Hur breda är en bred fot? Era mått tack

När jag skrev längd menade jag min fots längd från stortå till häl.

Jag skrev två siffror eftersom den ena foten var kortare.
Den kortaste siffran inom parantes.

Du skrev höjd och inte längd i trådstarten och menade nog längd. Jag menade dina fötters mått kanske lite dumt att jag skrev dina 46or.

Ibland är snack bättre än skrift.

Thure
 
Jag skulle kunna tänka mig att formen på såna där skor kunde vara något för mig. Jag har ett par rymliga foppatofflor som känns väldigt sköna för foten de är ju ganska ankformade.

Men jag skulle vilja ha dämpning under. Kanske pga att jag är tung (väger 90kg). Jag upplever att mina problem med mortons lindras av att det är mjukt under foten. Finns det ”halvmininalistiska” skor med vid passform mjuka zero drop böjliga osv men med mjuk sula? Dämpning måste ju inte vara styv tänker jag

Lems har inte jättetunn sula och den är mjuk i gummit, eller hur man ska säga. Man kan ju även lägga i en tjockare innersula än den som följer med som dämpar. I mina boulder har jag ofta två par sockor, idag var det ena paret raggsockor. Har även klämt i en filtsula på vintern. Men vill man ha allt på en gång kan behöva överväga ett nummer större.

Även Primal är flexibla i snörningen, så man kan variera ganska mycket hur tjocka strumpor man har. Har inte provat dem med extra sula, men rätt säker på att det skulle funka.

Har du möjlighet att prova? Tror du skulle känna direkt om sulan skulle funka för dig. Kan ju vara bra att prova med en tjockare innersula också. Bor du i eller nära Stockholm var de väldigt hjälpsamma, kunniga och trevliga på Sköna skor när jag var där. Vet dock inte om butiken bytt ägare eller bara ingått i någon slags grupp.
 
By the way - hur pass korrekta är så kallade storleksguider för olika märken relaterade till er fots längd?

Enligt Ecco ska jag ha storlek 44 eftersom min fot är cirka 28,3
Jag behöver 46 på den skomodell jag har. Den är inte ens rymlig.

Addidas är lite mer korrekta. De tror jag behöver 45 1/3. Jag behöver 46.

Keen då. De menar att jag kan ha storlek 43 av deras skor. Där behöver jag minst 45 på de modeller jag testat.

Vetefan hur detta ska tolkas. Kanske har jag breda fötter ändå..
 
Det behöver inte bero på att du har bred fot. Jag har själv bl.a. samma problem som du med fötterna och jag har ganska smala fötter, ivf inte breda. För mig är problemet att om inte tårna får "bre ut sig" som det är tänkt att de ska göra när man trampar ner så får jag värk

Det var så jag upptäckte och blev beroende av barfota/minimalistiska skor. Jag behöver egentligen inte den tunna sulan, men jag behöver en superbred tåbox så tårna kan bre ut sig fritt där inne utan att ta i kanterna och jag behöver en böjlig sula och även "ovanläder" som är någotsånär mjukt och böjligt (alternativt att skorna är så höga att tårna kan böjas uppåt inne i skon). När de gör det stretchas senor och muskler under foten ut....

Jag har samma erfarenhet som dig. Köpte ett par primal 2 i våras och fötterna har mått bättre än på länge sen dess. Otroligt skönt att kunna spreta på tårna och att sulan böjer sig i steget, mindre risk att man klampar till i steget som lätt händer i ett par herrskor. Jag tror rörligheten i sulan är viktigare för mig än att den är tunn.

Har haft långa problem med plantarsenan innan som kan provoceras fram om jag använder ett par strukturerade skor ett tag - och sen går över till barfota inomhus. Mina fötter är rätt breda i förhållande till höjden, vilket gör det problematiskt med skor ibland. Flera gånger har jag fått köpa större storlekar och sen dra åt snörena som tusan.

Nu när det börjar bli kallt ute så är jag mer fundersam till designen, kallfotad som jag är. Boulder boot ser varmare ut, men 3mm sula mot iskall markkyla? Hur är den skon?
 
Delar DoktorGlas och thx erfarenheter. Många "breda" skor är bredast i höjd med stortåleden, varefter de rundas inåt/smalnar av i själva tådelen. I värsta fall är sådana skor sämre än "smala", eftersom de knäcker in stortån utan "mothåll" i höjd med tåleden (tänk känslan av hotande hallux valgus).

Om jag måste välja, så arbetar mina ankfots-tår trots allt bättre i smalare skor med helt rak stortåsida, än skor som är breda på fel ställe.

Inte allas fötter är dock bredast i tådelen, så insikten för TS av allt detta diskuterande borde väl vara att det inte finns någon genväg förbi att prova.
 
I fråga om köpeskor så är US 101/2 och EE bekvämast.

Just att tådelen på insidan inte spetas utan är rak är viktigt.
Handgjorda är 44or med hög ankel och vid tåbox.
Kängor brukar jag behöva gå upp till 46or.
Somliga läster går inte alls.

Trimskor passar i mjuka läster i 91/2 men det är engelskst skomått.

280 långa och 110 breda på morgonen och 117 på eftermiddagen.
Även ankelmåttet ökar på eftermiddagen.

Köper aldrig utan att ha provat, granska sömnad, insida och formputsningen av sulan. Numera väger jag skorna i butiken innan köp.

go tur
 
.
Nu när det börjar bli kallt ute så är jag mer fundersam till designen, kallfotad som jag är. Boulder boot ser varmare ut, men 3mm sula mot iskall markkyla? Hur är den skon?

Kul med nån likasinnad. Eller likafotad skulle jag kanske säga.;)

Hade mina Boulder hela förra vintern, men det var ju inte jättekallt här i mellansverige. Klämde i en filtsula. De är väldigt flexibla. Provade ut dem med tunn ullstrumpa (kör det året runt, mina fossingar är känsliga för tryck också så riktigt tunna strumpor går bort). Kan lätt ha raggsocka också. Raggsocka + filtsula blir tajt, men inte så det skapar problem med värk, känns bara inte lika spralligt och bekvämt.

Sen gjorde jag ett misstag och beställde ett nummer större direkt från Lems när de hade Black Friday-rea. Var lite lotteri. Hade jag åkt på tull och moms hade det gått jämt ut med att köpa i Sverige, men det gjorde jag inte. Misstaget var dels att jag borde ha köpt minst två nummer större. Och dels att bara någon vecka senare släppte de modellen i läder som jag så klart hellre hade velat ha.

Så i stan gick det fint. Däremot tror jag inte de skulle palla för att stå still mycket i eller ha på fjäll- eller skogstur om det är riktigt kallt. Men att vänta på bussen och så och nån kortare skogspromenad var inga problem. Men det var väl aldrig ens -10 i vintras.

Kommer Primal i läder slår jag till direkt. Hatar mesh. Fattar inte varför alla tillverkare tror att man bara använder skorna när man springer och dessutom lider av fotsvett. Jag har dem ju jämt. Fuktigt gräs och man blir blöt om fötterna. Lite regn och man blir dyngsur. Cykla när det är lite kallt i luften och man fryser. Idiotiskt.

Likaså det här med sulan. Som du säger är böjligheten det viktiga. Vad ska vi ömfotade göra på vintern har de tänkt sig? Om nån ville göra en känga med rejäl men böjlig sula...

Kan förresten tipsa om en varm gummistövel som funkar för mig trots att den inte är barefoot. Sulman Neon. Barnstövlar i vuxenstorlek. Köpte mina på Granngården.
http://sulmanfootwear.se/produkt-kategori/sport-och-fritid/
Nu är jag osäker om de ändrat modellen. Det ser ut på bilderna som om de har lite "klack", men det kan vara gummeringen som är uppdragen bara.Mina är aningen högre i hälen, men inte så mycket att jag får problem. Ett problem är däremot att de är väldigt tajta i skaftet. Svårt att få ner byxorna och när man väl fått det klämmer det lätt mot benet om det blir veck och så. Fast på bilderna ser faktiskt skaften vidare ut än på mina.
 
Självklart måste man testa skor man köper, något annat har jag då aldrig trott.

Grejen är bara den att jag inte funderat så mycket på min skobredd innan jag fick det här Mortoms neuron-problemet på höger fot.

Frågan om skostorlek är mest kuriös - jag har nämligen ingen aning ifall jag har en bred fot eller ej. Men döma efter olika storlekstabeller som utgår från fotens längd så behöver jag oftast större storlekar, så jag antar att de är lite bredare. Men att jag i hälen och fotens nedre del inte är bredare än standard. Jag har nog tenderat köpa för stora storlekar för att kompensera bredden. Fast då blir dom tillräckligt breda men glappar i hälen.

Jag vet att Hanwag har wide-modeller av kängor där de endast är mer breda över framfoten men normala över nedre delen. De ska jag testa när jag köper kängor nästa gång.

Jag har upptäckt att de enda skor jag har som ger mina fötter frihet i tårna är ett par Clarks Nature 2. Modellserien har en fotliknande knubbig form men bra hälgrepp. Tyvärr är de slappa i sidled, så de ger inget stöd i kuperad terräng. Men hemma i stan är de väldigt sköna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.