Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vänta med köp av denna modell!

Kanske det är bar min kniv som råkat ut för detta...

Träsidorna på EKA-8L (Lite) kniv har slagit sig så det är glipor mellan trä och metall.
Vad jag har gjort nu är att jag skurit loss fileer från en regnbåge och en gädda
(att skilja skinn från file var det en annan kniv som gjorde).
Sedan hamnade kniven i diskhon med det övriga som skulle diskas efter rensningen.
Ett par minuter i vattnet fick knivsidorna att slå sig, ska skicka frågan till EKA vad de kan göra.
 
Aj då. Det var ett avbräck. Jag misstänker dock att vilket kniv som helst med träskollor hade slagit sig om den legat i vattnet tillräckligt länge.

Jag antar att endast en riklig genomfettning av skollorna kan skydda mot detta till en viss del. Jag brukar doppa mina träskolleknivar i Ballistol och låta de ligga där över natten. Ballistolet konserverar inte bara handtaget utan smörjer igenom hela kniven. Jag talar förståss om knivar med obehandlade trähandtag.

~Paul~
 
En kniv som är tänkt att användas till jakt borde kunna tåla vatten.
Det är en viktig del av dess grundläggande funktion enligt min åsikt.
Hur man åstakommer det finns olika modeller olja, vax eller att man stabiliserar materialet med någon form av epoxy. Jag har faktiskt haft en billig kina kniv från en marknad (skit stål i bladet visserligen) som jag brukade diska och den klarade det utan problem, så jag kan inte se varför EKA inte skulle kunna lösa problemet.
 
1. En kniv som är tänkt att användas till jakt borde kunna tåla vatten.

2. det finns olika modeller olja, vax eller att man stabiliserar materialet med någon form av epoxy.
1. Jag tror inte det finns många obehandlade träslag som klarar av att "ligga" i vatten. Då räcker det med en kortare vistelse där. Sedan spelar det ingen roll att du tar ut kniven. Skadan är redan skedd och fukten sprider sig genom hela stocken.

2. Jag har blivit informerad av Johan att de bästa oljorna till skollor är växtoljor och inte mineraloljor (som Ballistol). Mineraloljor skapar tydligen sprickzoner mellan cellerna i träet. Jag antar då att linfröolja är på sin plats ;)

~Paul~
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~


1. Oftast är det en Schweizisk armékniv, en Huntsman. Mest använda verktygen är saxen och korkskruven. :) Minst använda är kroken och tandpetaren. En trogen kamrat som hängt med i ca 13 år.

2. Numera är det oftast en Gerber Gator, drop point, 154 CM. Men sett över åren är det utan tvekan moraknivar som oftast följt med och använts.
Jag har dock nyligen skaffat mig en Victorinox Jumpmaster som verkar lovande. Det kommer nog att bli en ständig följeslagare.

3. Brukar inte dra med mig knivar när jag åker utomlands. Utom när jag bilar, för jag brukar ha en mora liggande i bilen.

4. Varierar, har en uppsättning Fiskars som är rätt välanvända och en oidentifierbar brödkniv som används dagligen. Favoriten är dock en global-kniv, ca 20 cm. På senare tid har jag även upptäckt förträffligheten i en tupperware-kniv som jag hittat ute och provat. Lätt och smidig att arbeta med.

5. Drömkniv vet jag inte... Mitt nästa knivköp ser i dagsläget ut att bli Bark Rivers Bravo-1. Jag "behöver" en rejäl fastbladskniv för allroundbruk och den uppfyller mina kriterier med råge. Har även tittat på Emersons verk och är ganska sugen på en CQC-8. Men att lägga pengar på en sådan är inte aktuellt.
 
1. Oftast är det en Schweizisk armékniv, en Huntsman. Mest använda verktygen är saxen och korkskruven. :) Minst använda är kroken och tandpetaren. En trogen kamrat som hängt med i ca 13 år.

2. Numera är det oftast en Gerber Gator, drop point, 154 CM. Men sett över åren är det utan tvekan moraknivar som oftast följt med och använts.
Jag har dock nyligen skaffat mig en Victorinox Jumpmaster som verkar lovande. Det kommer nog att bli en ständig följeslagare.

3. Brukar inte dra med mig knivar när jag åker utomlands. Utom när jag bilar, för jag brukar ha en mora liggande i bilen.

4. Varierar, har en uppsättning Fiskars som är rätt välanvända och en oidentifierbar brödkniv som används dagligen. Favoriten är dock en global-kniv, ca 20 cm. På senare tid har jag även upptäckt förträffligheten i en tupperware-kniv som jag hittat ute och provat. Lätt och smidig att arbeta med.

5. Drömkniv vet jag inte... Mitt nästa knivköp ser i dagsläget ut att bli Bark Rivers Bravo-1. Jag "behöver" en rejäl fastbladskniv för allroundbruk och den uppfyller mina kriterier med råge. Har även tittat på Emersons verk och är ganska sugen på en CQC-8. Men att lägga pengar på en sådan är inte aktuellt.
Många intressanta knivar. Tack Andreas och lycka till med Bravo-1 kniven.

~Paul~
 
Eka A10

Jag besökte en jaktaffär i veckan som gick för att köpa vax till en jacka. Medan jag väntade kollade jag knivar i en olåst monter. Ekan blev ett impulsköp mest för att jag tyckte den såg tilltalande ut. En Martini låg intill men var inget alternativ. Kände inte ens på den. För mycket krom.

Efter att ha provat Ekan upplevde jag skaftet som aningen litet. För folk med större händer än mina små måste skaftet vara helt fel.
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
1. Victorinox.
2. Victorinox, ämnas dock bli utbytt.
3. Victorinox.
4. Noname kockkniv.
5. Bark River Bravo-1: snygg, funktionell, kvalitativ, robust: lär passa mitt frilufsande perfekt. Kommer eventuellt/troligtvis också införskaffas inom en snar framtid. :)
 
Jag besökte en jaktaffär i veckan som gick för att köpa vax till en jacka. Medan jag väntade kollade jag knivar i en olåst monter. Ekan blev ett impulsköp mest för att jag tyckte den såg tilltalande ut. En Martini låg intill men var inget alternativ. Kände inte ens på den. För mycket krom.

Efter att ha provat Ekan upplevde jag skaftet som aningen litet. För folk med större händer än mina små måste skaftet vara helt fel.
Fin kniv men jag föredrar annan typ av slipfas än skålslipning. Handtagen på Ekorna är ofta enligt min åsikt för små.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.