Producent och återförsäljare av ullunderkläder

Hej ute- och ullvänner.
Behöver komplettera mina ullunderkläder inför vinterns utsvävningar på isen, nästa sommars vandringar mm. Kollade lite på nätet förutom de stora drakarna som börjar på A och O och hittade då ett danskt företag med produktion i EU och egen återförsäljning i Sverige / Lund , www.dilling.se. Det man kan läsa där verkar vara en vettig grundfilosofi och prisnivå, men en sak jsg reagerar på är tvätt i 30 grader. Jag brukar alltid försöka köpa ullunderkläder med 40 grader tvättråd.
Är det ngn av er som har erfarenhet av Dillings produkter och återförsäljning så vore det intressant att ta del av. Mvh Omar
 
Hej ute- och ullvänner.
Behöver komplettera mina ullunderkläder inför vinterns utsvävningar på isen, nästa sommars vandringar mm. Kollade lite på nätet förutom de stora drakarna som börjar på A och O och hittade då ett danskt företag med produktion i EU och egen återförsäljning i Sverige / Lund , www.dilling.se. Det man kan läsa där verkar vara en vettig grundfilosofi och prisnivå, men en sak jsg reagerar på är tvätt i 30 grader. Jag brukar alltid försöka köpa ullunderkläder med 40 grader tvättråd.
Är det ngn av er som har erfarenhet av Dillings produkter och återförsäljning så vore det intressant att ta del av. Mvh Omar

Varför inte stödja svensk tekoindustri med tillverkning i Sverige?

http://www.woolpower.se

Mats
 
Absolut! Själv kör jag Volvo, cyklar på en Skeppshult, har vitvaror från Electrolux och sover i en Hästens. Mobilen är en gammal Eriksson och kameran en Hasselblad. Alla mina kläder är tillverkade i Sverige av svenska material (mest säckväv) och jag bär Tretornstövlar året runt.Jag har aldrig ätit en banan, en apelsin eller, Gud förbjude, en avocado. Vitkål, rovor och Åkerö FTW! ;)
 
Absolut! Själv kör jag Volvo, cyklar på en Skeppshult, har vitvaror från Electrolux och sover i en Hästens. Mobilen är en gammal Eriksson och kameran en Hasselblad. Alla mina kläder är tillverkade i Sverige av svenska material (mest säckväv) och jag bär Tretornstövlar året runt.Jag har aldrig ätit en banan, en apelsin eller, Gud förbjude, en avocado. Vitkål, rovor och Åkerö FTW! ;)

Det där var ett rätt onödigt inlägg.

Mats
 
Färgen

Tycker det var positivt att se att Dilling har vita underställ. Betydligt behagligare än svarta/mörkblå om man vandrar i solsken och värme.
 
Tvättemperatur

Det är ju vanligt att man för ull- och silkeskläder samt en del bambukläder och "specialsyntet" anger max 30 graders tvättemperatur.
Jag har dock svårt att tro att kläderna måste tvättat i ljummet vatten och inte klarar 40 grader, som ju är nästintill kroppstemperatur. Och även om livslängden faktiskt skulle bli lite kortare med den högre temperaturen, så vill jag hellre få rena kläder än maximalt livslängd (något omedelbart sönderfall eller allvarlig krympning är det ju knappast fråga om med bara 10 "övergrader").

Men, jag får väl erkänna, att om det är fråga om särskilt dyra plagg, som t.ex. en ullskjorta jag har, så tvättas de i 30 grader, åtminstone de första gångerna.
 
Ullplagg som kan tvättas i 40 grader är plastad ull. Naturull kräver kall eller 30 g ulltvätt.

"bland måste du trots allt tvätta ditt plagg från Woolpower. Våra underställ Ullfrotté Original och Woolpower LITE kan maskintvättas i 60 °C och torktumlas i medelstark värme. Ullfiberns yta är täckt av små fjäll som gör att ullplagg egentligen kan filta sig vid tvätt. Men fjällen i våra plagg avlägsnas genom behandling och ullen blir då maskintvättbar. "
 
Hej.
Intressanta inlägg. Jag är inte heller protektionist men försöker ha koll på att det är just tillverkning och det verkar det vara i detta fall. Har dock köpt från woolpower tidigare men nu var jag ute efter boxerkalsonger och de är helt slut på woolpower för närvarande. Sedan vore det intressant att testa ett nytt fabrikat å dessutom i 100% ull. Ville bara höra om det finns någon referens först bland utevännerna. Vi får se. Mvh Omar
 
"bland måste du trots allt tvätta ditt plagg från Woolpower. Våra underställ Ullfrotté Original och Woolpower LITE kan maskintvättas i 60 °C och torktumlas i medelstark värme. Ullfiberns yta är täckt av små fjäll som gör att ullplagg egentligen kan filta sig vid tvätt. Men fjällen i våra plagg avlägsnas genom behandling och ullen blir då maskintvättbar. "

Vet inte om det påverkar tvätten men woolpower burkar väll ha 20-40% plast i sina plagg. det gäller väll de flesta tillverkare av ullprodukter för friluftsliv. Den i första inlägget länkade tillverkaren verkar åtminstone ha vissa produkter med 100% ull. Kanske påverkar det tvätten?
Fast som jag förstår det är ull protetin till stor del. Då borde det väll förändras av värme oavsett tror jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarg Teva återförsäljare på nätet Kläder 0
håkkar De lana ullunderkläder? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...