallt eller att batterierna räcker hur länge som helst. Änn så länge får vi (fjällräddningen tex) ju pejla mobilerna men snart är det också förbjudet.
 
Hemska tanke att räddning skulle kosta pengar. Jag betalar gladeligen min höga skatt mot att slippa ta telefonlån när jag behöver räddas i ödemarken.
 
Intressant

vill egentligen inte kommentera om man går vilse med en fungerande GPS , men vid utrikes resor har det gått upp för mig att det kan vara bra med en extra försäkring som täcker räddning med helikopter eller liknande. Det finns risk för att det finns en lucka mellan hemförsäkringens skydd och det faktum att man ofta måste betala räddningen själv, dvs det är inte lika bra som i Sverige.

Skulle det vara rimligt med krav på försäkring eller avgifter för turer i fjällområdet för att täcka upp räddningsaktioner? Det kan jag tycka, men slår man ut kostnaden på det fåtal som trots allt verkar fjällvandra tror jag det skulle bli orimligt dyrt. Men det skulle kanske ha en pedagogisk effekt om man blev uppmärksam på att det kostar en slant.
 
Skämtar du ?

Friluftskartan Pro ????
Var var din vanliga karta ?
Inte kan du mena att du gick ut i vildmarken (fjällen) med enbart en GPS ??

Berätta !!!!

Junioren
 
Jo, jag nöjde mig med GPSn (jag vet att det var ett klantigt beslut men jag trodde att det skulle bli en lättare och rakare vandring än det blev).

Så här ser spåren ut som min GPS gjorde: http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=111562838013930858224.0004552fe1fe4bae48dad&t=h&z=13&lci=lmc:panoramio

Vid bilden startade jag och gick först den gula linjen och den blå tillbaka, en kille i byn sa att jag skulle gå det gula som var spångat på vissa ställen men ändå blötare än jag hade trott och att jag sen skulle gå en stig uppför berget (början på den blå linjen) och den stigen hittade jag och den syntes på GPSn men sen skulle jag ta en stig nerför berget tillbaka men av någon anledning valde jag att gå nerför berget för tidigt och hamnade mitt i sankmarkerna bland myrer, träd, en sjö, bäck och högt gräs och jag fick hoppa mellan massa gräshögar och försöka hålla mig i döda trädgrenar för att hålla mig upprätt och till slut gav jag upp etfersom mina fötter var dyngsura efter att ha åkt ner i massa myrer.

Strax öster om den norra sjön om man zoomar in kan man se att jag gick fram och tillbaka hela tiden och det var där jag inte visste om jag skulle gå runt sjön, gå tillbaka eller försöka chansa på bäcken som var några hundra meter framför mig men Polisen sa att det skulle finnas en liten stig några hundra meter bakom bäcken och till slut guidade dom mig till bäcken som jag sedan fick hoppa över och där fanns en stig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.