Snöbryggor.

På flera ställen används snöbryggor över ordentliga jokkar. T ex i Sarek finns en välkänd jokk som ofta passeras på snöbrygga. Den finns dock inte alltid.

En snöbrygga som är på väg att smälta bort torde vid någon tidpunkt innan den störtar samman uppnå den tjocklek och fasthet som gör att den inte bär en vandrare. Hur avgör alla som passerar snöbryggor om de kommer att hålla? Ett ras torde vara ödesdigert.

Hur tjock är en snöbrygga på sommaren som håller med god marginal?

Borde man inte låta bli att passera jokkar på snöbryggor?
 
Hur avgör alla som passerar snöbryggor om de kommer att hålla? Ett ras torde vara ödesdigert.
Först och främst kolla man väl hur bred snöbryggan är, och om den är ganska smal och öppen åt något håll kan man även titta hur det ser ut med tjockleken.

Om snöbryggan är massiv, och härdad pga vårflod så rasar den ihop som ett V-oftast, dvs det är ingen katastrof och man drunknar inte.
Om bryggan är tunn och och ohärdad går man i bästa fall genom med ett ben och i värsta fall går det åt helvete.

Hur tjock är en snöbrygga på sommaren som håller med god marginal?
Beror på hur bred, tjock nedisad av vårflod (brukar ligga stenar och smuts på ovansidan) och hur sent det är på säsongen. Om man tror att den kommer att hålla efter visuell inspektion håller den alltsom oftast, jag har inte varit med om motsatsen, men man kanske inte står i mitten och hoppar bara därför, utan man går över utan brådska eller senfärdighet.

Borde man inte låta bli att passera jokkar på snöbryggor?
Nej, så länge man tror på sin brygga är det bekvämare, tids- och kraftbesparande samt säkrare att gå över en fast och fin snöbrygga istället för att tvingas vada.

Är du orolig?

Obs, alla snöbryggor benyttjas på egen risk utan min förskyllan :p
 
Förstår inte vad spydigheten skulle ligga i: kanske "Är du orolig?"?
Det bör läsas som "Om du är orolig över en viss snöbryggas säkerhet eller snöbryggor i allmänhet utnyttja dem inte. "
Det är nämligen praxis att när man lämnar information som kan vara potentiellt farlig att avskriva sig från ansvar, om du känner en välgrundad oro och jag säger "nej det är ingen fara alls" kan det få ödesdigra konsekvenser. Dessutom är ju det av intresse att veta om du är orolig och i så fall när och varför? Annars får frågan en helt igenom teoretisk karaktär.

Snöbryggor är en bedömningsfråga.

I del 1 sa jag: Ett ras behöver inte vara ödesdigert. Särskilt inte om man har förvissat sig att snöbryggan är massiv. Tunnare snöbryggor riskerar man att gå igenom.

I del 2 sa jag: Beror helt på, och detta i sig är en friskrivning, är en bedömning från fall till fall: att den har hållit för en vårflod som gått på ovansidan innebär att den i början på sommaren är tämligen säker då den består mer eller mindre av is.

I del 3 sa jag: om man är orolig på sin förmåga att bedöma: använd snöbryggor när det ger såna fördelar i form av säkerhet eller annat så det berättigar över alternativen, vad eller omvägar med rasrisk mm. Subjektivt och lite friskrivning här med.

Jag är ledsen över att du har uppfattat det minsta av detta som sarkastiskt, kanske har svaret varit för uttömmande? Här har du en bild att vila ögonen på:

P6130059.JPG

En säker snöbrygga (vid tidpunkten) trots att den har spruckit står den massiva bryggan på botten, bryggan är 2-3 meter tjock. Tempeldalen och Sylarna i bakgrunden.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.