Säkerhetsnivå i SVTs "Naturnollorna"

Hej!
Jag ville bara kolla om det var någon mer än jag som såg avsnittet av SVTs "Naturnollorna" där 3 människor skulle bestiga Kebnekaise via Tuolpagorni...

Var det inte en bedrövlig säkerhetsnivå med tanke på deras ringa erfarenhet av fjällfärd och klättring??

/eric
 
TelisEric; sa:
Hej!
Jag ville bara kolla om det var någon mer än jag som såg avsnittet av SVTs "Naturnollorna" där 3 människor skulle bestiga Kebnekaise via Tuolpagorni...

Var det inte en bedrövlig säkerhetsnivå med tanke på deras ringa erfarenhet av fjällfärd och klättring??

/eric

Kan det vara en redigeringsfråga. Att guiderna som kollat säkringar, rep etc och instruerat på plats nog bara är bortklippta?
 
I ett tidigare program i serien paddlade man i forsar, då såg man en kort glimt av att de hade hjälp av personer i forskajaker som skulle plocka upp dem om de välte. SVT har regigerat det för att det skall se mera äventyrligt ut.
 
Har svårt att tänka mig att SVT släpar upp ett helt TV-team med ljudkille, två kamerakillar och vad de kan tänkas behöva på Kebnekaise utan att ha med sig en armé av guider.

Men det är ändå ganska fascinerade hur lättlurade vi är av TV, trots att vi lever i kommunikationssamhället där vanligt folk inte längre bara är mediekonsumenter utan även producenter.
[Ändrat av Nordesjö 2007-01-30 kl 09:33]
 
Jo, säkert var programmet redigerat. Är det någon som sett ett oredigerat tv-program (ej direktsänt) ännu?

Frågan är vilka signaler det sänder ut att visa avancerat friluftsliv i fallriskmiljö på detta sätt?

/eric
 
TelisEric; sa:
Frågan är vilka signaler det sänder ut att visa avancerat friluftsliv i fallriskmiljö på detta sätt?

Sant - där har du kanske pudelns kärna: tittarna inspireras ju inte av den faktiska situationen utan den som syns i bild.
Det jag har sett av serien har dock inte inspirerat till friluftsliv, utan tvärtom avskräckt. Till exempel två dagars vandring på kompassriktning genom ett myrlandskap.
 
För mig har programserien inget med friluftsliv att göra utan det handlar om relationer.

Man har valt friluftsmiljöer för att det är något som de flesta varit i kontakt med, det känns inte främmande för oss svenskar (inte än i alla fall, jag tror ibland att samhället faktiskt har ändrats, många har aldrig campat eller fiskat...).

Hur man skulle göra en programserie som lockar till friluftsliv är en annan intressant fråga.

Bäst av de program jag sett är det första med bröderna som skall upp på toppen. Roliga personligheter, intressant utmaning och ett avslut där de samarbetar trots att de normalt inte kan göra det.


[Ändrat av mipert 2007-01-30 kl 12:32]
 
Ja jäklar..

Satt oxå och såg på det avsnittet och tänkte precis samma sak, att det var avancerad klättring för nybörjare...ur kameravinkeln såg det riskbelt ut!

Filosoferade oxå över hur kameramannen(guiden?) kommit sig dit, helilyft ligger nog nära sanningen!

Någon som klättrat den leden?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...