Sjuk i kyla

Skulle någon med erfarenhet eller har någon åsikt om saken hunna upplysa mig om detta.

Om man är ute på ett kylslaget "äventyr", där man inte har närheten till bil eller hus utan är tvungen att vara i tältet vintertid, och så blir man dålig "svårare" förkyld, hosta, feber och liknande.

Hur gör man då? Ser till att hålla sig i säcken konstant, bortsätt ifrån naturliga behov då. Tar det möjligen längre tid att bli frisk med all den kalla luften omkring en?
 
Hmm... Det här är lite klurigt. Å ena sidan så förökar sig ju bakterier långsammare i kyla - å andra sidan så får ju kroppen svårare att värma upp sig till feber så att bakterierna dör/förökar sig mindre. Spontant så skulle jag säga att de beror på hur illa däran man är. Jag har varit tvungen att skida i stark kyla (-30 grader) med någon infektion i kroppen. Det gick vidare till lunginflammation. Läkaren sa att det såg ut som kemisk lunginflammation på röntgenbilderna - lite oklart vad han menade. Så...är man bara lite sjuk så kanske man ska ta det lugnt, dricka varmt, äta choklad och läsa sin bok. Är man sjukare så blir det kanske klurigare: kommer jag bli så dålig att jag behöver hjälp så måste jag ta mig ner till civilisationen innan det blir så illa att jag inte kan. Man ska inte underskatta diarré vintertid. Det är jobbigt att smälta&värma allt vatten man behöver få i sig...
 
I princip blir man inte sjukare i kyla än i värme, under förutsättning att man inte blir underkyld, men det är en annan historia. Däremot är hård ansträngning och infektion inte någon höjdare. Så man får väl slåpa sig varligt till närmsta civilisation, typ.
 
Det är riktigt pissigt att ligga i en sovsäck med feber. Svettigt, blött, för varmt och för kallt. Det är svårt att reglera värmen som man kan göra inomhus och byta täcke när det är blött av svett. Men det funkar.
 
när man blir kall så blir dom vita blodkropprna slöare och tar inte hand om skiten som kommer . det räcker att bli kall om fötterna så minskar dom vita blodkropparna i näsan och då blir vi känsligare och kan förökasig snabbare
 
Har erfarenhet av influensa, som blev lungpaj, en vårvinter i Norge, strax efter skidsäsongen.
Vårvintern är en blöt kall och blåsig tid i fjällen. Jag hade tre semesterveckor som kunde frysa inne, så jag tog ut dem. I sex dagar höll jag mig torr, mätt och god. Den 7e regnade det horisontellt och var nära nollan. Dumt nog hade jag lämnat civilisationen med ett bad i lokala badhuset.....
Jag fick frossa och hög feber på natten efter den svettdrivande marschen och en väl lång dagsetapp. Sov över utanför en hytta som jag vissste hade normal bra dricksvatten. Den här gången låg en död ren på fel ställe....Tältplatsen var hög men knappast torr, matlusten var i botten och det mesta var genomsurt.
Den tidigare bebodda gården var låst och öde, men jag tog vatten ur dess brunn. Sömnen blev stundtals i feber, nästa morgon bestämde jag mig för att avbryta och gå ner till civilisationen. Duggregn och kring nollan, halvstyv vind. Efter ett par kilometer insåg jag att packningen var för tung så jag tog av mig den våta ryggsäcken och behöll, fotoväskan och matsäckspåsen. Ett par kilometer längre fram var jag tvungen att sätta mig ner och vila och föll i slummer......som tur var hittades jag ett par timmar senare och vaknade styft 40 timmar senare i en ren och prydlig sjuksal. Det finns änglar!
Sannorlikt har inte alla samma tur, det tog 10 v att komma på fötter igen, så mitt råd blir enkelt, bli inte sjuk i fel väder....och speciellt inte ensam....
 
Se e väl bara o proppa i sig chinaspin ?, o sen vandra på hemåt.
Kolla så du tål det först.
Innehåller kinin.
Troligtvis borttaget från apoteket för att det var mycket effektivt mot feber...
Allt va bättre förr...suck...
 
Kylan

i sig kan man troligen hantera om man har tält och sovsäck. Feber ökar ju kroppstemperaturen och mycket riktigt är infektionsförsvaret bättre vid högre kroppstemperatur. Bakterierna har inte samma fördel vid feber och människan får alltså ett övertag.

Problemet är om man tar ut sig samtidigt som man är sjuk med risker för t ex hjärtmuskelpåverkan. Även luftvägarna kan ta stryk med risk för att influensa övergår i bakteriell lunginflammation.

Thure
 
Hmm, det verkar som man då kan råka ut för lite otrevligheter om amn drabbas. Just det där med lungerna är inte trevligt, kanske skall man avvakta den där andra skiten (svininfluensan) så man kan särskilja sakerna åt om man drabbas.

Vad är nu chinaspin? Peter. Vad har ni för saker därupp?
 
Chinaspin är väldigt effektivt mot feber, apoteket har inte längre, men går att finna utomsocknes...;)

Är man där ska man passa på o handla in...

Vet ej om "nätet" har, de var ju receptfria förr, så det klassas nog inte som något olagligt, utan olämpligt att inta numera pga allergirisken antar jag...höll värk stången mä gjorde den...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.