Lär dig att känna igen Stroke!

Jag var med om att en person i min bekantskapskrets fick en stroke förra sommaren. Personen Hade precis klivit i vattnet för att bada (från klippor) Hon sjönk ihop och kunde inte kontrollera sin balans. Hon spydde ganska omgående. Vi fick bära upp henne på klippan där hon blev liggande. Don hade svårt att prata sammanhängande, hade synrubbningar, samt en viss påverkan på ena pupillen. Hon fick vård inom en timma och är idag helt återställd.

En liten brasklapp att komma ihåg är att MIGRÄN kan ha snarlika symptom som en stroke. Detta vet jag av egen erfarenhet då jag lidit av migrän i hela min uppväxt. Ett undantag kan kanske vara förlamningssymptomen som vad jag vet är ovanliga. Symbortfall, talsvårigheter, kräkning mm hade jag nästan varje gång.
 
Nordesjö; sa:
hobbes; sa:
inlägget ovan mitt (martin nordensjö) har en bra länk
en eloge till honom för att ha orkat leta reda på det.

Fjärde träffen om man googlar på "ATT KÄNNA IGEN EN STROKE"...
Standard procedure 1A för källkritik, inte ett dugg jobbigt.
Men tack ändå! :)

Som journalist skulle jag vilja invända å det starkaste mot att Googla skulle vara standard procedure 1A för källkritik... ;)
 
Tja det beror ju på vad man läser/ser/lyssnar till förståss... Om du läser en ding ding ding värl.. förlåt jag menar Aftonblasket/Sexpressen så förstår jag vad du menar, men det finns faktiskt seriösa journalister också :)
 
öringen; sa:
Som journalist skulle jag vilja invända å det starkaste mot att Googla skulle vara standard procedure 1A för källkritik... ;)

Men jag sade aldrig vad 1B, C och D var. Eller 2A.
1B är som sagt att aldrig lita särskilt mycket på vad en journalist skriver. Eller en webbredaktör för den delen :)
 
Som journalist skulle jag vilja invända å det starkaste mot att Googla skulle vara standard procedure 1A för källkritik... ;)
Varför skulle Googla vara ett dåligt sätt?

Jag vill hålla med om att det är bra att Googla. Där får man snabbt tag på flertalet länkar att kolla upp. Sen är det ju sunt förnuft som avgör om du kan lita på informationen.
Att strokeförbundet har relevant information om stroke verkar ju troligt... Där finns ju dessutom telefonnummer och adresser för fortsatt koll av källan.

Lita inte på allt på internet, men att Googla för att hitta information är så simpelt så det borde alla göra. Särskilt om man få kjedjebrev.

/d
 
öringen; sa:
Tja det beror ju på vad man läser/ser/lyssnar till förståss... Om du läser en ding ding ding värl.. förlåt jag menar Aftonblasket/Sexpressen så förstår jag vad du menar, men det finns faktiskt seriösa journalister också :)
Har du rätt i, även om den lilla erfarenhet jag har av journalister (som inskränker sig till svensk lokalpress), är att många reportage skulle bli betydligt bättre/mer korrekta om det googlades lite mer...

/Håkan
 
daniol74; sa:
Som journalist skulle jag vilja invända å det starkaste mot att Googla skulle vara standard procedure 1A för källkritik... ;)
Varför skulle Googla vara ett dåligt sätt?

Jag sa inte att det var dåligt, jag hade däremot invändningar mot att det skulle vara standard procedure 1A, dvs det är knappast det första jag skulle göra för att få information.

daniol74; sa:
Att strokeförbundet har relevant information om stroke verkar ju troligt... Där finns ju dessutom telefonnummer och adresser för fortsatt koll av källan.
/d

Att ringa strokeförbundet skulle hursomhelst vara bland det första jag skulle göra om jag hade velat veta mer om det här... det behöver jag knappast Google till :)
 
Håkan K; sa:
öringen; sa:
Tja det beror ju på vad man läser/ser/lyssnar till förståss... Om du läser en ding ding ding värl.. förlåt jag menar Aftonblasket/Sexpressen så förstår jag vad du menar, men det finns faktiskt seriösa journalister också :)
Har du rätt i, även om den lilla erfarenhet jag har av journalister (som inskränker sig till svensk lokalpress), är att många reportage skulle bli betydligt bättre/mer korrekta om det googlades lite mer...

/Håkan

jupp.. naturligtvis finns det säkert minst en tre-fyra seriösa journalister i Sverige med intrigitet och självbevarelsedrift nog att publicera riktiga uppgifter.. MEN tyvärr, media är mest intresserat av vad den stora massan vill ha och som vi alla vet så vill den stora massa veta vem som senast förstorade pattarna eller fick aneroxia.. Sist jag läste var det väl bara politiker som hade sämre förtroende hos folk än journalister, men som sagt.. det beror nog mer på vad folk vill ha serverat än på dom som serverar..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Säkerhet och räddning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...