Förvaring av T-röd på roadtrip?

Ska på en roadtrip med dottern i sommar. Ska bo i tält och tänkte ta med Trangia-köket. Använder T-röd som bränsle. Det fungerar fint vid dagsvandringar. Men hur går det på en roadtrip? Klarar T-röd att förvaras i en varm bil på sommaren? Måste jag ta den med mig varje gång jag lämnar bilen?

Tacksam för svar!
 
Jag tror inget det är några problem med att låta T-röd ligga kvar i bilen. Denna tro baserar jag på att man inte tar med/ur reservdunken med bensin när man lämnar bilen. Den termiska tändpunkten för bensin är ungefär densamma eller t o m lägre än den för T-röd. Alltså borde det vara lugnt.
 
Det kan vara smart att ha den nära golvet, där är det normalt svalare. Undvik att ha flaskan i solen innanför en ruta alltså:)
 
Det blir nog rätt varmt i bensintanken på en bil som står stilla i solen också. Och man har väl aldrig hört talas om en bil som självantänt?
 
Jag har haft T-röd samt gas i bilen under flera semestrar, dessutom är jag lat så T-röd har råkat bli kvar i bakluckan även till höstens helgturer, inget har läckt och bilen har inte brunnit.
 
Hej.
Vet ej om du redan har Trangias säkerhets flaska.
Skall du använda Trangias brännare eller någon annan för den delen också så bör du använda Trangias säkerhets flaskor.
Gör du inte det så kan olyckan vara framme och du kommer ångra dig för resten av livet.
Risken är lika stor för för dej själv som för alla andra inom 3 till 4 meters radie.
Finns att köpa i dom flesta frilufts butiker.
https://shop.trangia.se/sok/t röd Bränsleflaska
 
Det blir nog rätt varmt i bensintanken på en bil som står stilla i solen också. Och man har väl aldrig hört talas om en bil som självantänt?

I min pappas första bil VW 1200 som dessutom var svart fick han inte tanka fullt på sommaren en för då kunde bensinen rinna över när den blev varmt. Bensintanken finns under bagageluckan fram.

Per
 
Under någon av stolarna i framsätet har någon lärt mig är bra placering av T-röd/Tenol/gasol.

Vill man var extra försiktig kan man stoppa flaskan i en blöt strumpa. Jag känner nog ingen som efter ett tag har ett antal udda strumpor/sockor.

Eller rulla in flaskan i en frotte'handduk.
 
Bil tank har ventilation

Jfr ej bil med en sluten tank och tät flaska bil har säkerhets system om ej äldre än 25 år.
Al flaska betydligt bättre än plast ,säkerhets flaska med ventil
Bäst men Aluminium kräver mycket värme innan innehåll blivit varmt
Men ha flaska i koffert om du har eller på golvet då det kyler bra även fönster normalt lite öppet på sommaren och ventilerar bort gaser före exploderar.
Om man ej fyller brinnande brännare med plastflaska ska nog allt gå bra.
 
Med tanke på hur många som har gasflaskor och diverse brännbara vätskor liggandes i bilarna så kan du nog vara lugn.
Skulle de uppstå något läckage så lär du känna det på lukten när du öppnar bilen.
Ställ flaskorna i en balja som samlar upp vätskan om det mot förmodan skulle bli något läckage. Då slipper du få golv- eller bagagerumsmattan indränkt.

Beroende på vart du parkerar så kan du ju alltid gömma flaskan bakom något utav bilens däck om du känner dig orolig.

Du bör använda en säkerhetsflaska till t-spriten, och den tål högre tryck än flaskan som spriten kommer i från början.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Förvaring av Omnilite under tur? Kök och brännare 11
Iztor Förvaring av gasol i bil? Kök och brännare 12
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
Ducati Förvaring av kök Kök och brännare 8
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
zotter Kvarbliven t-röd i brännaren ner i packningen? Kök och brännare 25
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
UnderEnTarp Mjuk flasta till t-röd! Kök och brännare 14
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3
BrittMarie Skillnad på T-röd och T-röd? Kök och brännare 20
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.