Lundhags kvalitetskontroll

Köpte en Lundhags Greij nyligen. Jackan uppfyller mina behov likt få andra samt nöjd med passformen. Har provat en Mylta och den var usel på den sista punkten samt dragkedjorna är mer exponerade jämfört med Greij.

Och nu till den tråkiga biten, kvalitetskontrollen är icke-existerande!
Jag har sett kläder i 10X lägre prisklass med bättre kvalitetskontroll och sömmar!
Sömmarna... ser väldigt amatörmässiga ut, sneda på en del ställen och trådar sticker ut överallt på hela jackan.
Största problemet är dock knapparna, söndertryckta och skeva så det går inte ens knäppa ihop, samt har en vass kant på baksidan(skar fingret på den). Gäller samtliga knappar!
Att sådan produkt lämnar produktionen kan jag inte förstå. Tillverkningen sker i ett låglöneland så det borde inte vara så dyrt att anställa en extra person som synar kvaliteten?
Har även ett par Authentic Pants och även där lämnar sömmarna en del att önska, knappen ok dock. Tvivlar på att jag helt enkelt har haft maximalt med otur med jackan...
Tydligen är det fler än jag som haft problem med knappar vad jag kan utläsa på nätet.

Varit i kontakt med Lundhags, ingen som helst sympati eller ursäkt.
Bad dem att skicka tre ynka knappar då jag trots allt gillar jackan samt söker en smidigt lösning,tänkte byta ut själv och sen glömma det hela. Enklare än skicka iväg jackan och gå genom reklamationsprocessen men blev istället rekommenderad att kontakta butiken där köpet genomfördes.

Tråkigt det ska vara svårt att köpa nåt fint längre, alla vill bara ta genvägar och konsumenterna är inget annat än vandrande plånböcker.

Hur upplever ni Lundhags kläder nu för tiden?
 

Bilagor

  • DSC_4733.jpg
    DSC_4733.jpg
    28.7 KB · Visningar: 1,515
  • DSC_4753.jpg
    DSC_4753.jpg
    44.8 KB · Visningar: 1,400
  • DSC_4744.jpg
    DSC_4744.jpg
    34.3 KB · Visningar: 1,397
  • DSC_4728.jpg
    DSC_4728.jpg
    36.9 KB · Visningar: 1,406
  • DSC_4749.jpg
    DSC_4749.jpg
    54.8 KB · Visningar: 1,416
Köper aldrig Lundhags längre. Alldeles för dålig kvalité. Även om det är skönt har nog allt jag köpt av Lundhags gått sönder på ett eller annat sätt alldeles för tidigt eller haft undermålig kvalitet från början. Har dock haft tur och haft ett grymt bra bemötande vid reklamation men nu var det några år sen jag köpte senaste Lundhagsplagget så de kanske har blivit sämre även där. Det var en tröja där bara upphängaren är paj och blixtlåset krånglar ibland så den har jag behållt för den är lång och bra och lagom tjock för turskidor. Har även behållt den kraftiga kortärmade skjorta jag fick tag på för många år sen och som nu är 1-2 storlekar för stor. Används dock flitigt på sommaren vid snickerier, fjärilsinventering och annat skogsskoj som kräver luftighet och rejält tyg. Den är nog dubbelt om inte tredubbelt så tjock i tyget som vanliga skjortor. Den har hållit bra bara en knapp som lossnat :)

Mvh Johannes
 
blev istället rekommenderad att kontakta butiken där köpet genomfördes.

Självklart ska grejerna man köper hålla en nivå på hanterket som är proffesionell.

Men det blir lite tokigt i mina ögon. Du klagar på Lundhags och vet själv inte hur grundläggande konsumentjuridik ser ut. Självklart skall du vända dig till butiken!
 
Köpte en Lundhags Greij nyligen. Jackan uppfyller mina behov likt få andra samt nöjd med passformen. Har provat en Mylta och den var usel på den sista punkten samt dragkedjorna är mer exponerade jämfört med Greij.



Och nu till den tråkiga biten, kvalitetskontrollen är icke-existerande!

Jag har sett kläder i 10X lägre prisklass med bättre kvalitetskontroll och sömmar!

Sömmarna... ser väldigt amatörmässiga ut, sneda på en del ställen och trådar sticker ut överallt på hela jackan.

Största problemet är dock knapparna, söndertryckta och skeva så det går inte ens knäppa ihop, samt har en vass kant på baksidan(skar fingret på den). Gäller samtliga knappar!

Att sådan produkt lämnar produktionen kan jag inte förstå. Tillverkningen sker i ett låglöneland så det borde inte vara så dyrt att anställa en extra person som synar kvaliteten?

Har även ett par Authentic Pants och även där lämnar sömmarna en del att önska, knappen ok dock. Tvivlar på att jag helt enkelt har haft maximalt med otur med jackan...

Tydligen är det fler än jag som haft problem med knappar vad jag kan utläsa på nätet.



Varit i kontakt med Lundhags, ingen som helst sympati eller ursäkt.

Bad dem att skicka tre ynka knappar då jag trots allt gillar jackan samt söker en smidigt lösning,tänkte byta ut själv och sen glömma det hela. Enklare än skicka iväg jackan och gå genom reklamationsprocessen men blev istället rekommenderad att kontakta butiken där köpet genomfördes.



Tråkigt det ska vara svårt att köpa nåt fint längre, alla vill bara ta genvägar och konsumenterna är inget annat än vandrande plånböcker.



Hur upplever ni Lundhags kläder nu för tiden?







Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Köpte en Lundhags Greij nyligen. Jackan uppfyller mina behov likt få andra samt nöjd med passformen. Har provat en Mylta och den var usel på den sista punkten samt dragkedjorna är mer exponerade jämfört med Greij.

Och nu till den tråkiga biten, kvalitetskontrollen är icke-existerande!
Jag har sett kläder i 10X lägre prisklass med bättre kvalitetskontroll och sömmar!
Sömmarna... ser väldigt amatörmässiga ut, sneda på en del ställen och trådar sticker ut överallt på hela jackan.
Största problemet är dock knapparna, söndertryckta och skeva så det går inte ens knäppa ihop, samt har en vass kant på baksidan(skar fingret på den). Gäller samtliga knappar!
Att sådan produkt lämnar produktionen kan jag inte förstå. Tillverkningen sker i ett låglöneland så det borde inte vara så dyrt att anställa en extra person som synar kvaliteten?
Har även ett par Authentic Pants och även där lämnar sömmarna en del att önska, knappen ok dock. Tvivlar på att jag helt enkelt har haft maximalt med otur med jackan...
Tydligen är det fler än jag som haft problem med knappar vad jag kan utläsa på nätet.

Varit i kontakt med Lundhags, ingen som helst sympati eller ursäkt.
Bad dem att skicka tre ynka knappar då jag trots allt gillar jackan samt söker en smidigt lösning,tänkte byta ut själv och sen glömma det hela. Enklare än skicka iväg jackan och gå genom reklamationsprocessen men blev istället rekommenderad att kontakta butiken där köpet genomfördes.

Tråkigt det ska vara svårt att köpa nåt fint längre, alla vill bara ta genvägar och konsumenterna är inget annat än vandrande plånböcker.

Hur upplever ni Lundhags kläder nu för tiden?

Kollade du inte på jackan i butiken, det mesta ser ju bedrövligt ut, jag hade aldrig köpt detta amatörernas verk! Att detta händer är väl just att det är gjort i ett låglöneland där sömmerskan har status noll, noll påverkan och bara förväntas klämma ur sig X plagg per timme, ju fortare desto bättre. Och den genomsnittlige konsumenten är fokuserad på priset (kanske inte du?), vilket jag har svårt att förstå, köper man ett kvalitetsplagg så håller det många år och om jag betalade några hundralappar mer när jag köpte det spelar ingen roll bara det är bra kvalitet-
 
Hög kvalitet är snart ett okänt begrepp i "entreprenörsvärlden". Huvudsaken är konsumtion (efter latinets consumo = förinta/göra slut på).
 
Men det blir lite tokigt i mina ögon. Du klagar på Lundhags och vet själv inte hur grundläggande konsumentjuridik ser ut. Självklart skall du vända dig till butiken!

Visst är det så att man ska gå till butiken om man vill hävda sina lagliga reklamationsrätt (undantagsfall till tidigare led vid konkurser etc.)

Däremot finns det ju inget som hindrar Lundhags att ha en schysstare process än lagen kräver. Vill man vara ett premiumvarumärke kan man som konsument till och med tycka att det borde vara så, oaktat lagkrav.

Så att TS vänt sig direkt till Lundhags för att få hjälp och uppmärksamma dem på problemet borde väl vara rätt naturligt och ska väl knappast avföras som okunskap. Nu fick ju Lundhags chansen att agera och visa upp att detta var ett undantagsfall som de såg allvarligt på innan TS vädrade deras kvalitetsbrister offentligt. Att de inte tog den chansen är något som påverkar åtminstone min bild av Lundhags till det negativa och får mig att ana att kvalitetsbrister är något de inte ser så allvarligt på eller förvånar dem.

/Gustav
 
Så att TS vänt sig direkt till Lundhags för att få hjälp och uppmärksamma dem på problemet borde väl vara rätt naturligt och ska väl knappast avföras som okunskap. Nu fick ju Lundhags chansen att agera och visa upp att detta var ett undantagsfall som de såg allvarligt på innan TS vädrade deras kvalitetsbrister offentligt. Att de inte tog den chansen är något som påverkar åtminstone min bild av Lundhags till det negativa och får mig att ana att kvalitetsbrister är något de inte ser så allvarligt på eller förvånar dem.

/Gustav

Inte lätt att försöka göra rätt när man måste förhålla sig till folk som tycker. Något som jag anser börjar bli lite av ett problem i vårt samhälle. Vi har ett starkt skydd i vår lagstiftning, vi bör förhålla oss till det och inte hitta på egna saker.

Kom ihåg att du har bara hört trådstartarens sida av saken!
 
Visst är det så att man ska gå till butiken om man vill hävda sina lagliga reklamationsrätt (undantagsfall till tidigare led vid konkurser etc.)

Däremot finns det ju inget som hindrar Lundhags att ha en schysstare process än lagen kräver. Vill man vara ett premiumvarumärke kan man som konsument till och med tycka att det borde vara så, oaktat lagkrav

Lundhags kläders standardsortiment kan väl knappast kallas "premium"? Den jacka ts pratar om kostar väl runt 2000kr ungefär samma prisnivå som andra märkens basutbud i samma nivå, typ Fjällräven , Norröna, Bergans osv.

Jag uppfattar dock Lundhags kängor som något av "premium"-produkter men inte kläderna.

Vet inte riktigt några exempel på "premium" då det gäller kläder. Klättermusen kanske? Eller fjällrävens numbers-serie? Ge gärna andra exempel
 
Ja premium kanske är ett lite diffust ord, var lite otydlig där.

För mig innebär det ett varumärke som säljer just på varumärke och inte enbart produkt. Som kund är du helt enkelt beredd att betala lite extra för att det står Lundhags på jackan istället för HM. Du gör det eftersom du associerar det finare märket med kvalitet, schysstare villkor eller andra saker som du inte direkt ser eller kan läsa dig till om just den produkt du köper.

Sen bidrar det till känslan om du får bra erfarenhet eller läser om andra som har bra erfarenhet om varumärkets kvalité och reklamationshantering. Till sist "litar" man till varumärket.

Om man som i TS fall upptäcker att kvalitén var undermålig och bolaget inte verkade bry sig, känner man sig nog lite snopen.

Hilleberg är väl ett ganska bra exempel på premium eller kanske något ännu finare adjektiv, rätt saftiga priser som folk ändå betalar då de är kända för bra kvalité, schyst hantering av reklamationer. Lundhags är inte i samma liga, men jag har i alla fall hållit dem högre än HM och jag vill tro att Lundhags också har ambitionen att uppfattas så. Någon varumärkesexpert kan nog lägga ut texten bättre än så, men detta är min tolkning :)

Även om det är svårare att förhålla sig till vad kunderna tycker än lagstiftning så tycker jag nog att bolag som värnar om varumärke måste göra det. Att enbart hålla sig till vad som är lagligt och inte är ju ett minimum och ofta kan det vara värt att göra mer för sina kunder om man vill behålla dem. Annars hade vi nog inte haft öppet köp, garanti mer än 6mån osv.

Sen har du rätt i att jag inte sett korrespondensen mellan TS och Lundhags och ett enda ärende kanske är lite förhastat att dra slutsatser från.

Det finns många trådar om folk som vänt sig direkt till tillverkaren och fått bra hjälp så det är ett ganska naturligt steg. När jag läser om sådant så får jag en bättre uppfattning om det varumärket, så även om de inte måste göra så enligt lag, vinner de kanske mig som kund framför de som bara gör vad lagen kräver.

/Gustav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
seww Lundhags Forest och Husky Ski Kläder 0
plenty1 Vandrarkänga, Lundhags Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...