Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Blodgrejen däremot ställer jag mig tveksam till. Min tveksamhet kommer av att Jag har skurit i hundratals älgar, många tusen fiskar, en hel del skogsfågel, nån hjort och nåt rådjur samt lite annat.
Kan som bäst räknas in som en punkt i filosofin. Själv gillar jag ansatsen och den skall helst vara kort. Underlättar bryningen samt gör skaft av narurmaterial lättare att få bakterietäta.

Bosse
 
Blodgrejen däremot ställer jag mig tveksam till. Min tveksamhet kommer av att Jag har skurit i hundratals älgar, många tusen fiskar, en hel del skogsfågel, nån hjort och nåt rådjur samt lite annat.
Kan som bäst räknas in som en punkt i filosofin. Själv gillar jag ansatsen och den skall helst vara kort. Underlättar bryningen samt gör skaft av narurmaterial lättare att få bakterietäta.

Bosse

Ja, DePauls Filosofi är ett mycket trevligt poetiskt inslag i denna tråd. Jag tycker nästan att den förtjänar en inramning.

Blodsgrejen är ju mera en rationell förklaring och bara min åsikt baserat på min empiriska erfarenhet. Dvs endast personlig. Det behöver ju inte vara blod, det går att testa hemma med vanligt vatten som annars skulle ha sugit sig in mellan tången och handtaget och orsakat onödig och för tidig korrosion av materialen.

Det finns säkert någon historiker som vet svaret på Ansatsens Gåta.

Väldigt spännande oavsett.
 
När jag är ute i skogen så har jag oftast med mig min Mora bushcraft black, den har hängt med i två år nu och börjar bli lite slö. Har "stroppat" den till och från men den behöver lite mer kärlek nu.

Räcker det att köpa en "dubbelsidig" slipsten? Vad ska jag i så fall ha för grovlek på slipstenen?

Tipsa gärna en kniv-novis:)
 
Vems filosofi är det där? Din egen antar jag?

Jag finner inte den filosofin särskilt trovärdig. Men det är min åsikt såklart.
Hehe, nej filosofin bakom min punktlista är inte min egen utan baserad på de åsikter och en del fakta som finns i ämnet och som du med lite googling borde kunna hitta på diverse fora och recensioner.

Att du inte finner den mindre trovärdig är i sammanhanget irrelevant ;).

Till saken hör ju att jag själv heller inte håller med om allt som denna filosofi ger uttryck för. Det framgår ju tydligt av alla mina tidigare inlägg där jag är mycket kritiskt till allsköns förekomster av ricassoer/ansatser.

~Paul~
 
När jag är ute i skogen så har jag oftast med mig min Mora bushcraft black, den har hängt med i två år nu och börjar bli lite slö. Har "stroppat" den till och från men den behöver lite mer kärlek nu.

Räcker det att köpa en "dubbelsidig" slipsten? Vad ska jag i så fall ha för grovlek på slipstenen?

Tipsa gärna en kniv-novis:)
Ämnet slipning/bryning är för stort för att omfattas med några få rader.

Rent generellt kan man säga att valet av brynen hänger på vad man vill uppnå för resultat med utgångspunkt från ståltyp, bladgeometri/eggeometri, samt graden av slöhet/oskärpa.

Att därför ge specifika råd kan vara svårt. Jag har därför några frågor:

  • Vill du ge kniven tillbaka ursprungsslipfasens utseende? Dvs, vill du slipa hela slipfasen varje gång du slipar/bryner kniven? Eller kan du tänka dig att aptera en liten arbetsegg?
  • Hur pass välpolerad egg vill du uppnå? Detta har oftast att göra med vad man mest använder kniven till. T ex är skillnaden stor mellan mjuka träslag och hårda, mellan att skära i mattor eller konstmaterial och mellan att skära i naturmaterial.
  • Och slutligen. Är du ute efter ett system där du får hjälp med att hålla vinklarna eller vill du köra på frihand?
~Paul~
 
Ett nytt förvärv.

Wenger/EKA Wood 9
 

Bilagor

  • Min Wenger-EKA Wood 9, 1.jpg
    Min Wenger-EKA Wood 9, 1.jpg
    37.8 KB · Visningar: 419
  • Min Wenger-EKA Wood 9, 2.jpg
    Min Wenger-EKA Wood 9, 2.jpg
    51.3 KB · Visningar: 424
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 376
Ämnet slipning/bryning är för stort för att omfattas med några få rader.

Rent generellt kan man säga att valet av brynen hänger på vad man vill uppnå för resultat med utgångspunkt från ståltyp, bladgeometri/eggeometri, samt graden av slöhet/oskärpa.

Att därför ge specifika råd kan vara svårt. Jag har därför några frågor:

  • Vill du ge kniven tillbaka ursprungsslipfasens utseende? Dvs, vill du slipa hela slipfasen varje gång du slipar/bryner kniven? Eller kan du tänka dig att aptera en liten arbetsegg?
  • Hur pass välpolerad egg vill du uppnå? Detta har oftast att göra med vad man mest använder kniven till. T ex är skillnaden stor mellan mjuka träslag och hårda, mellan att skära i mattor eller konstmaterial och mellan att skära i naturmaterial.
  • Och slutligen. Är du ute efter ett system där du får hjälp med att hålla vinklarna eller vill du köra på frihand?
~Paul~

Jag förstår att det är en hel vetenskap. Tack för att du tog dig tid att svara!

Min mora har en skandinavisk slipning med en så kallad "micro bevel" så jag måste alltså välja mellan att slipa ner den sekundära eggen så jag får en "äkta" skandinavisk slipning eller försöka behålla den vilket jag tror är krångligare att underhålla i det långa loppet.

Jag har tänkt slipa på frihand och försöka använda en slipsten men vilken grovlek den ska ha är jag osäker på - har hittat en som är 400/1000 men är osäker om 1000 räcker som sista slipning?

Det jag främst använder kniven till är att göra eld, klyva mindre bitar björk/gran/tall, skära upp mat osv.
 
Jag förstår att det är en hel vetenskap. Tack för att du tog dig tid att svara!

Min mora har en skandinavisk slipning med en så kallad "micro bevel" så jag måste alltså välja mellan att slipa ner den sekundära eggen så jag får en "äkta" skandinavisk slipning eller försöka behålla den vilket jag tror är krångligare att underhålla i det långa loppet.

Jag har tänkt slipa på frihand och försöka använda en slipsten men vilken grovlek den ska ha är jag osäker på - har hittat en som är 400/1000 men är osäker om 1000 räcker som sista slipning?

Det jag främst använder kniven till är att göra eld, klyva mindre bitar björk/gran/tall, skära upp mat osv.

Jag rekommenderar alla att ta ett riktigt bra förstoringsglas eller till och med ett litet mikroskop och undersöka eggen på era knivar före och efter användning. Det lär en massor om hur eggen förändras och hur en slipning påverkar bladets egg.

Sen finns det massor av bra slipnings videos på youtube. Kanske inte just för din kniv men generellt.

Att slipa en kniv kan göras till en riktig upplevelse och kanske även en form av meditation. Ljudet av eggen återspeglar hur den ser ut och hur den utvecklas. Känslan i fingrarna och förändringen i motståndet när stålet möter slipstenen avslöjar när den är redo att stroppas.
 
1. Tack för att du tog dig tid att svara!

2. Min mora har en skandinavisk slipning med en så kallad "micro bevel" så jag måste alltså välja mellan att slipa ner den sekundära eggen så jag får en "äkta" skandinavisk slipning eller försöka behålla den vilket jag tror är krångligare att underhålla i det långa loppet.

3. Jag har tänkt slipa på frihand ... har hittat en som är 400/1000 men är osäker om 1000 räcker som sista slipning ... Det jag främst använder kniven till är att göra eld, klyva mindre bitar björk/gran/tall, skära upp mat osv.
1. Bara trevligt 🧐.

2. Det är nog snarare tvärtom. Det blir i längden olidligt att i samband med varje slipsession försöka bibehålla en ”äkta” skandinavisk slipas eftersom det skulle innebära att du tillika varje gång måste avlägsna material/stål från hela dess yta.

Det gängse tillvägagångssättet brukar vara att bryna på en liten arbetsegg. Först när denna arbetsegg börjar bli för stor så är det på sin plats att återställa ursprungsslipfasen, dvs nolleg.

3. Ett sådant bryne duger så länge eggen inte är alltför slö. Då behövs ett strävare bryne för att effektivisera och påskynda slipandet.

Det går alldeles utmärkt att avsluta på ett 1000-korns strävt bryne med tanke på de arbetsuppgifter du listar.

-Paul-
 
Fin EKA depaul. Har du uppmärksammat att skruven på dessa bara är fejk. Den blir liksom en sköld bara. Det är egentligen Wengers Normala konstruktion där under. Du inspirerar mig att skicka en bild med några EKA med träskaft. Jag har förvisso fler men bara dubbletter förutom en riktig raritet som jag inte hittar just nu.

Bosse
 

Bilagor

  • 127191AB-A55C-4FD7-9134-3144DE33BBA5.jpg
    127191AB-A55C-4FD7-9134-3144DE33BBA5.jpg
    46.5 KB · Visningar: 369

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.