Fjällräddning, pris?

Ja, ringer man och med flit överdriver sin situation för att man är lite trött eller tycker det vore ballt att åka helikopter så riskerar man att straffas för brottet falskt larm. Det är väl så man reglerar att den skattefinanseriade räddningen inte missbrukas...


Brb 16:15

15 § Den som genom oriktig uppgift att det föreligger fara för en eller flera människors liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av egendom föranleder onödig säkerhetsåtgärd, döms för falskt larm till böter eller fängelse i högst ett år.

Är brott som avses i första stycket grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

Den som genom missbruk av larm, nödsignal eller annan liknande anordning föranleder onödig utryckning av polis, kommunal organisation för räddningstjänst, ambulans, militär, sjöräddning eller annat organ för allmän bevakningstjänst, döms för missbruk av larmanordning till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2003:780).

Absolut! Men kom ihåg att skilja på uppsåtligt falskt alarm (som brottsbalken siktar in sig på) och allmänt felbedömt uppfattande av situationen från en som är trött och rädd, eller någon som missbedömer situationen. Detta är tydligt skiljt åt vid exempelvis räddningstjänstens insatsrapportering efter genomförda insatser.

Och det är fortfarande polisen som utreder brott (i stil med brottsbalkens falska alarm) och oftast några andra som räddar folk.

//Martin
 
Räddningstjänstens skräck

Se till att lär dig så mycket av allmänt friluftsvett och säkerhetstänk att du kan klara dig själv i alla väder. För...

Visst är det härligt att det finns en samhälleligt organiserad räddningstjänst men:
- Bara att den finns betyder inte att den kommer att kunna rädda dig i tid - det kan ju finnas andra som behöver hjälpen bättre och
- Du blir beroende av andra i din färd och det begränsar i vart fall mig mentalt.

Men visst är det härligt att de finns - räddningsgubbar och gummor.

Paddla lugnt
Vänligen/Dag
Exakt min filosofi. Eftersom jag paddlar året runt och ensam är det bara mig själv jag kan lita till och det funkar utmärkt om man bara gör en riskbedömning och väljer bort dom moment som man inte fixar på egen hand när "skiten hamnar i fläkten".

Dessutom blev jag nyss utnämnd till "Räddningstjänstens skräck" eftersom jag inte syns alls. Det enda som syns är kajaken och den kommer att tas för ett flytande, neongrönt sjömärke.

Kommentaren om min utrustningsflora var "det ser ju ut som om du plundrat ett förråd hos attackdykarna, samma färg är det på grejerna iallafall". Om dom visste hur rätt dom hade, ja, på allt utom plundringen. "Se men inte synas" heter det ju i det militära och jag kör samma stuk så vill jag inte bli hittad, blir jag inte hittad.
 
Allt handlar ju inte bara om pengar utan även om räddningstjänstens säkerhet. Tänker till exempel på helikopterolyckan vid Tarfala år 2000 då rotorbladet skog emot en bergvägg under en räddningsaktion. Det slutade med att 3 personer avled den gången. Då var det ett skarpt läge och man behövde rädda liv, hämsk tanke om det varit ett "falsklarm".

http://www.stjarnrummet.com/horoskopdata/helikopter/index.html
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0008/11/krasch.html
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0008/12/helikopter.html
 
På danska västkusten förekommer det att turister som leker med luftmadrasser dras ut av strömmar. Har för mig att de har tagit betalt åtminstone andra gången de hämtat in samma turist.
 
kan lugna dig så du vet nästa gång.......Den som hamnar i nöd behöver inte tänka på kostnaderna om man nu inte är en väldigt exemplarisk samhällsmedborgare. I Sverige är all räddningstjänst statlig eller kommunal och då har du redan betalt......
.


NIX, sjöräddningen är ej statligt eller kommunalt finansierad.
Den består av några få anställda, en massa ideellt arbetande privatpersoner och alla pengar kommer från privata donationer och liknande.
 
NIX, sjöräddningen är ej statligt eller kommunalt finansierad.
Den består av några få anställda, en massa ideellt arbetande privatpersoner och alla pengar kommer från privata donationer och liknande.


NIX

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____442.aspx

Vad jag vet så har dom som jobbar på
· Kustbevakningen
· Försvarsmakten
· Rikspolisstyrelsen
· Sjöfartsverket

anställda och pengarna till deras lön kommer via skattemedel.

Skilj på sjöräddning och Sjöräddningssällskpet (SSRS)

Per
 
Ett litet förtydligande till,

Vad gäller livräddning till havs så är det ju Sjöfartsverket som är ansvarig myndighet (enligt Förordningen om skydd mot olyckor, se länk i ett av mina tidigare inlägg i den här tråden, kapitel 4). Därav har de bland annat MRCC (larmcentralen) och de helikoptrar som finns runt om våra kuster (eftersom det är just livräddning, och inte exempelvis egendomsräddning). Sedan så är en av de största utförarna just sjöräddningssällskapet (SSRS). Sjörfartsverket har bara ansvar för det som är statligt vatten, i hamnar etc så är det den kommunala räddningstjänsten som är ansvarig (kap 3 i Lagen om skydd mot olyckor, tror det är §9 eller något sådant)

SSRS och Sjöfartsverket har sedan olika nivåer på vad som är godtagbar tid för att utföra en livräddnande åtgärd, SSRS har en högre nivå, därav den stora utbyggnaden av stationer nu på senare år.

//Martin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.