Lär dig att känna igen Stroke!

-PaTRiC-; sa:
jupp.. naturligtvis finns det säkert minst en tre-fyra seriösa journalister i Sverige med intrigitet och självbevarelsedrift nog att publicera riktiga uppgifter.. MEN tyvärr, media är mest intresserat av vad den stora massan vill ha och som vi alla vet så vill den stora massa veta vem som senast förstorade pattarna eller fick aneroxia.. Sist jag läste var det väl bara politiker som hade sämre förtroende hos folk än journalister, men som sagt.. det beror nog mer på vad folk vill ha serverat än på dom som serverar..

Tråkigt att du uppfattar det så illa. Enligt svenska folket var det bara ett annat företag som hade högre förtroende än det jag jobbar på...

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11178948.asp
 
öringen; sa:
Tråkigt att du uppfattar det så illa. Enligt svenska folket var det bara ett annat företag som hade högre förtroende än det jag jobbar på...
Läser man undersökningen 2005 ingår 28 institutioner/företag/varumärken och 10 ledare. Svenska folket består av 750 slumpmässigt utvalda personer mellan 16 – 74 år.
När man mäter medier finns det flera mätningar. En som mäter förtroende mellan Radio/TV och dagspress. Andelen mycket/ganska stort förtroende ger Radio/Tv 51 och Dagspressen 34.
Motsvarande mätning mellan DN och Aftonbladet ger 53 för DN och 20 för Aftonbladet.
Sedan börjar det bli fler inblandade där SVT får 68 TV4 50 TV3 21 Kanal 5 20.
En jämförelse mellan SR 73 SVT 68 SN 53 TV4 50 TV3 21 Aftonbladet/Kanal 5 20.

Jag hittar ingen jämförelse mellan alla institutioner/företag/varumärken. Det närmaste man kommer är en jämförelse mellan Universitet 72 Småföretag 62 Radio/TV 51 Storföretag 37 Dagsperss 34 Facket 32 Riksdag 31 Regering 26 EU/kommissionen/Partierna 17.

IKEA´s resultat är en jämförelse mellan företag och varumärken. IKEA 75 VOLVO 63 Ericsson/SAAB 49 Svenska kyrkan 41 Posten 33 TELIA 29 Coca Cola 25 Skanidia 10.

Påståendet att SR är näst förtroendeingivande företag är därmed en felaktig slutsats eftersom SVT inte jämförts med alla företag och varumärken utan enbart med medieföretag.

Medieakademin
Förtroendebarometer 2005 pdf
 
Viktig info om stroke!

Då jag som lade ut informationen om stroke utan att först kontrollera innehållet får ni se detta inlägg som ett försök att ställa saker och ting till rätta!

Strokeförbundet har nämligen på sin hemsida nu gått ut med en kommentar som jag ber alla intresserade att läsa:
http://www.strokeforbundet.org/

Det viktigaste är dock att informationen om hur man med tre frågor kan känna igen symtomen för stroke inte är felaktig, men är en långt ifrån tillförlitlig metod! Citat:

""De tre frågorna är inte felaktiga, men det är långt ifrån säkert att alla som insjuknar i stroke skulle ha svårigheter att utföra just dessa uppgifter. Vilka symtom som uppstår när någon får stroke - propp eller blödning - är helt beroende av var i hjärnan skadan sitter. Således kan vilka som helst av våra förmågor påverkas.""

Passa även på att läs den övriga information om symtomer mm. som finns redovisad på denna hemsida, ifall att det skulle drabba dig eller en närstående en dag!

Vill sedan be alla debattglada tänka på att hålla sig till ämnet! Försök att förstå att ni inte annat än förstör andra forumbesökares intresse för de allvarliga och viktiga saker som avhandlas här!
 
Nordesjö; sa:
Bra tips, tanken är mycket god.
Men den här diagnosmetoden är såklart inte heltäckande, och man ska kanske inte helt lita på löftet om att alla kan räddas.
Och man kan få en stroke utan att det ger utslag med den beskrivna metoden.
Det är ingen mirakelmetod.

Men det betyder ju inte att man inte får använda metoden...

Problemet med just stroke är väl att så få känner igen det? Om den allmänna kunskapen var lika god om symtomen på stroke som den är om symtomen på t ex hjärtinfarkt/kärlkramp, så skulle det rädda många liv varje år. Förhoppningsvis kan den nya kunskapen om hur man vänder stroke (blodproppslösande läkemedel insatta inom tre timmar) och hur man rehabiliterar strokepatienter leda till att man ytterligare uppmärksammar "självdiagnostik".

De flesta (män) vet att om de plötsligt får ont i bröstet när de är ute och går i kylan, så är det doktorn (helst akuten!) som gäller. Det kryllar av allehanda ont-i-bröstetpatienter på akutmottagningen, som inte har hjärtrelaterade problem. Å andra sidan, fångar man desto fler hjärtinfarkter, symtomen är s a s "överinklusiva".

Med stroke är det tvärtom. Bortsett från att en del symtom är rätt subtila, så finns det en uppsjö symtom som är rätt tydliga, om inte för den drabbade så åtminstone för omgivningen. Plötsliga funktionsbortfall i sånt som hjärnan styr: balans, tal, mimik, koordination (tappar kaffekoppen), ögonrörelser etc borde egentligen leda tanken till stroke. Om man räknar in sammanhanget (fylla, trötthet etc) och exkluderar symtom som inte kommit plötsligt, så tror jag att många liv skulle kunna räddas bara fler sökte akuten i rätt läge.

Spam-mail är däremot ett otyg. Ofta nyttjar de just viljan att hjälpa andra människor. Pajjade mailservrar är bara ett problem, ett annat är att den mailadress du skickar ifrån blir synlig för alla som tar emot mailet, och deras adresser blir tydliga för nästa generation kedjemailare etc. På så vis sprids e-mailadresser, och nya spam-mail och annan skit bara väller in. Varje dag rensar jag tiotals spam ur min breflåda. Väldigt synd, eftersom kedjebrev är en bra spridningsmetod (uppenbarligen!)
 
ny omgång av kedjebrev

Samma kedjebrev håller nu på att skickas runt igen, den här gången som en powerpointpresentation (.pps).
Även den här gången är inte innehållet något som strokeförbundet ställer sig bakom då innehållet till vissa delar är helt vilseledande.
Du kan läsa mer här: http://www.strokeforbundet.se
 
/Håkan [/QUOTE]

De vanligaste tecknen på stroke är följande:
* Tal- och språkrubbningar, dvs svårigheter att tala eller förstå talat språk eller att läsa och skriva.
* Sluddrande eller otydligt tal
* Balanssvårigheter
* Svårigheter att styra/koordinera rörelserna
* Blixtrande huvudvärk
[/QUOTE]

Det blir till att köra testet på nästa fest eller krogbesök! Även dagen efter (Blixtrande huvudvärk).
 
Det jag reagerar på är att de påstådda neurologerna kan häva effekterna av stroken "totalt". Det skulle jag aldrig våga lova!

Det goda med sådana här kedje-mail är ju att de kanske ökar medvetenheten om sjukdomar och intresset för dem, men det är beklagligt att den som skriver dessa och de som skickar dessa vidare inte själva kontrollerar fakta.
 
Bra att sprida detta

Hej jag fick själv stroke vid 31 års ålder, och fattade inte alls vad det var tog över ett dygn innan ja å frugan tänkte de att man kanske ska åka till läkaren kändes konstigt och dum som man va tänkte man ju att de går över tills i morgon, som tur är gick de ganska bra har mest osynliga handikapp nu å livet går vidare, förövrigt hittade dom inget konstigt alla tester var bra blodfetter mm,
mvh manuel
 
Jag får utslag av spam-mail av alla slag.
Om jag vill ha information om Stroke så söker jag upp det själv. Jag vill inte ha informationen i en pps-fil som kan innehålla fulkod. Att puckona som översatt texten skriver saker av typen "klockan 6 på eftermiddagen" säger ju bara hur högt spam-värde ett sådant mail har.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Säkerhet och räddning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.