Gas

Samma

Jag har aldrig haft några problem med gas som inte förgasar oavsett märke. Julas är förmodligen tillverkade i samma fabrik som all annan "engångsgas". Skulle det bli problem kan man ju stoppa ner den i sovsäcken en liten stund (förutsatt att sovsäcken är uppvärmd).
 
Har bara använt Julas gas med scouter och endast sommartid, men kan inte säga att jag upplevt några svårigheter med den. Jag brukar emellertid - när det är nedåt nollan ute - gärna förvara gasen varmt tills den ska användas. Ibland ställer jag den också i lite varmt vatten (jag häller på termos när köket är igång) för att det ska förgasas enklare.
 
Jag har nästan uteslutande kört engångsgas från JULA de senaste åren.
(Jag hade en bra skvätt klubb-återbäringsrabatt att ta ut som höll på att passera giltighets-
datum efter garagebygget - tog ut det i form av JULAs Axley gasolkanistrar. Mestadels 227g
CP250 liggande butan men även några 230g butan/propan med Lindalgänga. Skillnaden
mellan JULA och Biltema är att på JULA får man återbäring på sina köp, det får man inte
hos Biltema...) Aldrig haft några problem med gas från JULA. Och tänk även på att det oftast
går alldeles utmärkt att köra med inverterad gasolbehållare - men öva detta hemma först!

PS
Jag begriper inte varför folk ständigt går omkring och oroar sig för gasinnehållet i /funktionen
hos engångsgasolbehållare. ALLIHOP kommer i princip från samma leveranskälla, oberoende
av vad det sedan står tryckt utanpå behållaren. Det finns visst bara någon enstaka fabrik i hela
världen som tillverkar de här, men de gör det istället i MEGA-skala, sett till antalet...
 
Alla flaskor med den formen i olika storlekar med olika varumärken kommer förmodligen från samma fabrik i Korea - det finns bara ett fåtal men väldigt stora tillverkare som gör sådant - det är plåtsnideri på högnivå innan de klarar alla kraven och därför körs i enorma serier när maskinerna väl är intrimmade med kanske tusenatals flaskor kasserade innan själva produktionen mot kund börjar...

Det kan dock vara lite olika gasolblandningar efter de olika kundernas önskemål.

julas version är förmodligen närmast identisk innehåll med biltemas, som i sin tur är väldigt lik Primus egna...
 
Tack för återkopplingen på Gas-frågan!
Vi körde med Julas gas förra sommaren på bilsemester utan problem.
Kommer nog att köpa Julas också inför årets vandring.

Konstigt att Naturkompaniet säljer Sommargas / Vintergas...
Har förstått att det har med temperaturen att göra.
Undrar om deras Sommargas kan jämföras med Julas / Biltemas.
/Magnus
 
Skillnaden mellan sommar och vintergas är vad jag förstår förhållandet butan/propangas.

Den är i princip lika mellan primus sommargas och Julas/Biltema-gas.
 
En fundering kring gas.
Kan man köra vätskematat, dvs burken upp o ned, med exempelvis en omnifuelbrännare? Eller ska brännarens konstruktion vara kompatibel med den tekniken. Vad skiljer?
 
En fundering kring gas.
Kan man köra vätskematat, dvs burken upp o ned, med exempelvis en omnifuelbrännare?
Eller ska brännarens konstruktion vara kompatibel med den tekniken. Vad skiljer?
Värmeåterkopplingen i brännaren. Det är skillnaden.
Sedan så är vissa brännarutformningar bättre än andra på att hålla lågan och återföra värme tillbaks till förgasningsdelen.

Men i princip så kan de vätskebrännare som klarar att bränna bensin och/eller fotogen också bränna vätskeformig gasol förutsatt att de förses med rätt storlek på brännarmunstycke. Jag har till och med lyckats få en Optimus 207 -brännare att bränna vätskeformig gasol (efter förvärmning med gasformig gasol) när jag till slut lyckades borra ett korrekt hål i ett munstycke. Diameter 0,45mm vill jag minnas blev bäst...

Just Primus Omnifuel är rätt kass på att köra vätskeformig gasol, den återför värme dåligt iom sin vida släta brännarkopp och den har en olämpligt utformad, för liten, flamhållare för gasol... Optimus Polaris är ett bättre val för sådana övningar. Den har dessutom en anslutning mot gasolbehållaren som är avsedd för att vändas på...
 
... Konstigt att Naturkompaniet säljer Sommargas / Vintergas...
Jag antar att du refererar till Primus tre olika originaltyper av egenmärkta gasolbehållare för engångsanvändning..:
Primus Gas som dom kallar just Summer Gas / Power Gas / Winter Gas. Ett rätt snyggt (eller styggt?) sätt att skapa diversifiering av produktutbudet - och att därigenom kunna pegga upp priset till (aningslös) konsument. Vän av ordning vet att fysikens, och kemins, lagar trixar marknadsförarna inte med även om dom, som här, gärna försöker se ut som om dom gjort just det...

Grundfakta är att det finns tre olika gasformiga gasolämnen som används i engångsgasolbehållarna: Propan, Butan samt Isobutan. De har olika fysikaliska egenskaper, men ger i princip samma brännareffekt när de förbränns tillsammans med atmosfärens syre. Skillnaden är att Propan har en kokpunkt ända nere på -42°C (vilket ger oss bra gastryck ur behållaren vid alla frilufsartemperaturer, även på Grönland), Butan har sin kokpunkt vid (i det här fallet) mycket sämre / bekymmersammare -0,5°C (vilket inte ger oss något användbart gastryck vid annat än sommartemperaturer - om man inte trixar till det) och slutligen Isobutan som har sin kokpunkt vid ca -11°C (vilken vore en utmärkt gas för oss i alla lägen utom i smällkallaste vintern - men isobutan har andra egenskaper som gör att tillverkarna undviker höga halter av den gasen).

Så där har vi det; propan kokar ju av bra så varför kör vi inte rakt av på propan?!? För att då skulle behållarna vara MYCKET tyngre! Vid vanliga sommartemperaturer blir trycket i engångsbehållarna olagligt höga, de riskerar att spricka snabbt om de blir liggande i solen t.ex. Ganska o-bra egenskap, eller hur?
[Vanliga flergångsgasolbehållare i Skandinavien är fyllda med propan - men vi som ska bära omkring på eländena vill nog inte ha en 230grammare som vägde in på sådär 2-3 kilo, eller hur? ]

Butan / Isobutan då? Jo de har avsevärt mycket lägre avgasningstryck vid sommartemperaturer, och de blir inte olagligt sprickbenägna om de glöms framme i sommarsolen - så tillverkarna fyller gärna behållarna med höga andelar butan (227-grams CP250 innehåller ren butan - och den fungerar utmärkt under sommarhalvåret här i Skandinavien!) och blandar in så lite propan som de kan komma undan med för att hålla maxtrycket i behållaren på idiotsäkra nivåer...

Där har vi i korthet grunderna, nu kommer vi till trixandet: Genom att variera procentsatsen isobutan i förhållande till butan kan man sänka gränsen för när behållaren slutar fungera vettigt under 'senhöst till senvår'-förhållanden. Detta för en given propaninblandning, normalt sådär 20-25%. Propanhalten går inte att höja, av ovan förklarade skäl, men man kan alltså byta ut en del butan mot isobutan - vilket har gjorts av många märken under åren... Så det kan vara av intresse att veta om en enskild behållare man håller i handen innehåller en bra halt isobutan - åtminstone för användning under 'senhöst till senvår'-förhållanden... Under resten av året har det ingen betydelse alls!

Nästa nivå av trixande är den som Primus fick medalj för, för ett antal år sedan: Att med ett poröst papper virat ett varv inne i behållaren skapa en form av veke som ökar den verksamma yta som gasen kokar av från. Alltså inte bara den rena vätskeytan utan även från ytan på det porösa papperet som suger upp vätska i sig. Klart smart - nu kunde man sänka användningstemperaturen för den vanligaste blandningen av isobutan / butan (och propan) med tiotalet grader Celsius, kanske till och med ner till de -22°C som Primus uppger.
Och naturligtvis: Ta ut ett väsentligt högre enhetspris... Men, tycker man som konsument att det verkligen är värt extrakostnaden - så är det bara att köpa och köra!

Jag skulle nog aldrig tycka att det är värt överpriset, men så har jag inte stängt in mig i Omnifuelhörnet heller (den är usel på att köra vätskeformig gas från inverterad behållare - värmeåterkopplingen blir för liten när det är kallt) utan jag kör Polaris (med inverterad gasbehållare) när det är kallt och GB74 med CP250-butan när det inte är kallt. Billigaste möjliga gasolbehållare i bägge fallen, för överprissatta behållare skulle bara irritera mig... :)
 
Jag antar att du refererar till Primus tre olika originaltyper av egenmärkta gasolbehållare för engångsanvändning..:
Primus Gas som dom kallar just Summer Gas / Power Gas / Winter Gas. Ett rätt snyggt (eller styggt?) sätt att skapa diversifiering av produktutbudet - och att därigenom kunna pegga upp priset till (aningslös) konsument. Vän av ordning vet att fysikens, och kemins, lagar trixar marknadsförarna inte med även om dom, som här, gärna försöker se ut som om dom gjort just det...

Grundfakta är att det finns tre olika gasformiga gasolämnen som används i engångsgasolbehållarna: Propan, Butan samt Isobutan. De har olika fysikaliska egenskaper, men ger i princip samma brännareffekt när de förbränns tillsammans med atmosfärens syre. Skillnaden är att Propan har en kokpunkt ända nere på -42°C (vilket ger oss bra gastryck ur behållaren vid alla frilufsartemperaturer, även på Grönland), Butan har sin kokpunkt vid (i det här fallet) mycket sämre / bekymmersammare -0,5°C (vilket inte ger oss något användbart gastryck vid annat än sommartemperaturer - om man inte trixar till det) och slutligen Isobutan som har sin kokpunkt vid ca -11°C (vilken vore en utmärkt gas för oss i alla lägen utom i smällkallaste vintern - men isobutan har andra egenskaper som gör att tillverkarna undviker höga halter av den gasen).

Så där har vi det; propan kokar ju av bra så varför kör vi inte rakt av på propan?!? För att då skulle behållarna vara MYCKET tyngre! Vid vanliga sommartemperaturer blir trycket i engångsbehållarna olagligt höga, de riskerar att spricka snabbt om de blir liggande i solen t.ex. Ganska o-bra egenskap, eller hur?
[Vanliga flergångsgasolbehållare i Skandinavien är fyllda med propan - men vi som ska bära omkring på eländena vill nog inte ha en 230grammare som vägde in på sådär 2-3 kilo, eller hur? ]

Butan / Isobutan då? Jo de har avsevärt mycket lägre avgasningstryck vid sommartemperaturer, och de blir inte olagligt sprickbenägna om de glöms framme i sommarsolen - så tillverkarna fyller gärna behållarna med höga andelar butan (227-grams CP250 innehåller ren butan - och den fungerar utmärkt under sommarhalvåret här i Skandinavien!) och blandar in så lite propan som de kan komma undan med för att hålla maxtrycket i behållaren på idiotsäkra nivåer...

Där har vi i korthet grunderna, nu kommer vi till trixandet: Genom att variera procentsatsen isobutan i förhållande till butan kan man sänka gränsen för när behållaren slutar fungera vettigt under 'senhöst till senvår'-förhållanden. Detta för en given propaninblandning, normalt sådär 20-25%. Propanhalten går inte att höja, av ovan förklarade skäl, men man kan alltså byta ut en del butan mot isobutan - vilket har gjorts av många märken under åren... Så det kan vara av intresse att veta om en enskild behållare man håller i handen innehåller en bra halt isobutan - åtminstone för användning under 'senhöst till senvår'-förhållanden... Under resten av året har det ingen betydelse alls!

Nästa nivå av trixande är den som Primus fick medalj för, för ett antal år sedan: Att med ett poröst papper virat ett varv inne i behållaren skapa en form av veke som ökar den verksamma yta som gasen kokar av från. Alltså inte bara den rena vätskeytan utan även från ytan på det porösa papperet som suger upp vätska i sig. Klart smart - nu kunde man sänka användningstemperaturen för den vanligaste blandningen av isobutan / butan (och propan) med tiotalet grader Celsius, kanske till och med ner till de -22°C som Primus uppger.
Och naturligtvis: Ta ut ett väsentligt högre enhetspris... Men, tycker man som konsument att det verkligen är värt extrakostnaden - så är det bara att köpa och köra!

Jag skulle nog aldrig tycka att det är värt överpriset, men så har jag inte stängt in mig i Omnifuelhörnet heller (den är usel på att köra vätskeformig gas från inverterad behållare - värmeåterkopplingen blir för liten när det är kallt) utan jag kör Polaris (med inverterad gasbehållare) när det är kallt och GB74 med CP250-butan när det inte är kallt. Billigaste möjliga gasolbehållare i bägge fallen, för överprissatta behållare skulle bara irritera mig... :)
Hur är det med Primus Omnilite?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 12
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...