Vandringskängor för (primärt) urban miljö.

Hanwag vet jag är lättare, men oklart hur mycket. Hur mycket ska du bära och hur ofta? Skulle tippa att 95% av tiden har du packningen i nått vandrarhem eller liknande. Då finns inget behov av kängor. 5% av tiden går det säkert klara att bära utan kängor. Jag skulle köpa ett par skor utan Gore-Tex. Sen om det är träningsskor eller sneakers eller något annat vet jag inte. Själv skulle jag åka i dessa om jag kunde åka ut och resa.

fa439c24324f04da746ae7d58ff92d86.jpg
 
Skorna ska kanske vara anpassad för miljö, vikt på packning och hur långt man skall gå per dag. Beskriv gärna vart du skall åka och lite mer om resan så är det lättare att ge råd.

Jag bar 12- 20kg på ryggen i stadsmiljö med Salomon Amphibian Tech på fötterna. Den lägre vikten (barn i barnstol i NY city) var ofta 10-20km per dag i två månader och den högre under knappa tre månader i Kenya, Tanzania och Madagaskar. Då var det sällan längre än 5km i stöten från transportmedel till budgethotell. Jag hade med kängor till jungelvandringar och bestigning av Kilimajaro och mt Kenya.

I och med att underlaget är förhållandevis jämt jämfört med vandring i skog och berg så tycker jag att ett par luftiga lätta skor är vikigare. Det gör att fötterna håller bättre när skorna är på under längre tider.
Jag hoppas att detta i viss mån svarar på din fråga, saxat från ett annat forum ( i en annan frågeställning, men författat av mig);

Jag håller på att så sakteligen fila på min livs resa, som är tänkt att gå av stapeln i slutet av mars/början av april nästa år, med avspark i Japan (lagom till körsbärsblomningen, m a ord).

Tanken är att jag skall vara borta under ett år, och efter Japan är planen att resandet skall fortgå vidare till Kina, Nepal och Indien, och därefter ta flyget hem.

Till saken hör att jag har för avsikt att bara ha en fotoryggsäck med mig, med vad jag behöver vad det gäller dator, fotoutrustning och kläder. Ryggsäcken det handlar om är en F-stop Satori ( ~ 65 liter, inte mycket kläder där inte :))).

Nu till problemet; Jag har laddat den med min fotoutrustning, vilket består av kamerahus och fyra gluggar, (15, 28, 50 och 100 mm) samt en uppsättning filter (LEE) med hållare och kompendium, dessutom en del småplock, samt ett stativ (Sirui N-2205X). Vad som tillkommer är en laptop, alternativt en surfplatta, (är tänkt att inhandlas innan avresa).

Dessutom tänkte jag ta med mig min Nikon1 AW 1, med de bägge vattentäta gluggarna som jag köpt till =p.

Problemet är att jag kommer i princip att behöva bära med mig ryggsäcken varthän jag än går (och det kommer att bli mycket promenerande och långa dagar) vilket i längden kommer att bli väldigt tungt. .
 
Lustigt förslag, (även om det förefaller vara ett vettigt alternativ efter det att tanken sjunkit in), arbetsskor är ju inte den första tanken som slår mig.

När man nämner arbetsskor, kommer tanken på stålhättade dito osökt upp, och det är väl kanske inte det jag behöver för ändamålet 😮.

Varför skulle t ex väktare, poliser eller många andra ha stålhättor i skorna?
 
Forts:
Dessutom undrar jag om det inte finns möjlighet att köpan nya eller att laga skorna där du skall resa? I länder där det är glest mellan skobutikerna brukar det vara lätt att hitta en duktig skomakare. Jag använde Lundhags Ranger i Afrika som jag rekommenderar. Hade de gått sönder så hade det varit enkelt att laga dom efter som sulan är på limmad och inte gjuten i ett stycke. ( inte säker på begreppen men hoppas du förstår. )
 
Hanwag har fina skor utan membran. Jag har ett par i jakläder som jag kan rekommendera.

De heter chamdo.

Thure
 

Bilagor

  • HNG01235_775853.jpg
    HNG01235_775853.jpg
    25.9 KB · Visningar: 386
Ett lite oortodoxt förslag på utsidan kanske och beror lite på vad du tänkt dig, men ett par country boots från t ex Trickers eller Crockett & Jones är ett alternativ. Jag har själv ett par Trickers Malton med commandosula och ett par C&J Islay. Använder nåt av dom i princip dagligen och räknar kallt med att använda dom i några decennier till. Båda tillverkas för hand i Northampton, kostar en slant men blir bara skönare och snyggare med åren.

För en långresa med urbant fokus och mycket nöta sulor skulle jag själv välja mina Trickers Malton. Inte förstavalet för vandringar i berg eller djungler dock. Trickers säljs av bl a Tweed Country store i Sthlm, C&J av Grafford.

http://www.countrysports.se/store/products/trickers-malton-country-boots
https://www.grafford.se/skor/boots/snowdon
 
Jag skulle rekommendera Lundhags Park.
Enkel och kompromisslös skalkänga. Funkar vår, sommar, höst, vinter, i stan och på lättare vandringar ute i naturen.
Pris ca. 2500 kr, men det brukar finnas bra erbjudande här och var. Senast såg jag att sportamore hade 25% rabatt (till 25/9).
 
Jag skulle rekommendera Lundhags Park.
Enkel och kompromisslös skalkänga. Funkar vår, sommar, höst, vinter, i stan och på lättare vandringar ute i naturen.
Pris ca. 2500 kr, men det brukar finnas bra erbjudande här och var. Senast såg jag att sportamore hade 25% rabatt (till 25/9).

håller med. har gått från membrankängor till skalkängor både till vardags(två olika sorters Red Wing-kängor, det ena paret med snart 40 år på nacken) och på rejälare vandringar(lundhags luffar/park)

nu är jag snart själv på väg till indien. i just det... red wing!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Okvarn Svala vandringskängor? Kläder 18
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
gusfallca Vandringskängor Kläder 4
xstaystrayx Skinnfria vandringskängor Kläder 20
KalleNL Små vandringskängor? Kläder 4
annakask Crispi Rauma - vandringskängor Kläder 2
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Lab Vandringskängor Alperna Kläder 2
Smogz Ofodrade vandringskängor helt i läder? Kläder 17
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
fransk prusik Vård av vandringskängor Kläder 1
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Labben Vandringskängor!! Kläder 5
granfront Vandringskängor Kläder 3
IsElaine Tips om vandringskängor Kläder 3
Skydivergirl Vandringskängor Kläder 17
grodanbolle Vandringskängor, fukt och dylikt. Kläder 9
Stillsam vilde Gotex i vandringskängor?! Kläder 19
Martin Vandringskängor? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.