Tips på 3 säsongssovsäck

Nej.

Köp en Pajak Radical z1 med en gång & var nöjd i 20-30 år istället.

Annars kan du få köpa min Haglöfs L.I.M. +1 för 2000kr använd ett fåtal gånger. Båda väger ”inget” (<500 gr) & packar väldigt smått.
 
Antingen är den pytteliten, eller är ratingen -7 ”lycklig”. För jag är helt säker på att du inte har en fillpower på 1100+. Whatever makes you happy...

Om säcken innehåller 650g dun av hög kvalitet (fillpower min 750CUIN) kan nog ratingen -7C stämma. Då blir givetvis sovsäckens totalvikt högre, och med packpåse inräknat (brukar alltid exkluderas i tillverkarnas angivna vikter) väger den nog några hg över kilot.
 
Jag har två säckar från cumulus som jag är klart nöjd med. Tresäsongs jag använder är en "light line 400".

Den har rating till -4 som jag tycker den håller. Dock har den ingen inbyggd krage så jag brukar lägga en tröja/dunjacka där om temperaturen smyger under nollan. (Innan jag kom på att det var här luften smet ut tyckte jag säcken kändes kall under 3-4 grader.)

Min är väl några är gammal, tror de nyare modellerna är ännu lättare men i övrigt väldigt lika.
 
Hej!

Ja, som titeln: nån som kan rekommendera en bra prisvärd tresäsongssovsäck? Reko dun.

Tack på förhörhand!

Är du man eller kvinna? Ligglängd? I-vändare eller med-vändare (dvs hur föredrar du att sova och röra dig i sovsäcken)? Med 3-säsonger - hur långt in på tidig vår och sen höst tänker du dig? Prisläge?

Då du söker "Reko Dun" vilket är en självklarhet även för mig rekommenderar jag att du kontrollerar att tillverkaren har en dokumenterad och publicerad etisk kod som omfattar detta, se ex från Marmot, punkten "Marmot's Animal Rights Policy":
https://www.marmot.com/about-us/vendor-compliance-policy.html
 
Senast ändrad:
Om säcken innehåller 650g dun av hög kvalitet (fillpower min 750CUIN) kan nog ratingen -7C stämma. Då blir givetvis sovsäckens totalvikt högre, och med packpåse inräknat (brukar alltid exkluderas i tillverkarnas angivna vikter) väger den nog några hg över kilot.

Rimligt. Dock är där en kommatering emellan så jag uppfattade 650 gr som totalvikt.
 
All bevisföring jag kan komma med är anekdotisk, sovsäcken har ingen tenperarurmärkning. Jag kan bara säga att jag trivs bra i den ner till nollstrecket, och att jag är helt säker på att den marknadsfördes till att klara ett par minusgrader (jag tror det var -7).
 

Bilagor

  • 20180919_185921.jpg
    20180919_185921.jpg
    24.1 KB · Visningar: 410
All bevisföring jag kan komma med är anekdotisk, sovsäcken har ingen tenperarurmärkning. Jag kan bara säga att jag trivs bra i den ner till nollstrecket, och att jag är helt säker på att den marknadsfördes till att klara ett par minusgrader (jag tror det var -7).

Påminner om min Marmot Hydrogen som i long version (ligglängd 198cm) väger 780g (910g med en Sea-to-Summit eVent Compression dry sack strl S). Har 850CUIN fyllning och specad enligt EN 13537 till TLimit -1,2C, TComfort +4C. Jag skulle gissa att din sovsäck från Roberts har liknande egenskaper om den är i normal ligglängd?

Själv sover jag bekvämt i min sovsäck ner till några få plusgrader på ett bra liggunderlag iklädd strumpor och underställ. Under nollan tycker jag dock den blir för kall, och väljer då min varmare 3-säsongs säck.


Så till TS fråga, nej jag tycker inte en nollgraders säck kvalificerar till tre säsonger om man avser sova ute när nattemperaturen går under nollan. Då föredrar jag en varmare sovsäck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.