Säkerhetsnivå i SVTs "Naturnollorna"

avslutad210712

Gäst
Såg inte programmet när det var i tisdags eller onsdags (kommer inte ihåg vilken veckodag det brukar gå). Däremot ringde min dotter upp mig och till saken hör att hon (ÄNTLIGEN) funderar på att ta sin första fjällvandring och naturligtvis hägrar Kebnekaise och hon hade sett programmet. Förstod inget av hennes upphetsning över ett program som handlade om att "gå upp" på toppen. Dagen efter på jobbet fick jag frågan "har du varit upp på Kebnekaise" med tillägget "det såg inte så lätt ut". Och på min sambos jobb fick hon samma fråga med ungefär samma kommentar. Allt detta gjorde mig nyfiken på vilken väg de egentligen gått så jag var tvungen att boka in reprisen på lördag och nu förstår jag folks kommentarer. Kommer troligen att prata med min dotter och rekommendera henne att välja en något annan väg första gången.
 
Jag klättrade den leden för drygt 10 år sen, när jag som STF-färdledare gick med en grupp från Abisko-Nikkaloukta. I denna tur ingick en toppbestigning på sydtoppen med guide via östra leden, men det var för mkt snö så vi gick norra kraterkammen istället. Jag är ingen van klättrare, men om jag inte minns fel gick vi med slingor i rep utlagda av guiden. Ingen svår klättring, men lite luftigt och framförallt måste det ta en väldigt lång tid att gå via N. kraterkammen och upp på sydtoppen.
 
öringen; sa:
Dessutom tror jag släpar är fel ord. Flyger helikopter är nog närmare sanningen :)


Min pappa jobbade på radiosporten som ljudtekniker för en herrans massa år sedan. När de gjorde ett reportage nära toppen med några bestigare så flögs allt produktionsmaterial och andra människor som står "bakom" kameran. I det fallet var det erfarna klättrare det handlade om, men i det här programmet (som jag visserligen inte sätt) kan jag mycket väl tänka mig att nollorna själva flögs upp för att sedan filmas en stund.


:)
 
Huvudvärk av att se

JAg fick huvudvärk när jag såg ett program när dom paddlade och cyklade. Att dom inte har fått någon info om hur man packar en packning och hur man bär en ryggsäck. Dom klagade på att det var tungt och samtidigt som dom inte hade spänt ryggsäcken.
Tycker det var ett uselt program, Varför inte visa kunniga folk där man får ett större intresse än att visa folk på tur där allt framställs som ett rent helvete.
 
Re: Huvudvärk av att se

Mathias_hoving; sa:
JAg fick huvudvärk när jag såg ett program när dom paddlade och cyklade. Att dom inte har fått någon info om hur man packar en packning och hur man bär en ryggsäck. Dom klagade på att det var tungt och samtidigt som dom inte hade spänt ryggsäcken.

Håller med, fi f*n för nybörjare, dom borde verkligen inte få finnas till. Nej, bort med dom säger jag, bort med dom!!

ps. var kan jag köpa regelboken för hur man packar och bär en ryggsäck?. ds
 
Re: Re: Huvudvärk av att se

öringen; sa:
Håller med, fi f*n för nybörjare, dom borde verkligen inte få finnas till. Nej, bort med dom säger jag, bort med dom!!

ps. var kan jag köpa regelboken för hur man packar och bär en ryggsäck?. ds
Fast det hade ju varit hyggligt om någon hade gett några hjälpsamma tips till nybörjarna, så hade de troligen fått en mycket trevligare tur.

Men det hade kanske inte blivit lika bra teve.
 
Re: Re: Re: Huvudvärk av att se

oscar-ja; sa:
Fast det hade ju varit hyggligt om någon hade gett några hjälpsamma tips till nybörjarna, så hade de troligen fått en mycket trevligare tur.

Men det hade kanske inte blivit lika bra teve.

Jag har bara sett ett avsnitt, det där avsnittet där tre personer ska överleva 24 timmar på en ö i Mälaren.Jag tyckte att de fick alldeles för mycket och självklar info...O bra tv, det e det ju inte i vilket fall.
 
Såg just kebnekajseavsnittet och slogs av ett par saker. Dels så har de verkligen noll koll. Gick de bara uppåt? De hamnade liksom på fel topp ju. Och sen släpade de upp en massa tält och grejer, men var tältade de? Toulpagornis topp är inget tältparadis, och från tältplatsen såg man ner i Singivagge så de kan ju knappast ha gått tillbaka ner i Kitteldalen.

Nä inte bara redigerat, rent och skärt bedrägeri.
 
För att lugna er alla.

För det första vill jag tacka för att ni alla har tittat på programmet och startat denna diskussion. Det är just det som är en av tankarna med programmet.
Att få nya människor att kanske resa sig från TV-soffan. Kanske bli sugen på att "prova på" någon aktivitet.
INTE bli fanatiker som andra där det finns "senaste modellen nördar", "förr var det bättre-människor" eller "gram-jägare".
Bara att väcka intresset till att ge sig ut.

Nu till avsnittet Kebnekaise.

Jag som skriver detta är fotografen till hela avsnittet. Med klätterutbildning och erfarenhet av berg på nästan alla kontinenter på jorden fick jag frågan om jag ville göra detta jobb. Med mig hade vi 1 st producent som klättrede efter en av våra 2 guider. (Alpina Fjällräddningen) samt en ljudtekniker som även han är säkerhetsmedveten vid klättring.

1 guide hade hela tiden koll på deltagarna, 1 guide på oss som klättrade. Jag förflyttade mig, byggde standplats och anropade att deltagarna skulle börja klättra. Lugnt och metodiskt.

Självklart är programmet uppbyggt att det skall se spännande, dramatiskt ut. Och att tittaren skall känna en liten bit avundsjuka och en liten bit sug efter att "prova på ett liknande äventyr".

Vi klättrade alla 8 hela vägen från Keb Fjällstation upp till toppen, med en övernattning. Man kan inte flyga helikopter bara för att man kan. Då tappar man hela stämningen. Helikoptern mötte oss på toppen, cirkulerade runt några varv för att få avslutningsbilder och sedan flög den ner igen.

Slutligen; Säkerhetsnivån på Naturnollorna är alltid viktigast, det går att göra bra TV med säkerhetstänk.

Tack,

P.s. Snart börjar andra säsongen av Naturnollorna, håll i er! D.s

V.
 
...P.s. Snart börjar andra säsongen av Naturnollorna, håll i er! D.s
V.

Jag hoppas ni får tag på lika bra deltagare som i första avsnittet, de fyra bröderna var roliga, bjöd på sig själva och slutet gav en extra knorr när de hjälpte den svaga och lät honom gå först vilket var något man inte trodde så som de tjafsade med varandra i början.

Jag såg inte alla avsnitt men deltagarna i de följande var rätt trista...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.