Skidåkare skjuten av älgjägare

Det är ju uppenbart att skytten inte tänkt på detta med kulfång!

Jaktledaren har ett ganska långtgående ansvar för jakten även fast denna inte är omnämd i denna artikel.
-alla jakter med fler än 1 pers har en jaktledare. Inträffar en olycka så måste en jaktledare
träda fram. Om ingen vill bli det så utser polisen en.
Det kan då vara den som tog initiativet till jakten...den som ringde första samtalet.

En jaktledare kan ställa till det på olika sätt, han kan besätta fel pass, underlåta att berätta om
farliga skjutrikningar, jaga på olämpligt ställe, fel person på fel pass, fel åtgärder vid eftersök mm.

Sen kan han ju inte ansvara för alla tokigheter, men han kommer att bli förhörd i alla lägen.
Det finns exempel på att jaktledaren fått ta hela ansvaret i ett jaktbrott.
(knappast i detta fall)
 
Enligt tidningarna så gick det till så här:

Älgen var på väg upp på vägen. Skytten sköt ett skott genom älgen, snett in i skogen.
Bakom en 60 m skogsridå fanns vägen som alltså låg i en kurva.

Jaa..det borde ha varit förbjuden skjutriktning åt detta håll. Kommer det folk, så kommer dom ju troligen på vägen.

Ansvaret kommer nog dels att hamna på skytten och dels på jaktledaren eftersom passet
hade inbyggda säkerhetsrisker. Vägen har troligen varit dold av unggranar.

Jag funderar på om vi har några liknande pass, men jag kommer inte på något än...
 
självklart har jägaren gjort nått fel om man träffar en skidåkare på ett eljusspår...
Jägaren vet naturligtvis att det är ett eljusspår och då skjuta när man inte vet var en förlupen kula tar vägen är inte otur./QUOTE]

Jag har läst artiklarna flera gånger och kan inte hitta någonstans där det står att skytte sköt mot ett eljusspår? Det enda som syns på bilden är en skogsväg med bilspår och ett par skidspår, vi vet ju inte ens om det var på denna väg han vart skjuten.

Tragiskt är det.

Det jag tycker är så underligt är att det finns så lite fakta att hitta. Jägare, älg, skidåkare. Det är fakta. Sedan är resten spekulationer. Hur långt från älgen var skidåkaren? Hur långt från vägen som syns var skidåkaren? Var på älgen träffade skottet? Polisutredningen svarar på frågan om det finns någon skuld eller oaktsamhet. Men redan innan dess borde enkla fakta finnas tillgängliga, det finns bilder, men ingen översikt som verkligen säger "här var älgen här var skidåkaren, här var vägen". I alla fall ingen jag hittat.

http://tv.expressen.se/nyheter/inrikes/1.2241695/skidakare-skots-ihjal-av-jagare
 
Det jag tycker är så underligt är att det finns så lite fakta att hitta. Jägare, älg, skidåkare. Det är fakta. Sedan är resten spekulationer. Hur långt från älgen var skidåkaren? Hur långt från vägen som syns var skidåkaren? Var på älgen träffade skottet? Polisutredningen svarar på frågan om det finns någon skuld eller oaktsamhet. Men redan innan dess borde enkla fakta finnas tillgängliga, det finns bilder, men ingen översikt som verkligen säger "här var älgen här var skidåkaren, här var vägen". I alla fall ingen jag hittat.

http://tv.expressen.se/nyheter/inrikes/1.2241695/skidakare-skots-ihjal-av-jagare

Som jag skrev tidigare (enligt tidningar) så var avståndet till älgen 50 m och 60 m bakom älgen
fanns skidåkaren. Skidåkaren åkte på vägen. Vägen vek av åt höger och var skymd av en skogsskärm
Det kan teoretiskt ha varit skidåkaren som tryckt fram älgen.
 

Det finns lite olika möjligheter. Som skissen ser ut och beskrivningen är framgår det inte om hon var passkytt eller hundförare. Man brukar väl inte sitta mitt på vägen vid ett pass?

Om det var ett pass och hon följt utsatta skjutvinklar verkar vinklarna väl vågade. Som jag förstod var det en ung, ganska oerfaren jägare. Då är det viktigt att jaktledaren verkligen visar vad som är godkända skjutvinklar. Har så skett? Sköt hon utanför gällande vinklar och hade blivit korrekt instruerad är det givetvis hennes fel. För den som är hundförare är det viktigt att vara extra noga i sitt beslut att skjuta. Då finns ingen given lösning, utan jägaren får göra bedömningen på plats. Ingen uppgift för en nybliven jägare.

Vi friluftsmänniskor och jägare måste kunna samsas i skogen. Ett bra sätt är att jaktlagen sätter upp varningsskyltar. Den korta tid som jägarna är i ett område kan vi andra nog hitta en annan del av skogen. Visste skidåkaren att älgjakt pågick?

Det är nog bäst att vänta tills utredningen är klar innan vi hänger folk.
 
Snart får vi veta hur domstolen ser på nämnda olycka.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=439967

Mitt förhandstips är att hon blir fälld.

Dels för att ungskogen blev kulfånget men ännu värre var att det gick en väg bakom den.

Om inte skogen duger som kulfång så blir det lite komplicerat. En passkytt kan ju planera
sina skjutriktningar men det är värre för hundföraren.
Likaså om det är en platt terräng. Alla pass måste ha ett torn.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.