Hjälp med val av multifuelkök

... Och till Polar300 så glömde jag svara att det är tänkt till 4 personer
(i min åtgångsbeskrivning med 3 mål mat)...
Då talar ännu mer för ett Trangia 25 -kit. Så jag upprepar mig:

Ett Trangia T25 (ta ett DuoSSAL om det blir ditt första Trangia, de håller i evighet och kan enkelt 'diskas' med sand e.dyl. utan att förfaras) + en 4,5L lägerkittel (för pasta till hela bandet) och även Multi-Disc samt Kittelstöd.

Denna eldar du med ett Optimus Polaris + PolarDawg2 tystbrännarhatt, sittande i en Trangia X2 brännarkopp (Trangias artikelnummer är 788205 för koppen lös). I alla normala fall så kör du med campinggasol (gasformigt eller flytande) men har möjligheten att köra alkylatbensin, lysfotogen, flygfotogen (eller diesel - när inget annat finns att få) helt efter eget huvud och önskan.

Detta är väl det perfekta köket om förutsättningen är både ett kök för beredskapsläge hemma och ett kök för uteliv med 4 personer. Med 4 personer ser ni lätt till att fördela bördan, då är inte kökets totalvikt (med bränsle!) något problem. Och är du ute ensam så tar du bara Polarisköket med benställning, gasbehållaren, den mindre kastrullen och tamojen - enkelt och lätt nog...
/Odd
 
Tackar för svar!

Hade missat den länkade tråden så den ska gås igenom.

Synda att trangias "egen" multifuelbrännare väger så mycket, borde ju finnas utrymme att göra den väldigt lätt i och med att vindskydd och ställning redan finns.

Den multibrännaren går bort i min värld.
Saknar reglering vid brännaren.

/John

Ps
Jag har den, men jag har rätt många kök.
Ds
 
Medans Trangia med gas vågar man faktiskt köra även inne i tält om det är dålig väder och inte kan göras i absid (då brukar det också blåsa och därmed bra ventilation ändå) - dock försäkra om god ventilation då det drar syre för 10 personer när köket är igång.

Inte labba med inverterad gasbehållare då kanske...
Det är kolmonoxidförgiftning campare dör av, inte syrebrist...

/John
 
Bland de två bästa multibränsleköken är Optimus Polaris och Primus Omnifuel. Båda går att elda på det mesta och även montera in i Trangia. Primusen passar bäst den kopp som finns på Trangiabrännaren med en annan bottenskruv. Optimus använder ett och samma munstycke som gör livet enklare för användaren och har även inbyggd rensnål som aktiveras med magneten i multiverktyget. Primus har separata munstycken för gas/bensid/fotogen. Optimus pump är rejäl men inte lika bra som Primus pump.

Båda köken är stadiga med originalbenstöd. Ett annat bra alternativ är Primus Omnilite Ti, inte lika stadiga benstöd men funkar ändå med en 3L-kastrull. Finns en tyst brännarhuv som originaltillbehör vilken sitter fast utan ståltråd. OmniDwag och motsvarande sitter oftast fast i brännaren av att metallen vidgar/krymper i värme/kyla och ska man vara säker på att dom inte trillar av krävs en ståltråd över huven för att hålla fast den.

Primus är ett svenskt företag...
 
Nja, sakta nu Ingvar...
PolarDawg2 för Polarisen fastnar så rejält (efter första genomvarma eldningen) att det behövs värme OCH verktyg för att få loss den ur brännaren. Behövs absolut inte någon ståltråd där inte. (Och det är inte bara min egen erfarenhet.) Dessutom så finns det normalt ingen som helst anledning till att ta bort den när den väl är på plats - eftersom något byte av munstycke inte är aktuellt, och rensningen av munstyckets utströmningshål görs underifrån med magneten på multiverktyget...

Och jag anser att bägge alternativen passar mycket bra i Trangias X2-kopp. Det är bara att skruva bort bensatsen och ersätta den med X2-koppen. I bägge fallen...

En annan kommentar kan också vara att Primus Omnifuel drar väsentligt mycket mer förvärmningsbränsle än Optimus Polaris under lika-för-lika förhållanden. Detta på grund av att utformningen av värmeåterledningen har en bättre verkningsgrad i Polarisen...
 
Skall man köra i trangia 25/27 strunta i Primus Omnifuel - dels för att den är lite väl stor, svår att förvärma (drar mycket T-sprit) och heller inte kan dras ned till sjudningsnivå innan köket blir instabil i sin förbränning (kort sagt brännaren kallnar för att lågan inte vid låga pådrag berör koppen och ger värme till förgasardelen)

Primus Omnifuel är en reamotor till för situationer när man skall smälta spannvis med snö till vatten - inte för känslig såskok...

Optimus Nova/Polaris är bokstavligen som gasol-kök och kan justeras från mycket liten låga till full gas precis som en gasolkök fast den kör på flytbränsle.

Mer storleksmässigt balanserad brännare för Trangia 25/27 är att använda Optimus Nova (utan plus - det är viktigt!), Optimus Polaris, eller Primus Omnilite, sistnämnda som också klarar lågpådrags-bränning bättre än Primus Omnifuel...

Mitt val mellan de två köken är Optimus Nova/Polaris framför Primus Omni-lite även om det sistnämnda också är ett bra alternativ.

Motivationen Optimus framför Omnilite är att Optimus har flänsar i sin kopp som garanterar värmen för förgasning uthålligt över tiden även vid mycket liten låga (sjudning) och att man inte behöver fippla med munstycken vid olika bränslen inklusive campinggasol.

Det är situation när man skall över 4000 meters höjd som Omnilite blir ett bättre alternativ där man med munstycksbyte (till smalare - dvs. bensin eller fotogen-munstycke även när man kör med campingasol) kan anpassa förbränningen med höjden då ju mindre syre det är i luften per volym luft, ju mindre bränslegas-flöde tål köket för att inte brinna för fett och lysande.
 
Hur är det med Optimus Polaris , kan man rensa förvärmningsröret som kan slagga igen vid längre tids drift med orena bränslen.
Eller kan det köpas som reservdel och has som en bytesdetalj

*Prepper*
 
Hur är det med Optimus Polaris , kan man rensa förvärmningsröret som kan slagga igen vid längre tids drift med orena bränslen.
Eller kan det köpas som reservdel och has som en bytesdetalj

*Prepper*

Vad jag vet är det bara MSR som använder sånt. Jag har aldrig behövt rensa mina slangar på MSR och inte upplevt något problem med de andra märkena heller. Men använder man smutsiga bränslen skulle det kunna vara en vinst i detta....


Nja, sakta nu Ingvar...
PolarDawg2 för Polarisen fastnar så rejält (efter första genomvarma eldningen) att det behövs värme OCH verktyg för att få loss den ur brännaren. Behövs absolut inte någon ståltråd där inte. .../

Det är mina erfarenheter i alla fall. Att dessutom inte ha möjligheten till service under färd låter inte bra oaktat inbyggd rensnål (MSR/Optimus). Spiller man lite mat t.ex. så måste man rengöra...

Men jag gillar brännaren i Optimus-köken. Justerbarheten, förvärmningen. Optimus Polaris med Primus-pump är riktigt bra tycker jag men man måste tömma trycket i flaskan innan man skruvar bort slangen. Givetvis pumpar man inte förrän slangen sitter på pumpen...

Det perfekta frilufstköket är ännu inte byggt...
 
Hur är det med Optimus Polaris, kan man rensa förvärmningsröret
som kan slagga igen vid längre tids drift med orena bränslen. Eller
kan det köpas som reservdel och has som en bytesdetalj *Prepper*
Reglernålen (ventilspindeln) kan tas ut för rengöring, munstycket kan tas bort för (mer än normal) rengöring - och själva brännarkroppen med ytterröret (är det förvärmningsröret som du kallar det?) till ventilspindeln kan nog enkelt tvättas ur och tryckluftsblåsas.

Avser du tryckluftsblåsning kombinerad med extern gasolbrännarupphettning (för att glödga och förbränna ev. intern koksavlagring) så tror jag inte någon användare av Polaris har ens kommit i närheten av att detta skulle kunna behövas. Köken är för nya för det. Sådan totalrenovering brukar det inte vara läge för annat än i mååånga årtionden gamla kök - som körts med gammal handelsdiesel (eller råolja/sillolja?) dagligen i åratal. Jag har bara råkat ut för det i en gammal misshandlad 50-tals Optimus 111 där brännaren till slut gick att avkoksa med den metoden...
 
Ja ok - huvudsaken är att förvärmingsröret går att rensa.
Det är det som kan koksa igen med skitsoppa

Haha , jag är gasmänniska och då är vi bortskämda.
Jag kör i extrem kyla o så med gas men om det finns
kök tar allt i nödfall så kikar man på det och köper
 
Hur är det med Optimus Polaris , kan man rensa förvärmningsröret som kan slagga igen vid längre tids drift med orena bränslen.
Eller kan det köpas som reservdel och has som en bytesdetalj

*Prepper*

Vad jag vet så finns ingen förgasarrör i optimus Nova/Polaris, ej heller i Omnifuel/omniLite då förgasningen sker i blocket under munstycket.

Den delen som förgasar är kaviteten under munstycke och reglerventilens gängor mm. vilket innebär att tar man bort reglernålen (varav mycket sot och koks kommer att sitta på denna och dess gängor) och munstycket så är det i princip bara en vinkelböj genom blocket som man kan skrapa och rensa rent med lagom vassa verktyg. (och detta bör man leta ut innan långtur/resa - och glöm inte den lilla stål/mässingsborsten) - mao. plocka isär och ihop köket en eller ett par gången och i och med detta skaffa de verktyg som behövs för att kunna peta bort koks och rensa gängor etc. inne i kaviteten och på reglernålen.

Med användning av akylatbensin, fotogen och lampoljor som finns i våra handel så är det inte ofta som det behöver rengöras då det koksar väldigt lite, men har man bara tillgång till fordonsdiesel, flygfotogen och enklare fotogen-destillat (och i värsta fall motorbensin) så kan rengöringsbehovet öka.

Som alltid, vet man med att bränslet koksar mycket så skall man rensa ofta så att det inte blir för tjocka beläggningar och då blir svåra att ta bort, vilket kan bli väldigt besvärligt och hårt sittande att rensa om man kör så länge att köket slutar att fungera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Livetiskuggan Hajkbricka för multifuelkök Kök och brännare 16
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Avslutat Medlemskap 201709 Veke till multifuelkök Kök och brännare 9
Nåsten Bränslen till multifuelkök Kök och brännare 24
srpp Multifuelkök med gasmöjligheter... Kök och brännare 28
adventure_transport Stort multifuelkök Kök och brännare 15
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...