Diverse frågor om Kebne

Ska göra en tur till kebne med omnejd i slutet av juli och har lite frågetecken som jag behöver hjälp att räta ut.

Vilken tid på dygnet är bäst att vara på toppen? Ska gå västra leden båda vägar och gissar att en väg lär ta ca 5h.

Hur kallt brukar det bli den sista kilometern innan toppen. Vid fjällstationen lär det vara högsommarvärme. Klarar man sig med underställ samt vandringsbyxor och fleece jacka?

Kan man hämta vatten på fjällstationen eller finns det något vattendrag i närheten?

Kan man lämna utrustning på fjällstationen (tält, sovsäck etc) så man inte behöver bära allt upp på toppen?

Tack på förhand
//Fabrikörn
 
Beroende på vad du menar med bäst, men toppen är ju välbesökt och densiteten är väl som högst mellan, gissningsvis, kl 11 och 15.

Om du startar i området kring Kebne fjällstation och går Västra leden t/r, visserligen väldigt personligt, men runt 9-13 h tidsåtgång.

När jag var där klarade jag mig med de kläder du skriver. Fick slänga på mig regnstället på vägen ner dock.

Vattenpåfyllningen med säkerhet sker vid Kittelbäcken, innan stigningen upp mot Vierranvarri. Nödfall går det ju att smälta (koka), lämpligen mha köket om det är med på toppturen, den snö/is som man stöter på på vägen.

All utrustning du inte vill ha med dig för att underlätta toppturen går att lämna vid fjällstationen. Så länge du inte utnyttjar stationens torkrum, där folk ibland tar fel saker, har i alla fall aldrig jag hört om någon som fått saker stulna ur sitt tältet.

Trevlig tur!
 
Håller med föregående talare :)
Ett tillägg; bäst tid att vara på toppen är när det är klart väder - så försök tajma det. Jag mötte några som var på väg ner alldeles vid toppen klockan sju på morgonen. Då var det inte så tjockt med folk - och det råkade vara klart fint väder då.

Se gärna till att ha minst en extra dag så du kan invänta bra väder (själv så väntade jag tre-fyra dagar för att få någotsånär klart väder). Räkna med längre tid upp än ner - det är ju lite jobbigare uppför :)
 
Beroende på vad du menar med bäst, men toppen är ju välbesökt och densiteten är väl som högst mellan, gissningsvis, kl 11 och 15.

Om du startar i området kring Kebne fjällstation och går Västra leden t/r, visserligen väldigt personligt, men runt 9-13 h tidsåtgång.

När jag var där klarade jag mig med de kläder du skriver. Fick slänga på mig regnstället på vägen ner dock.

Vattenpåfyllningen med säkerhet sker vid Kittelbäcken, innan stigningen upp mot Vierranvarri. Nödfall går det ju att smälta (koka), lämpligen mha köket om det är med på toppturen, den snö/is som man stöter på på vägen.

All utrustning du inte vill ha med dig för att underlätta toppturen går att lämna vid fjällstationen. Så länge du inte utnyttjar stationens torkrum, där folk ibland tar fel saker, har i alla fall aldrig jag hört om någon som fått saker stulna ur sitt tältet.

Trevlig tur!

Tack för tipsen, har sett att det finns flera mindre vattendrag går de att dricka ur eller ska man hålla sig till de större?

Håller med föregående talare :)
Ett tillägg; bäst tid att vara på toppen är när det är klart väder - så försök tajma det. Jag mötte några som var på väg ner alldeles vid toppen klockan sju på morgonen. Då var det inte så tjockt med folk - och det råkade vara klart fint väder då.

Se gärna till att ha minst en extra dag så du kan invänta bra väder (själv så väntade jag tre-fyra dagar för att få någotsånär klart väder). Räkna med längre tid upp än ner - det är ju lite jobbigare uppför :)

Jag har 3 dagar vid fjällstationen så får förhoppningsvis någorlunda klart :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Miss Yster Diverse Fjällvandring 7
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...