Snöstorm på sommarfjället?

Hej!
Jag älskar att fjällvandra och älskar att läsa om det samt samla information på det viset. Men erfarenheter är mest det mest värdefulla. Är det nån som har råkat ut för riktigt dåligt väder i fjällen på sommaren? Snöstorm och hela faderullankanske!? Ja har fått höra att de kan försekomma... Hade vart jätte kul o nyttigt att höra lite berättelser..
Ha de gött! MVH Emil
 
På 1000 meter plus verkar väl inte snö eller snöblandat regn vara särskilt ovanligt sommartid. Jag har själv varit med om det på båda mina vandringar i Keb och Sarek (mitten av Juli).

Fullblåsta snöstormar hör nog till det ovanligare, men "var alltid redo" sägs det ju..
 
Jag trodde att detta knappt förekommit alls men tyvär har det det och kan för somliga va ett känsligt ämne. Det hjälper ju inte precis att ja är så munter om det. Ja ber så därför mycket om ursäkt för inlägget. Det ja syftade på var oväder lite värre än spöregn, i min värld finns inte riktigt stormar med omkomna som följd. Jag hoppas ni har förståelse för min ignorans...
MVH Emil
 
Eh, jag förstår inte riktigt det där med att du (trådstartaren) skulle trampat nån på tårna. Nåt sånt framgår väl inte i tråden?

Hursomhelst:

Mina erfarenheter av snö på sommaren är rätt små, däremot kan rejäla horisontalregn vid några få plusgrader bli både obehagligt och farligt (skar mig en gång sen jag totalt tappat kontrollen över fingrarna, idiot som jag var och skulle använda kniven!).

Snö har ju ett par egenheter dock. Den som stör mig mest är snövitt/whiteout i kombination med dimma. Det blir vitgrått i alla väderstreck, samt uppåt och nedåt (när marken blivit snötäckt). Har drabbat mig en gång i tidiga juni, Jämtlandsfjällen. Var riktigt otäckt, och sinnessjukt att försöka orientera. Blött som f-n också. Normalt går man ju längs en stig eller med ledmarkeringar, men snön kan täcka över dessa. Sen kan det ju bli halt också om det fryser på.

Själv skulle jag nog försöka unna mig lyxen att ligga i tältet det dygnet, dricka kaffe, spela kort, snacka strunt och sparka av sursnön från tältduken med jämna mellanrum...
 
Keb i sommras, 10 m/s 4 grader byar på betydligt mer vind. Det var snöblandat regn som kom in från sidan, nere vid stn var det 20 grader och sol,

Vill tillägga att bilden inte riktigt visar hur dålig sikt det var.
 

Bilagor

  • 2008-07-29 058.jpg
    2008-07-29 058.jpg
    130.7 KB · Visningar: 554
Min bild nedan är från franska alperna (juli 1975) men sådana förhållanden kan inträffa även i svenska högfjällen sommartid. Att som den gången råka ut för intensivt snöfall under en klippklättertur (på Le Trident, intill Grand Capucin) blev både slitsamt och kallt åt fingrarna. Men vid tillfället för bilden hade vi lyckligen kommit ned och passerat bergschrundet - några få minuter innan detsamma blev översköljt av en rasslande lössnölavin (säreget ljud). Problemen var inte över för sedan blev det whiteout med bara något tiotal meter sikt. När vi efter ett orienteringsmisstag omsider nådde Torinohyttan (hamnade först på en brant snökam) var jag så sliten att jag inte kunde hålla rak kurs på glaciären när jag gick inknuten som andreman och hade förstemannens spår att följa. Oväntat äventyr.

Det händer ju av och till att folk dör i snöoväder sommartid. Det märkliga med ovädret på Freneypelaren på Mont Blanc i juli 1961 var väl snarare att några överlevde. http://vault.sportsillustrated.cnn.com/vault/article/magazine/MAG1072847/1/index.htm

3082670205_b700ab960e.jpg


(större bild) http://farm4.static.flickr.com/3201/3082670205_b700ab960e_b.jpg
 
Senast ändrad:
Drabbades av rikligt snöfall juli -87. Såg kvällen innan på molnen att det förmodligen trots årstiden skulle bli snö. Tog in allt som var löst i tältet för att inget skulle försvinna, detta gjorde inte en del av de andra som var med. Medan jag åt frukost i tältöppningen sittandes i sovsäcken tillbringade andra morgonen med att söka handskar, strumpor, bestick och annat smått och gott som låg under det decimetertjocka snötäcket.

Roland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Skoteråkare borta i snöstorm Säkerhet och räddning 12
zero.alt Förberedelse på livshotande scenarier på vintertur i Sarek Säkerhet och räddning 18
tango Mammut Barryvox S: Gruppcheck endast via slå av och på? Säkerhet och räddning 9
swimwhizz 14 personer i sjönöd på Måkläppen Säkerhet och räddning 8
Kalle G Fem omkomna på Mt Elbrus (2021-09-23) Säkerhet och räddning 0
israpportör Att lära sig av dödsolyckor på is Säkerhet och räddning 179
Moga Tips på flytande PLB? Säkerhet och räddning 10
dmitrij Säkerhetsläget på Jbel Toubkal Säkerhet och räddning 0
tsarpjotyr 40-tal personer "fast" på Kebnekaise Säkerhet och räddning 9
KLAGER En Svensk klättrare har fallit på Lofoten Säkerhet och räddning 3
KLAGER Två 20-åriga svenskar suttit fast på en klipphylla i Lofoten nu nedplockade Säkerhet och räddning 4
ulflar Mord på vandringsled... Säkerhet och räddning 4
ulflar Vilsen och död på Appalachian Trail Säkerhet och räddning 11
marieab Ny cykel - tips på lås- och spårutrustning Säkerhet och räddning 8
KLAGER Svenska skridskoåkare fast på isflak på Mjøsa Säkerhet och räddning 3
cake Klättrare skadad på Stetind, någon som vet mer? Säkerhet och räddning 6
niklaz Fast på fjället i Hemavan (2013-04-02) Säkerhet och räddning 3
thureb Isfiskare drev iväg på flak syd Karlstad Säkerhet och räddning 3
pack Svensk kvinna saknad i Norgefjällen. Var på väg från Abisko till Kautokeino. Säkerhet och räddning 7
KLAGER Fisketurister tältar på militärt övningsfält under granatövning! Säkerhet och räddning 4
Mike C Lavin i öppen backe på skidanläggning. Säkerhet och räddning 7
Fjällvinden Vandrare fast på Kebne Säkerhet och räddning 85
KLAGER Svensk försvunnen på isländsk glaciär Säkerhet och räddning 7
rotkraft Via Ferrata + klättersele på vandring i Corsica GR20? Säkerhet och räddning 0
Fredrik. Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen") Säkerhet och räddning 75
Bulgakov Incident på ostkammen Säkerhet och räddning 1
desireman Information på plats vid fjällstationen i kebnekaise? Säkerhet och räddning 3
Peregrine Fjällsäkerhetsrådet på facebook Säkerhet och räddning 0
johan_ben Gravid på hög höjd Säkerhet och räddning 7
ripnils Skadad får övernatta på Keb Säkerhet och räddning 1
majjen Lavinfara på sommaren? Säkerhet och räddning 2
hedljung Signalraketer på postorder? Säkerhet och räddning 14
JoW Olycka på Kilimanjaro Säkerhet och räddning 0
gmg på everest med magnus Säkerhet och räddning 0
lgniklas Vad hände med svensken på Irland? Säkerhet och räddning 1
abelmann Livslängd på hjälm? Säkerhet och räddning 6
Avslutat medlemskap med plötslig färdkamrat på otäckt snötäckt pass Säkerhet och räddning 16
mattias_altin Tillverkningsfel på Wild Country Helium-karbiner Säkerhet och räddning 2
Lilja På egen hand Säkerhet och räddning 7
avslut1008 Väntat på detta forum....... Säkerhet och räddning 9
Luffarn Avbärarbälte på eller av? Säkerhet och räddning 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...