Lätt/kompakt kamera till vandring

Vad ingen hitintills nämnt är att teckningen i objektiven på små, kompakta, vädertåliga kameror är dålig. Mina erfarenheter med Pentax WP gjorde mig gråtfärdig. Efter två modeller är det en reducerad till nödkamera.
Canon G12 som jag brukar är riktigt hyfsad, men inte alls i klassen som en kamera med riktigt bra optik. Men alla kräver ju inte att rektanglar skall bli just rektanglar etc.
Problemet visar sig främst vid närafoto och makrobilder.
 
Vattentäta pocketkameror ger en dålig bildkvalitet i jämförelse med bra pocketkameror. Själv har jag en Panasonic FT4, men har sett resultaten från andra kameror också. Med lite efterbehandling blir i allmänhet bilderna acceptabla, men nog ska vädret ändå vara bra uselt för att man ska ta fram den i stället för en bättre pocketkamera eller systemkamera. Nikon AW1 kan kanske vara bra, men den är ju ingen pocketkamera.
 
Max 2000 kr (ej vädertätad)?

Får jag "uppa" den här tråden lite. Jag ska upp i fjällen en månad med tillgång till 12V och kommer att lämna min Nikon D90 hemma. Har en iPhone 4S men klurar på en kompakt point-and-shoot. Om jag tycker att 2700 är mer än vad jag vill ge, vad finns mellan 1000-2000 kr som ger hyfsad kvalitet, HD-video och gärna RAW-möjlighet?

Kan tänka mig att ha kameran i plastpåse så väderskal och undervattensfilmning är inte prio.
 
Jag kom nyss hem från en veckas fjälltur i Jotunheimen med toppbestigning och enda kameran jag hade med var GoPro Hero 3+ black edition och bilderna blev sagolika!
Du kan söka på mig på instagram (arjemma) så kan du se några av bilderna. Jag ska även lägga upp på min blogg och på utsidan men jag har inte hunnit än.

Gopro är riktigt liten och behändig och den klarar riktigt tuffa väderförhållanden vilket gör att du inte blir rädd för att ta upp kameran och fota även om det ösregnar. Dessutom är det så stor vidvinkel att du lätt kan ta snygga selfies på toppar där du får med mycket bakgrund.

Dessutom kan du filma snygga panoramor om du vill det :)

Vi tog bara kort och filmade från en topp och batteriet räckte gott och väl en vecka.

Jag kommer aldrig åka till fjällen med en annan kamera.

Visst en gopro kostar lite men den är värd varenda krona enligt mig.
 
Gopro är hur bra som helst...men det beror på vad man vill göra med sina bilder. Skall dom bara upp på webben så är det inga problem, vill man dock riva lite i dom i PH eller LR och skriva ut så är en kamera med RAW stöd klart bättre/nödvändigt.

Jag kör med min hårt använda RX100 där vikt är av vikt;)
14234202339_9e2a0d208f_b.jpg
[/url]DSC03104.jpg by RedEarMedia, on Flickr[/IMG]

Skall själv till Jotunheimen nästa vecka...och Gopro åker med;) + min rx100/ om jag känner mig stark min dslr;)
 
Aa jo det kan jag hålla med om! Jag har ju inte så stora krav när det gäller förstoringar och sånt. Jag kollar mest på bilderna på tvn eller använder dem på webben. Har man bara det som krav så är den guld värd. :)

Riktig fin bild förresten och lycka till i Jotunheimen! Älskar det området otroligt mycket.
 
Någon som har testat Canons nya G7X än? Jag känner mig riktigt sugen på att byta ut min gamla G9:a mot en sådan.

Det kommer nog tester av de nya intressanta `kompakterna´ G7X och LX100 på Dpreview när som helst. DxO Mark har sin test av sensorprestandan på G7X klar och lite ovanligt för Canon har den fått högt betyg. Den slår Sonys RX100III och din gamla G9 är som synes rejält distanserad. Dock är detta ingen test av övriga kameran, optik etc.men som sagt, det vilken dag som helst nu.

http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...0-III-versus-Canon-Powershot-G9___978_957_532
 
Ett alternativ till en kompaktkamera för vandring som jag själv funderar på just nu är Olympus OM-D E-M10 (alt E-M5 som är vatten skyddad) med den nya 14-42mm EZ pankakszoomen som ger system kamerans fördelar till ett mycket kompakt formar och totalvikt på 493g.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
fson Lätt kamerastativ+huvud för vandring? Fototeknik 4
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
Avslutatmedlemskapx Lätt Dv-filmutrustning? Fototeknik 2
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
jd pyttelitet, lätt stativ Fototeknik 6
bjornw Hur lätt kan ett stativ vara? Fototeknik 2
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
peter1969 Från system till kompakt.... Fototeknik 7
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
MikaelK Kompakt eller system? Fototeknik 11
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...