Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-12-07, 14:15
Gråbuse Gråbuse är inte uppkopplad

Hyra?

Bra tråd, jag har precis börjat fundera i dessa banor.

Jag har själv ingen personlig erfarenhet av nödsändare eller GPS-apparatur på turer mer än min iPhone som fått följa med som nödfall, har dock bara gått skapligt icke-avancerade turer i svenska fjällen. Har dock börjat snegla lite på ex göra en längre tur i Sarek eller Alaska och tänker då att jag vill ha både gps och nödsändare. Någon som vet om det är möjligt/värt att hyra detta om man bara ska göra en enskild längre tur? Vart kan man tänkas hyra isf?
Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 20:09
Still Alive Still Alive är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Gråbuse Visa inlägg
Bra tråd, jag har precis börjat fundera i dessa banor.

Jag har själv ingen personlig erfarenhet av nödsändare eller GPS-apparatur på turer mer än min iPhone som fått följa med som nödfall, har dock bara gått skapligt icke-avancerade turer i svenska fjällen. Har dock börjat snegla lite på ex göra en längre tur i Sarek eller Alaska och tänker då att jag vill ha både gps och nödsändare. Någon som vet om det är möjligt/värt att hyra detta om man bara ska göra en enskild längre tur? Vart kan man tänkas hyra isf?
http://www.sarinfo.se/
Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 20:42
vandrafjäll vandrafjäll är inte uppkopplad

För er som inte hört talas om Garmin Inreach Explorer så läs lite på länken nedan. Jag tycker att den är den absolut bästa nödsändaren på marknaden. Dyr och kräver abonemang. Men det går att kommunicera via sms, man kan även få väderprognoser via sattelit och gpsposition. Abonemangen varierar men jag själv löser det med en månads när jag är ute på vinterturer.

https://m.outdoorgearlab.com/r ... xplorer-plus
Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 21:13
OBD OBD är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av vandrafjäll Visa inlägg
För er som inte hört talas om Garmin Inreach Explorer så läs lite på länken nedan. Jag tycker att den är den absolut bästa nödsändaren på marknaden. Dyr och kräver abonemang. Men det går att kommunicera via sms, man kan även få väderprognoser via sattelit och gpsposition. Abonemangen varierar men jag själv löser det med en månads när jag är ute på vinterturer.

https://m.outdoorgearlab.com/r ... xplorer-plus
Jag håller helt med om att InReach är helt suverän att kommunicera med. Både med e-post och SMS. Hur den fungerar som nödsändare har jag som tur är ingen erfarenhet av.
Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 06:53
Still Alive Still Alive är inte uppkopplad

Jag funderade på att inhandla InReach, men valde bort den pga det högre priset.
Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 09:11
Sentient6 Sentient6 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Still Alive Visa inlägg
Jag funderade på att inhandla InReach, men valde bort den pga det högre priset.
Jo, 5000 i inköp och sedan minst 500 per år tickar ju på en bit.

Jag sätter också lite frågetecken för vad en InReach klarar för ogästvänlig omgivning. Den ska vara hjälpligt vattentät men hur är det med t.ex kyla?
Och så går det ju inte komma ifrån att fler funktioner drar mer energi så batteriet kan ju bli en potentiell risk också, även om det väl kan uppvägas om man kånkar med sig powerbanks.
Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 10:33
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Livräddning eller kommunikation?

Jag tror att vi jämför litet äpplen och päron i den här tråden. En PLB är givetvis överlägsen när det gäller enbart livräddning men någon kommunikation får man inte. Man får nog betrakta inReach som en kommunikationsutrustning med möjlighet till väl fungerande livräddning. Därav prisskillnaden. Jag tycker att fördelen med att kunna kommunicera (med både hemmaplan och eventuell räddningspersonal) är värd pengarna.
Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 11:42
vandrafjäll vandrafjäll är inte uppkopplad

Och jag har inställt så min position skickas vart tionde minut, så skulle något hända t ex en lavin och jag överlever men blir av med inreachen så kan min fru se vart jag befinner mig. Då vet de iallafall vart de skall söka.
Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 18:06
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av vandrafjäll Visa inlägg
Och jag har inställt så min position skickas vart tionde minut, ... Då vet de iallafall vart de skall söka.
Hur länge räcker ditt batteri om/när du skickar positionsangivelse var tionde minut du är under förflyttning? Eller dygnet runt? Räcker laddningen - en dag - en vecka - flera veckor? Klart intressant aspekt som inte tagits upp tidigare vad jag vet. Resten är väl mest en kostnadsfråga - och där har vi alla här till syvende og sidst olika förutsättningar, resurser och preferenser...
/Odd
Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 18:31

Min uppfattning

Jag har haft min inReach omkring 4 år men inte gjort någon egentlig mätning. Min uppfattning är att den räcker ca 4 dagar (med 10-minuters intervall) om du använder den 7 timmar per dag. Jag skickar "godnatt-meddelande" när jag slår läger och stänger av den ca en timme senare. Då har hemmafronten hunnit reagera om dom har något på hjärtat.
Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 22:16
Sentient6 Sentient6 är inte uppkopplad

Enligt Garmins hemsida:
"Upp till 100 timmar i 10 minuters spårningsläge (standard); upp till 75 timmar vid 10 minuters spårning med 1 sekunds loggning; upp till 30 dagar vid strömsparläge med 30-minutersintervall; och upp till 3 år i energisparläge"

Men det handlar väl iofs bara om stand by då, inte om man skickar meddelanden och sånt
Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 05:35

Bra ändå med litet "fakta". Begreppet "upp till" är möjligen litet luddigt.

Min inReach är ju trots allt några år så den nyare kan ju ha lite bättre konstruktion när det gäller batteriförbrukning.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32.